Chauffør Troels Nielsen fra Tappernøje har på tre år kørt 600.000 kilometer i den Mercedes-Benz Actros, som han kørt fra ny.
 
Han har i sammenlagt 10 år kørt for vognmandsforretningen Preben Andersen i Vordingborg, som hans far Warny nåede at køre for i 31 år inden han gik på efterløn for nylig. Troels Nielsens Actros 2545 Euro 5 er seneste ”smilende” Actros generation med buede lygter.
 
”Jeg er glad for min Actros, som er meget komfortabel – og de 450 hk passer godt til det daglige arbejde. Der er fin trækkraft – men jeg kører da også kun med forvogn. Det er en containerbil med kran og wirehejs. Jeg havde før en tidligere Actros-model, og der er en verden til forskel i forhold til den bil, jeg kører nu,” siger Troels Nielsen.
 
Morgen-tjans
En kollega kører hver aften bilen med påhængsvogn fra Vordingborg til Skanderborg for at hente stålet – og det står klar, når Troels møder på job klokken fire om morgenen – og er hos første kunde i Nordsjælland en time senere. Halvdelen af læsset kører en kollega til kunder på Vestsjælland. Containeren fra påhængsvognen trækker han så over på sin lastbil.
 
Fremover skal Troels’ bil dog kun bruges til distributionskørsel – og ikke køre til Skanderborg hver aften. Den kan spares, fordi den har kørt så langt. Derfor er der bestilt en ny bil til at klare turen til Jylland.
 
Der er tale om den helt ny udgave af Actros, der er bestilt med nyeste sikkerhedssystemer og bl.a. nyeste Active Prediction fartpilot, som via GPS selv ser bakkerne komme og gearer behørigt ned i tide.
 
Under opbygning
Bilen er landet hos forhandler Ejner Hessel i Nykøbing Falster og er ved at blive bygges op. Samtidig sælger man en bil, der har kørt endnu længere.
 
Troels Nielsen kører hver dag til 15-20 kunder i Nordsjælland og Københavnsområdet for firmaets kunde Damstahl i Skanderborg. Det bliver til 4-500 kilometer om dagen.
 
Troels bruger flittigt bilens flådestyring – Fleet Board fra Mercedes – i dagligdagen. Først og fremmest GPS-systemet, men der kan også hentes informationer om brohøjder og vægtgrænser på vejnettet, og det er praktisk, når man kommer mange steder.

Slipper for kontoret
Det er også praktisk, at Troels kan aflæse sit førerkort direkte på Fleet Board modulet, der er monteret ved siden af bilens tachograf. Det sker hver 14. dag – og så slipper han for at aflevere sit kort på kontoret.
 
Hjemme i virksomheden kan man bl.a. følge Troels’ færden dagen lang – både hvor økonomisk, han kører – og hvordan han kører. F.eks. bremser han for meget. Det betyder meget for både brændstoføkonomi og totaløkonomi.
 
Vognmand og direktør John Andersen, der danner ledelsen i virksomheden sammen med broderen Steen, står for økonomien i forretningen – og han kan hele tiden se, hvor firmaets 40 lastbiler befinder sig – og kan se, hvordan bilerne bliver kørt.
 
Vigtig med køreformen
”Jeg synes, vores chauffører kører fornuftigt – og jeg fortæller dem, når de kører ekstra økonomisk. Kun i enkelte tilfælde kan det være på plads med lidt rådgivning. Men køreformen er vigtig, hvis man skal spare diesel. Men vejret spiller jo også en stor rolle – modvind er dyrt,” siger John Andersen.
 
En af de væsentligste årsager til, at virksomheden valgte Fleet Board var dog dokumentationen overfor kunderne.
 
”Nu kan vi altid dokumentere, at vi har været hos kunden på et givet klokkeslæt. Vi kan ikke se, at vi har hentet eksempelvis affaldet – men det kan vi så på bilernes vejesystem. Vi kan i dag gå flere år tilbage, hvis det er nødvendigt. Vi kan også fortælle kunden, hvornår vi forventer at dukke op,” siger John Andersen.
 
Tid til service
Endelig kan Fleet Board også følge med i vognparken og melde, når det er tid til service. Samme mulighed har værkstedet, der så kan planlægge al service for virksomheden. Værkstedet kan faktisk foretage fejlfinding, mens bilen kører på landevejen. Så kan værkstedet være bedre forberedte, når bilen kommer til værkstedet.
 
Fleet Board er standard i nye Mercedes lastbiler – men kan indbygges i ældre lastbiler, uanset mærke. Det kan også indbygges i en vognmandsforretnings planlægnings- og administrationssystemer.
 
”Vi får snart den nyeste Fleet Board udgave – foreløbig på prøve,” siger John Andersen – som i øvrigt i en årrække har været formand for Danaffald under DTL Danske Vognmænd.
 
Mange renovationsbiler
En stor del af flåden i er renovationsbiler, som bruges til at hente industriaffald – og virksomheden har en del Mercedes-Benz Econic til formålet. Der er 12 Econic i flåden, men to nye er faktisk under opbygning. Der er meget stop/start kørsel – og så er let ind- og udstigning godt for ergonomien.
 
Tillidsmand Kim Vesterager kører selv en Econic Euro 5 EEV – og det er han glad for, for den nye Euro 6 udgave har et højere gulv i førerhuset (til Euro 6 teknikken).
 
”Det er ikke så nemt at komme på tværs af førerhuset i de nye biler. Men fabrikken har da også gjort fordøren bredere, for nu står mange chauffører ud den vej,” siger Kim Vesterager.
Der kører allerede nogle stykker af den nye Econic i virksomheden – og fabrikken har nu gjort adgangen over teknikken lidt lettere – efter kritik fra brugerne.
 
Op mod 30.000 km
Hos Preben Andersen kører man måske 20-30.000 kilometer om året i Econic bilerne og andre bybiler.
 
”Vores erfaringer viser, at totaløkonomien holder bedst sammen i vores Mercedes-biler – men vi overtog for år tilbage vognmand Aksel Hansen i Holbæk, som nærmest havde alle mærker undtagen Mercedes. Så vi har da andre mærker end Mercedes-Benz,” siger John Andersen.
 
Fakta om virksomheden:
Vognmandsforretningen Preben Andersen er i stiftet af John og Steen Andersens bedstefar H. C. Andersen i 1921. Deres far Preben Andersen overtog så i 1960 – men døde tidligt i 1970, hvorefter de to brødre og deres mor kørte den hæderkronede virksomhed videre. Deres søster har desuden arbejdet mange år i bogholderiet.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk