Uerfarne chauffører koster virksomheder millioner af kroner i skader på deres last- og varebiler.

Men en snak med disse medarbejdere og måske en form for mentorordning, hvor erfarne chauffører coacher de ofte unge og uerfarne chauffører vil i reglen afhjælpe problemerne.

Men en undersøgelse fra forsikringsselskabet Codan viser, at meget få virksomheder i transportbranchen arbejder struktureret med at forebygge små og mellemstore skader på deres erhvervskøretøjer.

Undgå småskader

Men det er der god grund til at lave om på, mener Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark.

Der er nemlig rigtig mange penge at spare i at undgå de småskader, der ligger under selvrisikoen.

En af de virksomheder, der har oplevet effekten af forebyggelse, er vognmandsforretningen Peder Olsen og Søn fra Odense.  På kun ét år reducerede de antallet af skader med 60 procent svarende til mere end en halv million kroner på bundlinjen.

Under selvrisikoen

Otte ud af 10 skader blandt mellemstore og store transportvirksomheder er så små, at de er under selvrisikoen, viser undersøgelsen fra Codan.

Men selvom skaderne kan syne små, når de opstår, er de værd at holde øje med. Småskaderne løber typisk op i rigtig høje beløb på årsbasis, hvis de får lov til at gentage sig.

”I Codan har vi arbejdet systematisk med skadesforebyggelse i transportbranchen i rigtig mange år. Og vi kan se et tydeligt billede af, at mange virksomheder blot betaler for de små skader uden at tænke yderligere over, hvorfor de er opstået, og hvordan de kan undgås i fremtiden,” siger Camilla Amstrup.

En øjenåbner

Det er rigtig dyrt på bundlinjen, understreger hun, og derfor indleder selskabet altid deres forebyggelsesforløb med at vise alle medarbejdere, hvad de enkelte skader reelt koster i kroner og ører.

”Det er en øjenåbner for de fleste at se, hvor mange penge småskaderne fra landevejene egentlig koster, når det bliver stillet op sort på hvidt,” siger Camilla Amstrup.

Peder Olsen og Søn fra Odense indledte deres skadestopforløb i 2019, og allerede efter ét år havde virksomheden som nævnt reduceret antallet af skader med 60 procent.

Intet overblik

Det var langt mere, end hvad Michael Mertov, driftsdirektør hos Peder Olsen og Søn, havde forventet, da han begyndte samarbejdet med Codan.

Han vidste godt, at virksomheden havde mange småskader. Men han havde intet overblik over, hvor mange skader de havde – og hvor meget de egentlig ville få ud af at gå i gang med forebyggelsesarbejdet med Codan.

”Jeg havde forventet, at vi ville få 10-15 procent færre skader om året. Jeg havde aldrig drømt om 60 procents skadesreduktion og en besparelse på 600.000 kr. på bare ét år,” siger Michael Mertov.

Fast skadestop-ingeniør

En fast skadestop-ingeniør fra Codan har besøgt Peder Olsen og Søn fire gange årligt siden 2019.
Herigennem bidrager Codan blandt andet med værktøjer til bedre mentorforløb og skadesamtaler med særligt uheldige chauffører.

”Da vi først fik overblik over vores skader, blev det tydeligt, at det ofte var vores nye medarbejdere og elever, der lavede småskaderne. Derfor måtte vi kigge indad og finde frem til årsagen til, at skaderne opstod, og hvordan de kunne undgås,” siger Michael Mertov.

Her hjalp Codans for eksempel med at opsætte mentorforløb for alle nye medarbejdere.

Taler åbent om skader

”På den måde kan de rutinerede chauffører gøre dem opmærksomme på nogle af de klassiske fejl, man begår, når man er ny bag rettet,” siger Michael Mertov.

Det har gjort en stor forskel at arbejde med forebyggelse i samarbejde med Codan. Ikke kun for virksomhedens økonomi, men også for tonen blandt medarbejderne.

”Vi taler langt mere åbent om skader i dag, og det tror jeg, gør det muligt for os at fortsætte med at nedbringe antallet af skader,” siger Michael Mertov.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk