Det kinesisk ejede bilmærke MG er ved at få godt fodfæste herhjemme – der sælges en del af eludgaven SZ EV (også som taxi), og nu er plug-in hybrid EHS udgaven landet herhjemme.

En bilmodel, der lever højt på en gunstig beskatning. Derfor er plug-in hybrid biler generelt storsælgende herhjemme. Læg dertil syv års fabriksgaranti hos MG.

Det som også er spændende er, at den kinesiske koncern SAIC, der har MG mærket, har valgt at topudstyre sine biler helt som fordums MG-sedan udgaver som Maestro og Montego, da MG var et britisk bilmærke.

Alt i udstyr

Vi har prøvet EHS udgaven i Luxery toptrim, som bl.a. betyder elektrisk betjent glastag, DAB+ radio, 18 tommer alufælge, elektrisk betjent bagklap, regnsensor, tagræling i alu,el-foldbare sidespejle, Apple Car Play, el-justerbare sportsæder i sæder samt 360 grader around view kamera (bird view).

Sikkerhedsudstyret er der også skruet op for – med adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med eksempelvis fodgængergodkendelse, seks airbags, LED lys for og bag, multifunktionsrat, varme i rat og sæder (læder), 2-zone klimaanlæg, linjevogter BLIS blindvinkel-assistent, bakkamera, navigation og parkeringssensorer for og bag.

God kørestilling

Bilen kører godt trods sin høje SUV/Crossover facon – men testbilen lå lidt uroligt på motorvej (hjælper at slå linjevogter fra). SUV formen betyder, at den ikke er en racerbil, selv om den når 100 km/t på 6,9 sekunder.

Gearskiftet er blødt skiftende, men der er også 10 trins til rådighed – fordelt på to gearkasser (el- og benzinteknik har hver sin.)

Man sidder godt bag rattet – og har en lige kørestilling, som hjælper på ergonomien – og mindsker træthed på turen. Pedalerne har alu-indlæg.

Samlet moment: 370 Nm

Turbobenzinmotoren på 1,5 liter yder i sin selv 162 hk, hvortil kommer el-motoren på 122 hk, som giver en systemeffekt på samlet 258 hk.

Momentet for benzinmotoren er 250 Nm mellem 1.700- og 4.300 omdrejninger – for elmotoren 230 Nm mellem 500- og 3.700 omdrejninger. Sammenlagt er momentet på 370 Nm – så der er fint med overskudskraft.

Svært at styre drivlinje

Så man får nok de bedste præstationer ud af bilen ved at køre i hybrid-mode – her er den kvik, men også forslugen.

Vi forsøgte også at bede den om at vente med strøm, hvis vi kørte landevej og motorvej – men den slog ofte tilbage på strøm (EV), når vi ikke ventede det – eller væk fra strøm. Man kan forsøge selv at styre det hele gennem EV-knappen i midterkonsollen.

Gennemsnitsforbruget 55,2 km/l ved en blanding af benzin og el – og der er opgivet en rækkevidde på 52 kilometer (alle tal WLTP). På ren benzinkørsel er forbruget dog nede omkring de 14-15 km/l ifølge bilens computer.

Fin som lokal pendlerbil

Så er vi fremme ved anvendeligheden af bilen. Den er perfekt som lokal pendlerbil, hvis man altid kan have strøm på – derfor er det et must at have en ladeboks i privaten eller i virksomheden.

Det giver ikke mening at skulle på jagt efter ledige ladestandere i det offentlige rum – altså tæt på sin adresse. For ellers skal opladningen kombineres med offentlig transport. Den er ikke den hurtigste bil til at lade op, da den kun har et indbygget batteri på 3,7 kW via en enkelt strømfase.

Så regn med fem timer for 80 pct. opladning – i gadeplan noget længere tid. Vi var nede på 20 pct. beholdning, da vi ladede op i gadeplan – og her blev vi lovet syv timer til fuld opladning.

Praktisk som Van

Men det skal man bare vide – så bilen kan lade op i nattetimerne. Vi skal også nævne, at der ikke er varmepumpe om bord, så opvarmningen står benzinmotoren for.

Det er en ganske prisbillig bil udstyr og præstationer taget i betragtning – hvidpladepris for testbilen 290.000 kroner. Som gulpladebil 215.392 kroner eksklusiv moms.

Som Van skal vi pege på det store varerum på cirka 1.400 liter, den elektrisk betjente bagklap og en masse aflæggeplads i kabinen. Bilen kan trække en trailer på 1.500 kg.  Læssehøjden er 770 mm. Der er ingen negativ læsekant. Der er aflæggeplads under gulvet – bl.a. til el-kabler.

Stilke til ACC og linjevogter

Til glæde for erhvervschaufføren kan vi også nævne midterboks med køl – men der er ikke handskerumslås. Når man stopper motoren, springer gearvælgeren selv i position ”P.”

Der er mange gode detaljer ved bilen – bl.a. to stilke på siden af ratstammen – den ene til betjening af adaptiv fartpilot – den anden til betjening af linjevogter. Fint at kunne slå sidstnævnte fra på en lille lokalvej.

Touchscreen kræver tilvænning

Vi var lidt irriteret på navigationen (10,1 tommer touchscreen), der var meget langsom – og man skulle også vænne sig til at bladre rundt i menuerne – som også fjernede ens opmærksomhed fra trafikken.

Hver gang vi skulle dreje – også ved store vejkryds – dukkede bird view billede af bilen op på skærmen, hvor jeg hellere ville bevare kortet. Det irriterede også, at radioen altid gik i gang ved start. Selvom vi lige havde slukket den – f.eks. ved et supermarked.

Engelsk undersøgelse

En ny engelsk undersøgelser af organisationen ”Compensation Experts” – på baggrund af en artikel i bilbladet ”What Car” udpeger søstermodellen til vores testbil – ZS EV – som den værste af 20 biler, når det gælder infotainment-systemet om bord.

Her stillede man systemer seks opgaver – bl.a. temperatur, blæser, zoom ud på kortet, slette rutevejledning, skifte radiokanal og bruge stemmestyring til at finde et servicested. Bedste bil til opgaverne var for øvrigt BMW 3-serie.

MG’s historie:

MG blev grundlagt af Morris Garages i 1924 – og i dag er det ikoniske mærke tilgængeligt for en ny generation; redesignet, elektrisk og relanceret til fremtiden. MG gør elektrisk kørsel tilgængeligt for alle.

MG var som engelsk bilmodel mest kendt for sportsvogne som MG A, MB B og MG C, men også for sportslige sedanmodeller som MG Magnette, MG 1100, MG Maestro og MG Montego.

MG udvikles i et samarbejde mellem et designstudie i London og virksomhedens designstudier i Shanghai.

Faktaboks MG EHS plug-in hybrid Luxery:
Benzinmotor: Turbo.
Slagvolumen: 1,5 liter GDI.
Effekt benzin: 162 hk.
Effekt el: 122 hk.
Samlet ydelse: 258 hk.
Samlet moment: 370 Nm.
Drejningsmoment: 250 Nm v. 1.700-4.300
(og 230 Nm v. 500-3.700 omdr.)
Acc. 0-100 km/t: 6,9 sek.
Topfart: 190 km/t.
Tank: 37 liter.
Rækkevidde WLTP: 52 km.
CO2 udledning: 43 g/km.
Batteri: 16,6 kWh.
Strømforbrug: 240 Wh/km.
Ladeeffekt indbygget oplader: 3,7 kW.
Opladningstid 0-80 pct.: 4,5 timer.
Forbrug kombineret: 55,2 km/l WLTP.
Forbrug kun benzin: 14-15 km/l.
Gearkasse: 10 trins elektrisk aut.
Akselafstand: 2.722 mm.
Frihøjde: 145 mm.
Dæk: Bridgestone LM005 235/50 R18.
Egenvægt/totalvægt: 1.737/2.196 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: ca. 1.400 liter.
Garanti fabrik: 7 år/150.000 km.
EuroNCAP 2019: 5 stjerner.
Pris hvide plader: 290.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 215.392 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk