Bilimperiet Nic. Christiansen Gruppen, der bl.a. importerer de koreanske bilmærker Hyundai og SsangYong, har valgt at bøje sig for presset fra Kjøbenhavns Sommer-Tivoli, der ikke ville acceptere, at den nye SUV-model fra Ssangyong med navnet Tivoli skulle markedsføres under det navn herhjemme, hvor forlystelseshaven i København har ligget siden 1843.

Så kort før re-lanceringen af Ssangyong herhjemme skifter man derfor bilens navn Tivoli ud med navnet LUVi. LUVi står for Leisure Utility Vehicle inspired.

Ikke i Danmark siden 2007
SsangYong, som tidligere blev importeret af Interdan Gruppen, der også importerer bl.a. Peugeot og Mitsubishi, forsvandt ud af salgsstatistikkerne i Danmark i 2007.

Men SsangYong har altså valgt at frafalde ansøgningen om registrering af varemærket TIVOLI i Danmark, da – som det hedder i en pressemeddelse – varemærket allerede er registreret i Danmark.

Nic. Christiansen Gruppen, som har været importør af Hyundai i Danmark siden 1992, har et indgående kendskab til arbejdet med koreanske bilproducenter – og til positionering af et nyt bilmærke på det danske marked.

Store forventninger
”Vi er i fuld gang med etablering af det nye importselskab og forhandlernet, som skal stå for salg og markedsføring af SsangYong. Vi har store forventninger til, at vi får succes med salget af den nye SUV-model – LUVi,” siger direktør Jens Ibsen fra SsangYong i Danmark.  

LUVi tilbydes med 5 års garanti, max. 100.000 km, og fås med en 1,6 liters benzin eller diesel motor med to- og firehjulstræk. Priser er endnu ikke fastlagt.   

Ud over LUVi (som hedder Tivoli i de fleste andre lande) producerer SsangYong følgende bilmodeller: Rodius, Rexton, Actyon og Korando. Formentlig vil de fleste af dem blive markedsført herhjemme. Både disse bilmodeller og LUVi  vil blive markedsført som gulpladebiler. En meget stor del af Rodius og Rexton bilmodeller, der blev solgt herhjemme før 2007, blev registreret på gule nummerplader.

Fortilfælde
Man kan undre sig over, at en bil ikke kan hedde Tivoli herhjemme, da et sommertivoli og en bil ikke er i samme markedsføringsgruppe.

Tilbage i 60’erne måtte Renault personbiler skifte navn på deres model Major til 1100 – og Ford måtte betale FDB en hel del for at få lov til benytte navnet Mustang til deres sportsvogn.

I begge tilfælde besad FDB (COOP) rettighederne til navnene herhjemme. Major var navnet på bl.a. husholdningsmaskiner, mens Mustang var og er navnet på FDB/COOP’s cykler. Efter anden verdenskrig registrerede FDB bl.a. mange af de allieredes navne på bl.a. flyvemaskiner – bl.a. den amerikanske Mustang jager.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk