MAN Trucks har i samarbejde med ABB E-mobility udviklet deres første tunge ellastbil, som netop er blevet præsenteret ved et arrangement i Berlin – men som først er på markedet i 2024.

Meget interessant er dens kapacitet til fremtidig megawatt opladning – et marked, som ABB forventer at modne i løbet af de næste tre år.

Den får en rækkevidde på 600-800 km – men de to virksomheder peger også på, at lovgiverne i Europa skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.

Bedre lade-infrastruktur

Alexander Vlaskamp, CEO koncerndirektør for MAN Truck & Bus, udtaler, at en acceleration af udvidelsen af opladnings-infrastrukturen er den eneste måde at opnå udvikling af transport og opfylde klimamål.

Den tyske transportminister – Dr. Volker Wissing – sagde ved præsentationen, at det var vigtigt at gøre vejgodstransport grønnere for at opnå den tyske regerings klimamål.

Det kræver øget fokus på flere klimavenlige erhvervskøretøjer og udviklingen af en tilsvarende højtydende opladnings-infrastruktur.

I det rigtige spor

”Det projekt vi støtter omkring højtydende opladning til e-lastbiler giver vigtige erfaringer. Det, der er vigtigt nu, er at få flere e-lastbiler på vejene hurtigt. Partnerskabet mellem MAN og ABB viser, at vi er videre i det rigtige spor,” sagde Wissing.

MAN er dog afhængig af batteri-elektriske drivlinjer for fremtidens miljøvenlige lastbiler, hvor målet er lave driftsomkostninger og optimalt energiregnskab.

“Som en del af Traton Group deltager vi allerede i et joint venture med industripartnere for at udvikle og drive et højtydende offentligt ladenetværk med et mål på mindst 1.700 grønne el-ladepunkter i hele Europa,” sagde Alexander Vlaskamp.

1.000 volt strømteknologi

Den nye ellastbil er allerede udstyret med teknik, der kan håndtere megawatt ladesystemer.

Hos ABB E-mobility har man arbejdet på at udvikle den nye teknologi i mange år – for megawatt-opladning vil kræve ny strømteknologi med mere end 1.000 volt, så elektrisk sikkerhed og pålidelighed er afgørende ved så store effektniveauer.

”ABB E-mobility er den ideelle udbyder til at tage disse udfordringer op, da vi kan accelerere markant forskning og udvikling baseret på vores eksisterende teknologier. Vores ambition er at bringe denne nye teknologi på markedet inden for tre år. Tidligere har sådanne udviklingsfaser ofte taget meget længere tid,” sagde Frank Mühlon, administrerende direktør for ABB E-mobility.

Ensartede stardarder

Men der kræves også en ensartet standard i forbindelse med indførelsen af megawatt opladnings-teknologien.

I Tyskland arbejder mere end 20 partnere fra industri og videnskab, herunder MAN og ABB, på det højtydende opladningsprojekt, som i Tyskland er kendt som “HoLa.” Det er finansieret af den tyske regering – og det er verdens første megawatt ladeprojekt.

To højtydende ladepunkter med megawatt ladesystemer (MCS) bygges fire steder langs A2 motorvejen i Tyskland. Projektet er tænkt som grundlag for senere landsdækkende udvidelse.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk