Aktiv bremseassistent, parkeringsassistent, blindvinkelsensor, vognbaneassistent og dæktrækovervågning vil blive standard i den næste generation MAN TGE og formentlig også søstermodellen Volkswagen Crafter.

Derimod vil adaptiv fartpilot, bakkamera, nødhjælp med automatisk nødbremsning og e-Call linjevogter og skiltegenkendelse samt køretidsassistent kunne fås som ekstraudstyr.

Det fortalte Daniel Holbein, Head of Sales Van hos MAN Truck & Bus, ved et pressearrangement i Spanien for nylig.

Modelår 2025

Han præsenterede fremtiden for deres varebil TGE, som har været bygget i samarbejde med Volkswagen Group på gruppens dengang helt nye fabrik i Wrzesnia i Polen siden 2016.

Opdateringerne vil ske fra modelår 2025, det vil sige fra slutningen af 2024- og hænger sammen med EU’s regler om cybersikkerhed og udvidet førerassistance, som træder i kraft fra 2024.

Her vil varevognen blive udstyret med en ny, mere kompleks elektronisk opbygning, der samtidig dækker rækkevidden af opkoblingsmuligheder, infotainment, telematik og førerassistance. Dertil bl.a. større skærm, flere app’s og trådløs opkobling af smart-phones.

Nye el-udgaver i 2027

Imidlertid er det usandsynligt, at en efterfølger til e-Crafter og e-TGE, som blev lanceret på IAA messen i Hannover tilbage 2018, vil være tilgængelig før omkring 2027.

Det vil blive på en dedikeret elektrisk platform, som ifølge Volkswagen Nutzfahrzeuge udvikles som en del af koncernens samarbejde med Ford.

Men ifølge det tyske fagblad Logistra er det dog ikke officielt bekræftet – og heller ikke, hvem der vil få ansvaret for udvikling eller produktion. Under alle omstændigheder blev der bygget i alt 2.400 enheder af eTGE, senest af MAN også som chassis.

Forstyrrelser i produktionen

Daniel Holbein fortalte ved arrangementet, at året 2022 var præget af forstyrrelser i forsyningskæden -forårsaget af krigen i Ukraine – med råvaremangel og mangel på halvledere.

Som følge heraf var MAN ikke i stand til at producere så mange TGE’er, som der var efterspørgsel efter.

”Denne situation er nu gradvist ved at opløses, og vores ordrebog er fyldigere end nogensinde før. Derfor forventer vi et markant spring i salget i 2023 og vil dermed sælge flere TGE’er end nogensinde før, når vi ser frem mod indeværende år,” sagde Daniel Holbein.

Integreret tidsstyring

I tilfælde af telematik skal funktioner som MAN Driver, Pocket Fleet-appen eller flådetjenesterne med geo-lokalisering og geo-fencing – eller fejlvisning (DTC) – suppleres med en integreret tidsstyring, som det er tilfældet med lastbilerne.

Dertil en Simple Pay-funktion til digital mobil tankning og vejafgiftsfakturering (f.eks. Maut).

På IAA 2022 blev MAN EfficientRoute introduceret, som giver opdaterede kort og trafikdata i realtid, som kan udvides eller udvides via MAN Now. Forudsætningerne herfor er telematikboksen MAN og infotainmentsystemet MAN Media Van Business Navigation.

MAN ServiceCare

På IAA Transport var nyt også proaktive vedligeholdelses-styringssystem MAN ServiceCare til TGE (når man har valgt Telematics Box).

Det betyder, at vedligeholdelsesplanlægningen kan overføres til det respektive MAN-servicecenter eller overtages af kunden afhængigt af den bestilte pakke.

Diesel i Euro 6D

Dieseludgaven af TGE drives fortsat af 2-liter turbodieselmotoren, som siden 2021 har opfyldt Euro 6d-emissionsstandarden.

Mere end halvdelen af TGE leveres med den kraftigste motor. Motoren på 140 hk vælges af omkring 40 procent af kunderne. Når det kommer til gearkasser bliver den 8-trins automatgear stadig mere populær.

I 2019 valgte omkring 40 procent af TGE-kunderne stadig automatisk gearvalg, og i 2022 er dette tal steget til omkring 57 procent. Alle tal er fabrikstal.

4×4 og luftaffjedring

MAN ønsker også at udvide og udvide sortimentet af individuelle løsninger fra sin egen “Bodybuilder Solutions” division og “MAN Individual”, som står for specielle løsninger lige fra individuelle ordrer til små serier.

Sidste år blev 1.200 biler individuelt tilpasset på den måde, og generelt er 30 procent af de varevogne, der sælges hos MAN samlet set, special-opbygget. Det er bl.a. grunden til, at MAN har øget sin markedsandel inden for varevogne til tre procent og for nylig annoncerede køretøj nr. 100.000.

I mellemtiden er kvoten på 20.000 af de 100.000 køretøjer, der bygges på fabrikken, også blevet flyttet til MAN-udgaverne – og tendensen stiger, oplyser MAN.

Firehjulstræk med høj andel

MAN ser et yderligere voksende marked for firehjulstræk – og ønsker også at øge sin markedsandel til fem procent – især med konstruktion, udvidelse og serviceekspertise fra et lastbilnetværk med dedikerede varevognssælgere.

Køretøjer som en 5-tons lastbil med superenkeltdæk, et baghjulstrukket køretøj med en 8-trins automatgearkasse eller firehjulstrukne modeller, der tegner sig for 17 procent af salget – med valg af avancerede 4×4 systemer fra virksomheden Oberaigner eller forskellige luftaffjedringspakker.

Også nyt fra tredje kvartal af 2023 er en stigning i ydeevne. MAN Individual øger angiveligt dette øget til 202 hk.  Kunder inden for f.eks. brandvæsen eller ambulance, autocampere eller værksteder ønsker desuden mere strøm, skriver  Logistra.

Relateret indhold

“Ud over den høje kvalitet af håndværk i TGE sætter vores kunder især pris på MAN’s 24/7 vejhjælp mange steder. Dertil kommer den professionelle rådgivning fra vores sælgere, som er velbevandrede i kundekrav fra de forskellige brancher – og de brænder for TGE”, sagde Daniel Holbein.

Konverteringen af serien til “heavy duty”-homologering, som kræves i henhold til EU-reglerne om WLTP-cyklussen for køretøjer op til 3,5 ton, forårsager imidlertid en høj grad af kompleksitet.

Disse specifikationer fra personbilernes verden er næppe opnåelige for de meget individuelle lette erhvervskøretøjer. Af denne grund tilpasses mange TGE-modeller i Europa til den tunge standard for lastbiler, som er lettere at håndtere, skriver Logistra.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk