(ARVIDSJAUR)

80 km/t. Ren is. Tåbeligt – men sådan bevæger lokalbefolkningen sig rundt omkring polarcirklen, for der saltes ikke – for det ville ikke hjælpe særligt meget i minus 30 grader. Lidt grus bruger man lidt på visse hovedveje.

Men lige nu sidder jeg sammen med en god kollega i en Sprinter fra Mercedes-Benz på skovveje – selvfølgelig med pigdæk – men så i udgaven med firehjulstræk. Helt præcist en 316 BlueTEC 4×4 med fabrikkens kendte 2,1 liters turbodiesel med 163 hk og i dette tilfælde en 6-trins manuel gearkasse.

Vi er begge tidligere rallykørere – så vi kender konditionerne. Men firehjulstrækket sørger sammen med dækkene for, at vi holder bilen på vejen. Der skal bare omdrejninger på den hele tiden. En anden kollega blev nervøs og bremsede.

Imponerende bil
Men Mercedes teamet fra Stuttgart har naturligvis en Geländewagen med som ”kranbil”, når Sprinter-bilen skal op af grøften.  Med så meget sne i grøften er det endda kun æren, det går ud over.

Bilen er imponerende. Denne store kassevogn – som endda fås med reduktionsgear, så man kan klare sig ud af de fleste situationer. Firehjulstrækket kobles på ved et tryk på en knap, hvorefter bilens elektroniske  4ETS system (i stedet for mekaniske differentiale spær)  tager over i samspil med bilens esc stabilitets-system (ESP). 4ETS systemet modsvarer andre 4×4 bilers tre differentialespær.

Så gælder det bare om at styre og accelerere – bilen klarer resten. Når man lige tager hensyn til naturlovene.

Oberaigner system
4×4 systemet, udviklet i samarbejde med det østrigske firma Oberaigner, kan man kun koble til op til 10 km/t – ved at dreje på en kontakt på instrumentbrættet. Så sørger en el-motor for at koble et par tandhjul på i reduktionsgearkassen. Og så er baghjulstrækkeren ændret til en opdeling af trækkraften til 33:67pct. mellem for- og baghjul.  Man kan tilkøbe reduktionsgear, hvor trækkræften kan øges med 42 pct.

Bilen kan fås med en række variationer – så som DSR (Downhill Speed Regulation), hvor en valgt hastighed holdes ned ad en bakke. Man trykker bare på bilens evt. DSR knap. Bilens esc system (ESP) virker fortsat. Det gælder også bilens ASR (antispin) system, som dog kun virker op til 60 km/t. Sidevinds-assistenten virker også hele tiden.

Fin i terrænet
Mercedes understreger dog, at bilen ikke er en rigtig off-road’er – men den klarer alligevel terrænet fint. Således med en 28 grader tilkørselsvinkel mod 18 pct. i en almindelige Sprinter. Frakørselsvinklen er 27 grader i stedet for 22 grader. Rampevinklen er 25 grader mod 17 grader normalt. Bilen har også forstærkere krængningsstabilisatorer. 4×4 udgaven vejer i øvrigt kun op mod 135 kg. mere end standardversionen. Takket været 4ETS letvægts systemet.

Motorerne er efter seneste Euro 6 standard med SCR kombination plus AdBlue urea tilsætning. Økonomien er flot – 12 km/l. Merprisen i Danmark skulle ende på cirka 60.000 kroner plus i forhold til den normale baghjulstrukne Sprinter.

Første firehjulstrukne Sprinter blev præsenteret på den internationale IAA biludstilling i Frankfurt i 1985.

Mercedes-Benz Sprinter 316 BlueTec 4×4
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen:  2,1 liter.
Ydelse: 163 hk.
Moment: 360 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Gearkasse: ECO gear 260 – 6 trins man.
Brændstofforbrug: 12 km/l
CO2 udslip: 216 g/km.
4×4 system: 4ETS.
Opdeling/trækkraft: 33/67 pct.
Til/frakørselsvinkler: 28/27 grader.
Rampevinkel: 25 grader.
Merpris 4×4: Ca. 60.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk