Byggecenterkæden STARK har investeret i sin anden elektriske lastbil, som efter endt opbygning nu indsættes i Aarhus området, hvor den skal levere byggematerialer til kunderne.
Stigende krav til klima og arbejdsmiljø fra kunder og offentlige myndigheder øger efterspørgslen på emissionsfri levering til stadig flere byggepladser.
Det betyder også, at aarhusianere tæt ved byggepladserne undgår at blive vækket af støjende diesellastbiler, der ofte holder i tomgang under levering af materialer.
135 lastbiler hos STARK
STARK har en flåde på flere end 135 lastbiler, hvoraf en del af dem kører på HVO-diesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 pct.
Planen er, at endnu flere af STARK’s lastbiler skal levere byggematerialer uden emissioner og partikelforurening.
Men prisen på el-lastbiler og mangel på ladestandere får STARK til at efterspørge større opbakning til elektriske lastbiler.
Dårlig lade-infrastruktur
For det er stadig dyrt at investere i en elektrisk lastbil frem for en dieseldrevet.
”Det koster tre gange så meget med en ellastbil. Hvis der kommer tilskudsordninger, der kan være med til at dække merprisen, så er vi parate til at udvide med endnu flere elektriske lastbiler.
Derudover er lade-infrastrukturen i Danmark stadig en hæmsko for, at vi kan bruge lastbilerne til andet end nærdistribution i de største byer på nuværende tidspunkt,” siger Jan Breinholt.
Den første i København
Den første ellastbil blev leveret allerede for halvandet år siden til STARK – og kører i dag fortsat i Københavns-området
”Vi skal bidrage til at hele transportsektoren, herunder også den tunge transport, går mod klimaneutralitet,” siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.
STARK’s kunder på miljøcertificerede byggerier får mere og mere fokus på transportdelen, og de efterspørger, at der kan leveres emissionsfrit.
Bedre arbejdsmiljø
”Med endnu en elektrisk lastbil, kan vi tilbyde endnu flere kunder emissionsfri levering,” siger logistikdirektør i STARK, Jan Breinholt.
Udover at skiftet fra diesel til el mindsker udslippet af CO2 og sundhedsskadelige partikler, forbedrer det også arbejdsmiljøet på byggepladsen.
STARK’s chauffører på den første elektriske lastbil har oplevet et bedre arbejdsmiljø. Når de læsser af, er det således nemmere for dem at snakke med kunderne, fordi der kun er en stille brummen.
Ikke en standardvare
”De sætter også pris på, at der er knap så meget støj i løbet af deres arbejdsdag. Også vores kunder lægger mærke til el-lastbilen, fordi mange ikke har set sådan én på en byggeplads før,” siger Brian Patzlaff, logistikchef i STARK.
En elektrisk lastbil med kran er ikke en standardvare på hylderne hos lastbilproducenterne, så både STARK’s første og anden elektriske lastbil er specialdesignet i samarbejde med leverandørerne.
Volvo leverer STARK’s anden elektriske lastbil, og efter et længere udviklings- og opbygningsarbejde har lastbilen nu klaret testen og er klar til at levere byggematerialer til de aarhusianske byggepladser.
Sparring med Volvo
Der har været en god opbakning og sparring med Volvo, som også har skullet prøve nye ting af i forbindelse med opbygningen af lastbilen.
For eksempel skal der være plads til støtteben på kranen på selve karrosseriet, fordi STARK sikkerhedsmæssigt ønsker, at kranerne har faste støtteben.
Efter dialog med Volvo blev batteriet bl.a. flyttet, så der blev plads til støtteben.
Uden problemer i testperiode
Der er tale om et specialprodukt, der skal designes, så køretøjet kan bruge i hverdagen. I den forbindelse har STARK samarbejdet med Volvos udviklingsafdeling og fabrik, så man kunne få løst udfordringerne på papiret og i produktionen, inden lastbilen blev leveret.
”Det kan vi logistiskfolk godt lide, og efterfølgende har vi testet lastbilen og kranen i normal drift – og den har kørt uden problemer i testperioden,” siger Brian Patzlaff.
Specifikke behov
For Volvo har det været vigtigt at få udviklet og designet den optimale el-lastbil til STARK’s behov.
”I samarbejdet har vi lagt vægt på at udvikle løsningen, så den nye elektriske Volvo-lastbil dækker det specifikke behov, som STARK har,” siger Joakim Nilsson, forretningsudviklingschef hos Volvo Danmark.
Samtidig uddyber Joakim Nilsson, at der på netop denne type kørsel, hvor der er en del stående kranarbejde, er endnu større miljøgevinster ved den elektriske drift.
“Al tomgangskørsel elimineres til gavn for både emissionerne og arbejdsmiljøet. Noget som både chauffør og omgivelser kan drage stor nytte af,” siger Joakim Nilsson.
–
Fakta om el-lastbilen:
• Volvo FE Electric lastbil
• 3-akslet
• 28 ton totalvægt
• Batterikapacitet på 376 kWh
• Rækkevidde op til 300 km
• Kran: Palfinger PK 22.002, med 14,9 m hydraulisk rækkevidde