Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Sprinter sætter nye standarder

Sprinter er allerede en legende. På markedet siden 1994 og et synonym for store varebiler. Og  valgt til Van of the Year 1995. Nu er nyeste og fjerde udgave på banen – og er på det danske marked i efteråret.

Sprinter kan nu som første varebil tilbyde EU’s Euro 6 miljønormen, som først træder i kraft om flere år. Euro 6 er et krav for producenter september næste år og for indregistrering september 2015.

Det opnås ved at tilsætte urea (AdBlue) i forbindelse med SCR (Selective Catalytic Reduction). Alt sammen testet i fabrikkens lastbiler.

Nye sikkerhedssystemer
Mest imponerende er nok, at den klarer fra 13,3 km/l – men samtidig lanceres bilen med fem nye sikkerhedssystemer – eksempelvis ”Cross Wind Assist”, som betyder, at den afdæmper pludselig sidevind, så bilen ikke slår et slag ved passage af f.eks. en bropille. Et system, som i dag kun tilbydes i firmaets S og GL- modeller.

Dertil kommer som ekstraudstyr Blind Spot Assist, som advarer mod medtrafikanter i den blinde vinkel, samt et system, som bremser bilen ned, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.

Vil betyde færre uheld
Lane keeping assist forhindrer at man uforvarent kommer ud i den forkerte vejbane og Highbeen Assist sikrer, at man ikke blænder de modkørende biler – så lyset selv drejer til siden.

Alt sammen noget, som fabrikken forventer vil nedsætte ulykker med varebiler. Allerede nu er der jo ESP, elektronisk stabilitets program af ABS blokeringsfrie bremser, som er lovbefalet.

Sænket chassis giver bedre vejgreb
For at skabe bedre køreegenskaber, er chassis’et sænket som på en sportsvogn – og så forbedrer det også vindmodstand og brændstoføkonomi. Som en sidegevinst bliver det lettere at laste og losse bilen.

Alle indgreb og ændringer har dog ikke ændret på præstationerne, som er uændrede. Ydelserne er fra 95 til 190 hk. En 156 hk naturgasbil (CNG) på 1,8 liter fås også som Euro 6.

7-trins automat-gearkasse
Man kan få den nye Sprinter med 6 trins manuel gearkasse eller den nye 7G-Tronic Plus 7-trins automatgearkasse.

Det nye Assyst system til bedrev service øger serviceintervaller til næsten 60.000 km.

Nyt design til Euro 6
Man kan kende den nye generation på en ny front, som er tæt på fabrikkens øvrige nye modeller – men ud over at give et skarpere design, giver det en større grill, som sikrer mere luftgennemstrømning. Vigtigt for Euro 6 teknikken. Forlygterne er også ændret. Det gælder også de nye baglygter.

Inden døre er det også nyheder  – med nye sæder, tykkere rat med multifunktion samt nye ventilationsdyser. Dertil nye audio-system med bluetooth og mulighed for navigation.

Bilen er testet over otte mio. km – og har kørt test hos kunderne. Bilen kan ordres fra juni og leverancer begynder i efteråret.

Leave A Reply