Nu er anden generation af Range Rover Evoque i Danmark – til lavere priser og med masser af luksusudstyr. Vi har prøvet nyheden.

Med en helt ny udgave af Range Rover Evoque på det danske marked satser den danske importør på et comeback for den kompakte SUV.

Hvor salget i fjor endte med 40 solgte enheder, er målet med den nye udgave 200 enheder.

Primært job-kunder

Optimismen bunder i en noget lavere pris – og en højere udstyrsniveau i den luksusprægede ende.

Evoque har især været meget populær hos kvindelige kunder – ikke mindst fordi bilen har så kompakte mål. 70 procent af kunderne ventes af være jobkunder og 30 pct. private kunder.

Som Van er det ikke mindst dieseludgaverne, man tror på – til erhvervslivet. Kundegruppen er bl.a. entreprenører, godsejere, landbrug, dyrlæger og forstfolk, der ofte kommer ude i terrænet, hvor bilen er i en klasse for sig. Trailervægten er på to tons i dieseludgaven.

Kun 342.665 kr. som Van

Før 2008 var mere end halvdelen af solgte Range Rover på gule plader. Det ændrede en ny beskatning. I dag ligger gulpladesalget på cirka 20 procent. Men stigende.

Prisen for en 180 hestes diesel – nu med firehjulstræk, automatgear og læderindtræk standard – er fornuftige 372.665 kroner plus moms. På hvide plader begynder beskatningsgrundlaget ved en halv million kroner med samme dieselteknik.

I forhold til den tidligere model er det kun hængslerne, der er genbrug. Man kan kombinere sig frem til mange udstyrsniveauer.

Lavt støjniveau

En kort tur i netop dieseludgaven gav et indtryk af en mere komfortabel Evoque – med de lækre lædersæder. med 180 hk har man en ganske hurtig bil og støjniveauet er faktisk behageligt lavt – selv ved hurtig acceleration.

Bagruden er måske lidt smal, men med indbygget kamera kan bakspejlet pludselig blive en monitor, der giver et forbedret udsyn bagude.

Instrumenteringen er ny – plast ganske vist på den øverste side, men man kan bestille med kantsyet læder. De to store touchscreen skærme er i pagt med moden, men den skal man naturligvis lære at kende.

Mere eksklusivitet

Hos Jaguar Land Rover i Danmark er man mere end tilfreds med prissætningen.

”Det er jo nok endnu bedre end vi havde turdet drømme om. Ikke alene er vi trådt et skridt op ad stigen, når det gælder eksklusivitet. Vi markedsfører udelukkende Evoque med automatgear og mindste motor er nu 180 hk diesel mod før 150 hk og manuelt gear.  Samtidig er interiøret eksklusivt som i den langt større og luksuriøse Range Rover Velar. Og oven i det er priserne så faldet. Så bliver det vist ikke meget bedre”, siger pressechef hos Jaguar Land Rover Søren Hyltoft.

Intro-priser

Han understreger, at priserne kun gælder i introperioden, der strækker sig frem til og med 30. juni. Og det gælder udelukkende for de to modelvarianter med 180 hk diesel og 200 hk benzin.

Den nye Range Rover Evoque er en avanceret videreudvikling af originalen, der skabte markedet for kompakte luksus-SUV med et globalt salg på over 772.000 biler og over 217 internationale priser.

Den nye Evoque, der er 100 peocent nyudviklet, kombinerer uforlignelig Range Rover-historie med banebrydende teknologi, og er designet, konstrueret og bygget i Storbritannien.

Et nyt segment

Hos Jaguar-Land Rover har Finbar McFall, Global Marketing Director, Jaguar Land Rover, udtalt:

”For 8 år siden skabte vi et nyt segment, og hele verden fulgte vores eksempel. Vi har nu redefineret, hvad en kompakt luksus-SUV er. Baseret på design og kraft og med den nyeste teknologi til rådighed opfylder den nye Range Rover Evoque kundernes behov til fulde og sikrer, at man når frem uanset forholdene.”

Matrix-LED-lygter

De markante proportioner forstærkes af dens udtalte skuldre og store hjulkasser samt de 21-tommers fælge.

Udstyret omfatter slanke Matrix LED-forlygter, og flade dørgreb, som man kender det fra blandt andet Range Rover velar og Jaguar I-PACE.

Indvendigt er der tekniske tekstiler med genbrugsplast fås som førsteklasses alternativer til læder.
Kabinen har Touch Pro Duo-system med dobbelt touchscreen, ny og hurtigere software, 16-vejs el-sædebetjening og ionisering af kabineluften, der passer til den forbedrede plads.

Bedre plads i bilen

Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture med en blanding af materialer, er der mere plads indvendigt end før. Varerummet er på mere end 1.300 liter.

Den nye arkitektur er udviklet til elektrificering, og modeludbuddet omfatter en 48-volt mild hybrid ved lanceringen og en plug-in hybridmodel om et år.

Mild hybrid-drivlinjen er den første fra Land Rover og virker ved at indvinde energi, der normalt går tabt under opbremsning, via startgeneratoren, der er integreret i et remsystem, og opbevarer den i batteriet under gulvet.

17,9 km/l i hybrid-model

Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når føreren bremser. Når bilen startes, overføres den lagrede energi for at støtte motoren under acceleration og reducere brændstofforbruget.

Mild hybrid fås med de firecylindrede Ingenium- benzin- og dieselmotorer og byder på CO2-udledning fra 149 g/km og en brændstoføkonomi på 17,9 km/l (baseret på NEDC Equivalent-testproceduren). Modeludbuddet udvides næste år med en effektiv elektrisk plug-in hybrid (PHEV) og 3-cylindret Ingenium benzinmotor.

Terrain Response 2

Den nye SUV er en ægte Range Rover, der kombinerer terrænegenskaber med kørsel i al slags vejr.

Den nye Evoque har firehjulstræk og anden generations Active Driveline med Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten og Adaptive Dynamics for at sikre komfort og køreegenskaber. Terrain Response 2 – en helt ny teknologi i en Range Rover i fuld størrelse – registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, mens Evoque nu kan køre igennem op til 600 mm vand (tidligere 500 mm).

Bakspejl som monitor

Range Rovers berømmede forhøjede førerposition har taget springet ind i den digitale tid med segmentets første ClearSight bakspejl, der forvandles til en HD-videoskærm.

Hvis passagerer eller store genstande spærrer udsynet bagud, kan føreren bare trykke på en kontakt under spejlet, hvorefter højopløste videobilleder fra toppen af bilen tydeligt viser, hvad der sker bag bilen.

Skærmen giver et bredere (50 graders) synsfelt og bedre udsyn i dårlig belysning.

Bedre udsyn

Den nye Range Rover Evoque er også verdens første med Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen usynlig ved at lægge kamerabilleder på den øverste touchscreen, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front.

Evoque er den første Land Rover med Smart Settings, der benytter sig af algoritmer med kunstig intelligens, for at lære førerens præferencer at kende, og fungerer som en indbygget butler.

Ud over sæde-, musik- og klimaindstillinger kan Evoque også styre ratindstillingerne for at sikre maksimal komfort.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk