(STOCKHOLM)

Den er spændende – den nye XLV-model fra koreanske Ssangyong. En forlænget udgave (plus 245 mm) af den næsten lige så nye 4,2 meter lange Luvi (som hedder Tivoli i alle andre lande end Danmark).

Importøren regner med at sælge op mod 400 enheder det første år – de 40 som Van. Der bliver tre udstyrsvarianter: Street, Free og Spirit.

XLV rummer hele 1.400 liter i varerummet – og det er blandt de bedste mål i klassen. Bilen fås med to- eller firehjulstræk samt med manuelt gear eller automatgear.

Endnu har bilen ikke nødbremsesystem, men det bliver standard fra årsskiftet – så det kunne være en god idé at vente til da.

155.00 kr. plus moms
Prisen lige nu er 155.000 kroner plus moms i dieseludgave – men prisen på den opdaterede udgave kendes ikke.

Denne udgave får ud over nødbremsesystem også to-vejs teleskop styretøj i visse udgaver og to vejs klimaanlæg. Der er også varme i rattet. De dyreste modeller har bl.a. navigationsudstyr.

VOTY.dk har været i Stockholm for at prøve bilen – og det foregik på små snoede veje i byens sydlige udkant. Affjedringen er ret så hård, den virker let understyrende – og gearskiftet nok lidt lidt kantet.

Hill start assist (bakkehjælp) er standard. Mange vil købe den på grund af den pæne trailervægt på 1.500 kg.

Lavt støjniveau
Hjulstøjen fra de monterede Michelin vinterdæk var udtalt – men det hænger bl.a. sammen med et generelt lavt støjniveau.

Vi testede den 1,6 liters dieseludgave med 115 hk og 300 Nm ved 1.500-2.500 omdrejninger – og motoren var rimelig hurtig. Forbruget er godt 22 km/l. CO2 udledning fra 154 gram (deisel).

Smidigheden viste en trækkraft fra 1.250 omdrejninger – det vil sige fra 50 km/t i fjerde gear, 60 km/t i femte gear og 70 km/t i sjette gear. Topfart er 170 km/t.

En tur i en grusgrav havde 4×4 udgaven ingen problemer med. Dens formåen i terræn er god – med angrebsvinkel på 20 grader, frakørselsvinkel på 20,8 grader og rampevinkel på 17 grader.

OK materialevalg
Instrumenteringen virker lidt rodet sat sammen, men samlekvalitet og materialevalg er god – og vi skal rose den gode sædekomfort.

Der er lige nu fem forhandlere i Danmark – og den sjette følger snart. Foreløbig i Fredericia, Herning, Køge, Randers og Sorø – og snart i Hillerød.

Mange nye forhandlere
Der er stor interesse for at blive Ssangyong forhandler – så snart følger også bl.a. København, Aarhus og Aalborg.Mål: 10-15 forhandlere i løbet af 2017.

Ssangyong Motor Danmark er en del af Nic Christiansen Gruppen, som også importerer Hyundai – samt Jaguar og Land Rober. Herfra forestår man også finansiering – bl.a. privatleasing.

Byggede Jeep på licens i 1954
Ssangyong er en producent, der har bygget biler siden 1954 – i begyndelsen amerikanske Jeep på licens til brug efter Korea-krigen, der officielt sluttede året før.

I dag ejes virksomheden af indiske Marindra, der også bygger 4×4-biler i Indien. De har bl.a. købt det koreanske mærke for at lære om kvalitet. Alle Ssangyong biler fås som 4×4 biler til 17.000 kr. plus moms pr. styk.

Dieselbilen koster ca. 14.000 kr. plus moms mere end benzinbilen – mens automatgear koster ca. 30.000 kr. mere på grund af stort ekstra forbrug.Der ydes fem års garanti – eller 100.000 km.

Varebilerne kommer tilbage
Indtil omlægningen af varebilsafgifter i 2007 blev der solgt mange Van modeller af Ssangyong biler som Rexton og Rodius.

Med lidt bedaget design – men med kraftige licensproducerede Mercedes motorer samt gearkasser. XLV og den mindre Luvi har Ssangyongs egne 1,6 liters benzin- og dieselmotorer.

I år produceres over 300.000 Ssangyong modeller – målet i 2019 er 450.000 enheder. Men på sigt skal man op på 600.000 enheder for at give penge nok.

Ny Rexton om et år
Fabrikken har tre piller at stå på – robust, speciel og premium. Sidstnævnte ikke på Mercedes niveau- men med høj kvalitet og kundeværdi for pengene. Dertil et originalt design og troværdighed.

I Danmark sælges fuldt program – foruden Luvi og XLV også Korando, Rexton, Rodius samt pick up modellen Actyon Sport. En ny Rexton bliver vist som prototype på bilmessen i Paris lige nu – og kommer til Danmark om et års tid.

 

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk