DEKRA, der er en tysk testorganisation, gennemførte i juli en test af en række nye lastbildæk – alle monteret på den samme type Mercedes-Benz lastbil – på vådt underlag. Man målte bremselængder, og Michelin fik bedste resultat.

Michelin X MultiWay 3D havde en bremselængde, der var 68,8 meter kortere end testens dårligste dæk. I gennemsnit havde dækket en 44,9 meter korterede bremselængde end de konkurrerende dæk.

Testen var ganske vist bestilt af Michelin, men DEKRA er en højt respekteret organisation, som ikke lader sig købe til bestemte resultater. Organisationen står også for officiel synsvirksomhed i en række lande.

Våd vejbane med lav friktion
Omgivelserne for testen i Tyskland var en våd vejbane med lav friktion. Samtlige dæk i testen var så tilpas slidte, at kun en tredjedel af det oprindelige mønster var tilbage. Samtlige de dæk, som deltog i testen, var kvalitetsdæk af den seneste generation.

”Vi ønskede at teste dækkenes sikkerhed under deres faktiske brug. Dæk er kun nye nogle få kilometer. Størstedelen af den tid, dækkene bruges, er de mere eller mindre slidte. I vores verden giver dette et meget mere virkelighedstro resultat, end hvis vi havde udført testen med helt nye dæk. Chaufførerne ude på vejene skal kunne stole på, at dækkene er opgaven voksen gennem hele dækkets levetid, så at være bedst i test på bremselængden, når dækket er to tredjedele slidt, føles rigtig godt, siger Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastvognsdæk hos Michelin i Norden.

Fakta Michelin:
Michelin investerer hvert år over 4,6 millioner kroner og har over 6.600 ansatte, som arbejder med forskning og udvikling på tre kontinenter. Eksempelvis kører man levetids- og udholdenhedstest på vej svarende til 1,8 milliarder kilometer pr. år, hvilket svarer til en hel gang rundt om jorden hvert tolvte minut.

Fakta dæktest DEKRA:
DEKRAS test blev gennemført i juli i år med en Mercedes Benz 1820 udstyret med nye dæk, som var to tredjedele slidt.

Testen blev udført på vådt underlag med ringe greb (friktionskoefficient: 0,27) med ABS-bremser. Samtlige lastvogne blev udstyret med dimensionen 315/80 R22.5 og en last på 18 ton. Lufttryk: 8,5 bar (styrende aksel) og 7,5 bar (trækkende aksel).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk