Flere og flere skifter til helårsdæk, men hos Michelin anbefaler man dog, at det optimale er at køre på vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren.
Michelin har oplevet, at flere vælger helårsdæk – formentlig på grund af de milde vintre – og for nogle personer kan det også vævre et godt kompromis.
Efterspørgsel på helårsdæk
”Vi mærker helt klart en større efterspørgsel på dæk, som man kan køre med både sommer og vinter. Ikke mindst i et land som Danmark, hvor vi ikke lovmæssigt skal køre på vinterdæk, og samtidig har haft nogle milde vintre de senere år,” siger Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.
Men selv om Danmark på papiret kunne ligne et mønsterland for helårsdæk, og Michelin sælger flere og flere af deres CrossClimate-dæk herhjemme, så er helårsdæk ifølge Claus Chouhan et kompromis. Særligt om vinteren, hvis der er is og sne på vejene.
Første af slagsen
”Michelin CrossClimate kombinerer de bedste teknologier fra sommer- og vinterdæk, og var det første sommerdæk, der opnåede vintercertificeringen 3PMSF. Så det passer udmærket til danske vej- og vejrforhold. Men lige som med andre helårsdæk, så viser utallige tests, at et regulært vinterdæk klarer sig bedre på sne og is end selv et godt helårsdæk,” siger Claus Chouhan.
Derfor anbefaler Michelin på linje med FDM og Dæk Specialisternes Landsforening, at bilejere skifter mellem sommerdæk og vinterdæk, når sæsonen kræver det.
Tommelfingerregel
En tommelfingeregel lyder: Kør på sommerdæk fra omkring april til og med september og på vinterdæk fra oktober til marts.
”Vi plejer at sige, at når gennemsnitstemperaturen henover døgnet kommer under syv grader, så bør man have vinterdæk på bilen. Rent metrologisk passer det med, at man bør booke tid til dækskifte i slutningen af oktober og kort ind i november,” siger Claus Chouhan.
Særligt til byboere
Ifølge Claus Chouhan er det særligt bilister, der bor i byen og har et begrænset kørselsbehov – og kan lade bilen stå, hvis vintervejret rammer, der typisk kan klare sig med helårsdæk. Og helårsdæk er under alle omstændigheder bedre end at køre på enten sommerdæk eller vinterdæk hele året.
”Vi ved fra vores bilistrundspørger, at der er relativt mange, der kører rundt på sommerdæk hele året. I de tilfælde er et helårsdæk klart at foretrække, da det er udviklet specifikt til at kunne klare begge sæsoner. Så hvor det reelt kan være farligt at køre med et sommerdæk om vinteren – særligt i sne og is – så er et helårsdæk langt bedre. Det skal bare ikke være en sovepude. For er man afhængig af sin bil i dagligdagen, bør man altid vælge vinterdæk om vinteren,” siger Claus Chouhan.
Fakta – sådan læser man dækket:
I Danmark er der ingen lovkrav om vinterdæk. Men vælger man et dæk med snefnugsymbolet (3PMSF), så har man et dæk med betydelig større sikkerhed på vinterveje end dæk uden dette symbol.
Snefnugsymbolet viser også, at dækket regnes som et vinterdæk i f.eks. Sverige, Finland og Tyskland. Men da symbolet findes på mange produkter, der anvendes til vinterbrug i hele verden, bør man altid vælge et dæk, der passer bedst til ens kørselsbehov. Her kan man få rådgivning af sin dækekspert.
I flere af Danmarks nabolande er vinterdæk lovpligtige. I Finland og Sverige er det lovpligtigt at køre på vinterdæk fra 1. december til 31. marts – Michelin CrossClimate er dog godkendt til vinterbrug i Sverige.
I Tyskland er vinterdæk eller helårsdæk mærket 3PMSF lovpligtige, når det er vintervejr. I Norge kræver lovgivningen, at dæk, som benyttes om vinteren, har mindsttre millimeter slidbane, og at de som minimum er mærket M+S.