(STUTTGART)

Hvis kunden vil betale for det, så er der mulighed for at få en Mercedes-Benz Sprinter med nærmest samme sikkerhedsniveau som i koncernens personbiler.

Mercedes-Benz har med Sprinter sat et vigtigt aftryk på fremtidens distribution, som vi tidligere har skrevet om.

Fabrikken har med den nye Sprinter, der kom for et år siden, bl.a. indført et multimedie system (kaldet MBUX for MB User X-perience), hvor bilen med sine to skærmsystemer er forbundet til både vognmand og værksted – samt mulighed for at chaufføren kan tale med sin bil.   Det meste styres dog via knapper på rattet. Rattet i Sprinter er også det samme som i flere af fabrikkens personbiler.

Sikkerhed som option

Men Mercedes har også sat sig for at tilbyde én af de sikreste varebiler i segmentet, hvor man kan få adaptiv fartpilot, linjevogter, around view monitor (Bird View) og nødbremse.

Ikke alt er standardudstyr – men det er stort set muligt at få en varebil med samme sikkerhedsniveau som en Mercedes-Benz personbil, bedyrer Norbert Kunz fra ledelsen i den tyske fabriks produktudvikling. ledelse.

Den nye Sprinter kan udefra kendes på sin nye front-layout og ændrede instrumentering – mens man har bevaret varerum og det meste af det øvrige design samt drivlinen med motor og gearkasse, dog opdateret efter seneste miljøkrav.

Afløste T1 i 1995

Den nye Sprinter kom på markedet for et års tid siden – og ligger i dag på andenpladsen herhjemme på salgsstatistikkerne efter den mindre Ford Transit Custom.  Sprinter kan bestilles i cirka 1.700 udgaver.

Sprinter afløste T1 serien i 1995 og vandt straks Van of the Year prisen. Den nye model, som er tredje udgave, blev nummer to i årets kåring efter PSA-trillingerne Berlingo, Partner og Combo.

”Taler vi om sikkerhed, var vi i Mercedes-Benz fremme i skoene allerede i 50’erne, hvor 319-udgaven fra 1955 som allerførste varebil havde to kreds bremsesystem – fra 1967 var der tillige bremseforstærker, fastgørelseskrige i varerummet og sikkerheds ratstamme,” siger Thomas Konzelmann fra udviklingsafdelingen.

Funktionsdygtige klassikere

Han har været i spidsen for et team, som har fundet gamle varebiler og restaureret dem, så Mercedes-Benz Vans har en stor museumsafdeling – men alle bilerne er fuldt funktionsdygtige.

T1-modellen fik senere i forløbet (1967) abs og skivebremser. Sprinter fra 1995 havde fire skivebremser og fører airbag, mens anden generation i 2006 fik esp stabilitets-system.

Senere kom så sidevinds-assistent og senest trailerstabilisering, Blind Spot assistent, Attention Assist, Active Brake Assist og Distance Assist adaptiv fartpilot, som Mercedes kalder Distronic.  Dertil bl.a. ny luftaffjedring med luftbælge ude i siden – og for første gang produceret på samlebåndet fra starten og ikke længere bagefter.

Bak med blændede spejle

I fabrikken i Stuttgart prøvede vi på en testbane bl.a. ABS (Active Brake Assist), som hjælper chaufføren med at bremse mere effektivt op, hvis måske en person træder ud foran bilen. Systemet kendes også fra Mercedes-Benz Trucks.

Samme sted var der også test af Adaptiv fartpilot, linjervogter og Blind Spot Assist – bl.a. med advarsel i sidespejlet, hvis man åbner døren, når der ikke er fri bane.

Vi foretog også en test af bilens Bird View system og bakkamera kombineret med guidelines på bilens touchscreen – hvor vi bakkede mellem kegler på en snoet bane med sidespejlene blændede.. Systemet købes i en særlig parkerings-pakke.

Ulykkes research gruppe

Mercedes-Benz Vans nedsatte i 2015 en research gruppe og begyndte at se nærmere på ulykker, hvor deres varebiler var involveret – inspireret af en lignende gruppe hos personbilsdivisionen, der begyndte i 1969.

Siden 2015 er 50 ulykker med Mercedes-Benz Vans involveret blevet undersøgt – foreløbig kun i Tyskland.

”Alle informationer i forbindelse med ulykker bliver i dag givet videre til såvel myndigheder som til fabrikkens udviklingsafdeling, så vi kan bruge resultaterne til at bygge de kommende Mercedes-Benz varebiler bedre,” siger Julia Hinners fra Accident Research gruppen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk