Kia blev kendt for at være bilmærket, hvor man selv skulle hente sin bil hos importøren i Fredericia – men det blev for besværligt, og i dag kan man købe Kia i hele landet. Kia er tilmed alene om at give syv års fabriksgaranti eller 150.000 kilometer.

Får år tilbage solgte man et par erhvervsbiler, bl.a. kassevognen Pregio, men miljøregler fik den ellers billigere varebil til at forsvinde fra markedet. Personbilerne har mest været solgt til private – men det vil importøren ændre på ved at tilbyde flere ombyggede personbiler.

Et godt eksempel er Rio Van, som vi har testet. Man kalder den sågar Business Plus.

Overskudskraft
Bilen har  en fin 1,4-liter dieselmotor med masser af overskudskraft og gode præstationer – og tillige et forbrug på hele 26,3 km/l. Nævnes skal især drejningsmomentet på 220 Nm, der endda går fra 1.750- til 2.750 omdrejninger. 6-trins-gearskiftet er desuden letgående.

Der er trækkraft fra 1.500 omdrejninger – fra 60 km/t i fjerde gear og 45 km/t i tredje. I byen må man altså blive  i tredje gear for at være lovlydig.

Man bliver hurtig dus med bilen, sm er let at betjene – og med masser af udstyr. Man kan ekstra tilkøbe en touchscreen med navigation og bakkamera til cirka 10.000 kroner. Den passer ind, hvor radioen er på bilen. Bakkameraet vil være fint – for udsynet skråt bagude er begrænset af de brede C-stolper.

Høj indvendig læssekant
Bilen klarede let en ballast på cirka 200 kilo – det gik ikke synderligt ud over præstationerne. De to bageste sidedøre letter lastning og losning af gods/pakker, men bilen mangler fastgørelsespunkter.

Den indvendige læssekant på 24 cm er også ret høj, så der skal løftes en del. Fint er trailervægten på 1.100 kilo for denne model.

Køreegenskaberne er gode – om end affjedringen er lidt til den bløde side. Styretøjet er godt, men der skal drejes meget med det store styreudslag.

God siddestilling
Man  sidder godt bag rattet i de velformede sæder med armlæn. Taglinjen er dog noget lav, så man skal passe på hovedet, når man skal ind og ud.

Sikkerhedsmæssigt skal vi i testbilen pege på esc-stabilitetssystem, nødbremsesystem, fartpilot, fartbegrænser, justerbart læderrat, sædevarme og kørecomputer.

Fra udstyrslisten skal vi også nævne læderrat, speed- og fartpilot, 2×2-trins sædevarme, air condition, midterboks med armlæn, to kopholdere og to flaskeholdere samt sportssæder.
Vi savnede handskerumslås, trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle) og handskerumslås.

Tekniske data Kia Rio Van:
Motor: 4 cyl. Diesel.
Slagvolumen: 1,4 liter
Ydelse: 90 hk v. 4.000 omdr
Moment: 220 Nm v. 1.750-2.750 omdr.
Gear: 6
Topfart: 172 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 14,2 sek.
Forbrugssnit: 26,3 km/l
CO2 udslip: 98 g/km
Årlig afgift: 2.080 kr.
Køreklar vægt: 1.291 kg.
Lasteevne: 400 kg.
Totalvægt: 1.690 kg.
Nyttelast: 390 kg.
Trailervægt m/b: 1.100 kg.
Læssehøjde indv/udv: 240/760 mm.
Affjedring: Uafhængig/semiuafhængig.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Vendediameter: 10,4 m.
Bremser: Vent. skiver/skiver.
Pris testbil: 99.999 kr. ex moms
Pris fra: 80.199 kr. ex moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk