Nissan er blandt de bilmærker, der har bedst erfaring med firehjulstrukne biler – tænk blot på Patrol – så den nye X-Trail model i e4orce udgave er en alsidig bil, der både trækker på alle fire og trækker 1.650 kg. på krogen.
Via en drejeknap kan man vælge underlag: off-road, sne, eco og sport – og så kan man vælge down-hill funktion, som selv bremser bilen ned, når det går ned ad bakke.
Fremtid uden diesel
Mange tænker tilbage på momentstærke dieselmodeller fra Nissan, men tiderne er ikke til diesel – så Nissan har udviklet en e-Power teknologi, der virker som elbil, men som ikke skal lades op.
Den har en benzinmotor på 1,5 liter som eget kraftværk. Den driver en generator, som lader et lille batteri på 1,8 kWh op. Batteriet sørger for energi til elmotorerne, som driver de fire hjul – og for- og baghjul har sin egen elmotor.
Høje omdrejninger
Derfor virker den meget af tiden som en elbil – og er helt lydløs, men når der produceres strøm, så går motoromdrejningerne pludselig højt op – og det virker lidt generende, for det sker helt uanmeldt. Måske midt i en smal gade i centrum.
Samtidig er motoren 3-cylindret, som netop høres tydeligt ved de høje omdrejninger – som eller kun sker ved motorvejsfart. Ellers er bilen ret støjsvag.
Uden økonomisk støtte
At Nissan ikke har valgt en plug-in hybrid løsning, betyder også, at der ikke er statsstøtte – så bilen er relativt dyr.
Testbiler med 4×4 teknik og e-Power koster tæt på 700.000 kroner på hvide plader, men her kan man så med fordel købe en Van-udgave til måske 200.000 kroner mindre alt efter udstyr.
Vores testbil var en veludstyret Tekna model – men vil man spare penge, kan man jo vælge Ariya el-udgaven, som Nissan også har stor erfaring i at bygge – for de var blandt de første med Leaf udgaven og varebilen eNV200.
Forlænget Qashqai
Før var X-Trail helt sin egen, men i dag er den en forlænget Qashqai. På hvide plader fås X-Trail med syv sæder – og som i Van-udgave sikres derfor et stort varerum. Qashqai har dog den fordel, at den trækker en trailer på to tons.
X-Trail har dog en del fordele – bl.a. er der en rekuperation, så bilen bremser op ned ad bakke – og samler strøm op. Nissan kalder det e-Pedal. I det hele taget bruger Nissan sine egne udtryk – således heddetr adaptiv fartpilot ProPilot – det styres via en knap på rattet.
Masser af luksus
Bilen er meget luksusbetonet med læderindtræk og velformede, eldrevne sæder med memory. Den kører også godt – og så er der masser af udstyr inklusive head-Up display på forruden og en stor touchscreen med apple car play.
Alt styres heldigvis ikke via skærmen, for der er også en del fysiske knapper.
Glad for at køre i
Vi skal også nævne nødbremse, linjevogter, p-assistent, stor midterboks og handskerum – samt 2 zone klimaanlæg, 19 tommer alufælge, around view monitor og automatgear – der er 1-trins.
Køber man bilen på hvide plader, er der så også indstilling af varmeindstilling til bagsædet samt to usb c-stik.
Alt i alt er det er bil, som man er glad for at køre i – bortset fra den selvstændigt reagerende 3-cylindrede motor, der selvfølgelig er valgt for at fabrikken kan spare på CO2-kontoen.
–
Tekniske data Nissan X-Trail e4orce ePower:
Motor/benzin: 1,5 liter.
Cylindre: 3.
Elmotorer: 2
Ydelse: 210 hk.
Moment: 525 Nm.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,7 sek.
Forbrug: Ca. 15 km/l.
CO2 udslip: 146 g/km.
Dæk: Hankook Ventus S1EVO3/SUV 235/55R19.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. Skiver for og bag. Esc. ABS.
Akselafstand: 2.710 mm.
Køreklar vægt: 1.961 kg.
Totalvægt: 2.635 kg.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Trailervægt m. bremser: 1.650 kg.
Pris hvide plader testbil: Ca. 700.000 kr.
Pris Van testbil ca: 450.000 kr.
Van-pris X-Trail ekskl. moms fra: 300.794 kr.