Ingeniørerne hos Mercedes-Benz i Tyskland har nu udviklet den meget roste sidevinds-assistent, så den også virker til chassismodellerne. I begyndelsen var det kun kassevognene, der havde denne fantastiske sikkerhedsdetalje, som ingen andre varevognsproducenter til dato har kunnet tilbyde.

Crosswind Assist skal opleves – VOTY.dk har kørt forbi en mur af  vindmaskiner på Bosch’s testbane I Tyskland ved præsentationen i fjor – men der vidste jeg jo, at vindmuren dukkede op – og havde tillige en instruktør i passagersædet til at advare, når man nærmede sig.

Senere prøvede jeg den over Storebæltsbroen i let blæsevejr – og her beviste systemet virkelig sit værd, for her tænker man ikke på de vindstød, der kommer, når man passerer broens pyloner.

Det begyndte med kassevognene
Det var 3,5 tons kassevognene, der fik det som standard ved lanceringen for et år siden – og nu er det altså også standard i 3,5 tons chassismodeller. Systemet omfatter også 3-tons kassevogne med kort akselafstand og højt tag. Nu kommer bl.a. også 4×4-modeller og  busser. Om alle Sprinter-udgaver får det – og om det bliver standard herhjemme – ved jeg endnu ikke.

Udfordringen er, at chassismodeller ofte har en langt  mindre sideflade at operere med i forbindelse med sidevind (bortset fra eksempelvis chassisbiler med alukasse opbygning). Derfor har ingeniørerne gennemarbejdet systemet for hver enkelt variant.

Tager andre hensyn
Sidevindsassistenten har også hensyn til bilens fart, lasten og styre-karakteristika – og lanceringen åbnede for en hel ny dimension, når man taler sikkerhed for varebiler.

Systemets sensorer sikrer, at bilen ikke er så sidevindsfølsom, når man kører over 50 km/t..Sensorerne er de samme, som bruges til bilens esc (ESP)-system, der hjælper ved kurvekørsel.

Ved sidevind flytter en stor kassevogn sig ofte det meste af en vognbane, når bilens side rammes af vinden. Der er tale om en roterende bevægelse, der sætter ind og modvirker vindens forstyrrende effekt.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk