Danmark har en høj stjerne hos Mercedes-Benz Trucks i Tyskland – for vi har købt flere elektriske Mercedes-lastbiler end de fleste andre lande.

Faktisk har Danmark netop rundet 100 eActros og eEconic lastbiler på under et år – eller siden produktionen begyndte på Wörth fabrikken nær Karlsruhe.

Hos Hessel Trucks, som har overtaget det officielle importørskab af Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, spår Mikael Voigt – eMobility & PR Manager hos Hessel Trucks – endnu større efterspørgsel efter de elektriske lastbiler.

Tilbageholdenhed

Han påpeger, at manglen på både offentlig støtte og dedikerede ladestandere til el-lastbiler har gjort, at salget af el-lastbiler har været præget af en vis tilbageholdenhed.

”Men de nye salgstal bekræfter, at selvom der fortsat er mange ubekendte ved at skifte fra diesel til el, og at visse typer erhvervskørsel endnu ikke er mulig på ren el, så er der både vilje til og konkrete planer om at komme i gang hos de danske vognmænd og professionelle transport-købere,” siger Mikael Voigt.

eEconic sælger bedst

eEconic er den bedst sælgende af de to modeller. Det skyldes primært kommunale udbud, hvor eEconic enkelt kan erstatte de tilsvarende, i øvrigt markedsledende diesel- og gasdrevne udgaver af Econic.

Det betyder, at kommunerne hurtigt kan reducere deres CO2-udslip markant og samtidig opnå 100 pct. lokal emissionsfri kørsel i byerne.

Derudover kan renovationsmedarbejderne også drage fordel af de mange ergonomiske- og sikkerhedsmæssige detaljer, som de kender fra den dieseldrevne søstermodel, Econic.

Lige begyndt

”Faktisk er vi først lige begyndt,” siger Mikael Voigt.

I de kommende år vil man se effekterne af både national- og EU-lovgivning, som sammen med udrulning af ladestandere og øget efterspørgsel fra transportkøbere og forbrugere vil bevirke, at endnu flere vil skifte til fuldelektriske modeller.

”Hos Mercedes-Benz Trucks forventer vi faktisk, at hele 60 pct. af produktionen i Europa i 2030 vil være el-lastbiler”, fortæller Mikael Voigt.

City-trækker på vej

Hovedparten af de bestilte el-lastbiler er allerede under opbygning hos karosseri-opbyggere. De vil komme i drift senere på året.

”Senere i år introducerer Mercedes-Benz desuden en eActros 300 City trækker, og i slutningen af 2024 følger den store trækker, eActros LongHaul, med helt nyt førerhus og en rækkevidde på over 500 km,” siger Mikael Voigt.

Her er kunderne

Blandt kunderne til de nye e-lastbiler er Marius Pedersen A/S, der har haft Danmarks første eEconic i drift i Esbjerg i over et halv år. Virksomheden indsætter indenfor det næste år eEconic i flere andre danske byer.

Urbaser A/S er den klart største aftager af elektriske Mercedes-Benz lastbiler indtil videre, og har allerede eEconic i drift i flere danske kommuner.

Dansk Retursystem A/S var de første i Danmark der satte eActros i fuld drift. Deres to eActros 300 har siden september 2022 kørt indsamling af returemballage på Sjælland med op til 300 km daglig kørsel.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk