Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Sommerbesøg af Volvo Dual Clutch

Volvo Trucks Danmark sender nu en Volvo lastbil med den meget anmelderroste dobbeltkoblings-gearkasse ”I-Shift Dual Clutch” rundet i landet.

De næste par måneder vil en Volvo FH500 6×2 bogietrækker med den nye gearkasse køre rundt til alle ni Volvo Truck Centre i Danmark, hvor det vil være muligt at køre en prøvetur.

Bilen er specificeret til nordiske forhold og udover at være udstyret med I-Shift Dual Clutch, som er den første gearkasse med dobbeltkobling til tunge lastvogne, så har lastvognen en 13-liters Euro 6 motor med 500 hk og Volvos motorbremse VEB+.

Lastet til 52 tons
Dertil kommer Globetrotter førerhus med New York førerhuspakke, adaptiv fartpilot (afstandsregulering) og automatisk katastrofeopbremsning (nødbremse).

Lastbilen vil være udstyret med en sættevogn og læsset op til 52 tons.

Vognmænd, chauffører og andre interesserede med lastbils-kørekort skal dog kontakte deres lokale filial for at booke en tur. Førerkort behøves ikke.

Fakta – sommerturen forløber sådan:
22.-28. juni: Volvo Truck Center Aarhus
30. juni-1. juli: Volvo Truck Center Thisted
3.-5. juli: Volvo Truck Center Brønderslev
7.-12. juli: Volvo Truck Center Holstebro
4.-9. august: Volvo Truck Center Viborg
11.-16. august: Volvo Truck Center Aalborg
18.-23. august: Volvo Truck Center Randers
25.-30. august: Volvo Truck Center Hillerød
1.-6. september: Volvo Truck Center Taastrup

Fakta: I-Shift Dual Clutch
I-Shift Dual Clutch kan helt enkelt beskrives som to sammenkoblede gearkasser. Når den ene gearkasse er aktiv, er det næste gear valgt på forhånd på den anden gearkasse. Under gearskiftene udkobles den første gearkasse i nøjagtigt samme øjeblik, som den anden gearkasse kobles ind. Gearskiftet foregår derfor uden afbrydelse af kraftoverførslen.

I-Shift Dual Clutch er baseret på I-Shift-gearkassen. På trods af de mange nye komponenter er den nye gearkasse kun 12 cm længere end en almindelig I-Shift.

I-Shift Dual Clutch skifter gear uden afbrydelse af kraftoverførslen. Ved kørsel under forhold, hvor det er mere optimalt for gearkassen at springe et par gear over, skifter den gear på samme måde som en almindelig I-Shift.

I-Shift Dual Clutch kan skifte gear uden afbrydelse af kraftoverførslen i alle gear med undtagelse af range-skift, som sker ved skift fra 6. til 7. gear.

Jævne og rykfri gearskift nedbringer slitagen af drivlinen og resten af køretøjet.

Brændstofforbruget med I-Shift Dual Clutch er det samme som med den almindelige I-Shift.

I-Shift Dual Clutch fås til den nye Volvo FH som alternativ til I-Shift og manuelle gearkasser.

Leave A Reply