Der har været store udfordringer forud for åbningen af Københavns første gasfyldestation i går på Amager. Med at få alt papirarbejdet med tankanlæg, få vognmændene på banen – og biler parat.
Men første skraldebil blev i hvert fald tanket i går af selveste miljøborgmester Ayfer Baykal, som her tre uger før valget kan vise endnu et skridt mod kommunens plan om en CO2 neutral by i 2025.
Hvis altså skraldebilerne kommer til at køre på biogas, for lige nu er det naturgas, der er i hanerne på tankanlægget på Prags Boulevard – på rekordtid etableret af energiselskaberne OK og e.on. OK har bygget anlægget og klarer kundekontakten – e.on får gassen frem og går den klar til transport.
Tre vognmænd på opgaven
Nu får de tre vognmænd, der skal klare renovationsopgaverne – M. Larsen A/S, City Renovation A/S og City Container A/S – skaffet de fire Scania køretøjer, hvor de første tre leveres inden årsskiftet som Euro 5 biler – og den sidste i februar som Euro 6 lastbil (ved årsskiftet kan man ifølge EU forordning ikke registrere andet end Euro 6 lastbiler).
De tre virksomheder er med i forsøget, der økonomisk er støttes af Trafikstyrelsen med 2,2 mio. kr. – og som i dette tilfælde er ansøgt af Det Økologiske Råd.
Gas er et skridt fremad
Miljøborgmesteren Ayfer Baykal (SF) var rigtig glad, da hun klippede snoren for bevis på åbningen af tankstationen – sammen med adm. dir. Tore Harritshøj fra e.on og adm. dir. Jørgen Wisborg fra OK.
”Gas til skraldebiler er et skridt fremad – og målet er at vi om fem år kun har gasdrift på vores skraldebiler. Det er jo et politisk ansvar, men her går vi i København forrest – og med planen sparer vi 80 pct. CO2, sagde borgmesteren.
Nu har Trafikstyrelsen før meldt ud, at de nyeste Euro 6 lastbiler ikke udleder mere CO2 end gasbiler – det sker først, når der er biogas i hanerne, men den biogas, der udvindes af kommunen på rensningsanlægget Lynetten bliver nu brugt til bygas til byens borgere.
Biogas fra landbruget
Biogassen skal bl.a. komme fra landbruget, og et særligt biogas-certifikat skal sikre, at det biogas, der fyldes på i Vestjylland, også dukker op som biogas på Sjælland. I dag udnyttes kun 4-6 pct. af biogassen, så den kan bruges til transport. Målet er 50 pct.
Vognmændene, der skal køre bilerne, har valgt at sige ja til opgaven – selv om en gas-skraldebil som chassis koster mindst 275.000 kroner mere – mod 750.000 for en dieseldrevet.
Men nu er de med fra begyndelsen – og ved næste udbudsrunde har de et forspring, når det gælder erfaring.
10 pct. dyrere med gas
”Der er 10 pct. højere totalomkostning ved at hente en skraldecontainer med en gasbil end med en dieselbil – så det er op til kommunen at ville lægge den byrde på borgerne, sagde markedschef Anton Freiesleben fra Scania Danmark ved åbningen.
Det er ikke kun dyrere at købe bilerne – det er også dyrere at servicere dem.
Men som sagt, det er et politisk valg – og hvis Europa skal være fossilfrist i 2050, som EU har sagt – så er det på høje tid at gå i gang med gas eller anden fossilfrit brændstof. Men nu er København i gang – og her tror man på gas til tung transport.
Da tanken jo først får besøg af en af de nye skraldebiler midt i december, må den klare sig med svenske og tyske forretningsfolk og turister, der skal have fyldt deres personbiler.
Just-Eat med Fiat Punto på gas
Men der er virksomheder, der gerne vil prøve gassen af – bl.a. Just-Eat, der har købt en Fiat Punto Natural Power og nu skal prøve den af fra næste uge i samarbejde med Fiat Professional og Tom-Tom, hvor sidstnævnte har flådestyringen, så man både kan finde vej og få alle oplysninger om forbrug og chaufførernes kørestil.
I Sverige og Tyskland kører der mange køretøjer på gas – men her er der støtte til gasbiler. Danmark giver ikke samme støtte, så derfor bliver det lige nu en nicheforretning. Det handler om andre afgifter