Robust er det første ord, der faldt mig ind, da jeg forleden steg ombord i en færdigopbygget Mercedes-Benz Actros tømmerbil hos Mercedes-Benz København i Greve.

En daglig slider, der er opbygget efter fabrikkens kendte ”Startklar” koncept – lige til at køre afsted i med kran og lad fra danske HMF.

Mercedes-Benz introducerede for et par år siden deres StartKlar koncept, hvor man hos forhandlerne kunne finde en færdig opbygget lastbil – og her var det de mest gængse udgaver. Blandt dem er den klassiske tømmerbil, som der måske kører 1.000 af herhjemme.

Fra Antos til Actros

I Københavnsområdet og for den sags skyld på det meste af Sjælland er det i udpræget grad bybiler som Atego og entreprenørbiler som de mindre Actros-udgaver, der er i flertal, mens eksportbiler i øget grad findes vest for Storebælt.

Tidligere hed modellen Antos, men fabrikken har valgt at forenkle udbuddet af tungere on-road lastbiler, så nu er betegnelsen Actros.

Her er der tale om et førerhus, der er tilpasset som ved LEGO klodser. Det er udgaven ClassicSpace. Her er der bl.a. blevet plads til en køleboks på motortunnelen mellem sæderne.

Test i tåge

Testbilen, som vi fik mulighed for at se nærmere på, tog vi på en tur rundt i Roskildes omegn.

Ikke på besøg i en tømmerhandel – som jo ellers kommer til at blive hjemsted for bilen – men vi foretog flere start-stop manøvrer, som den vil blive udsat, når den afleverer materialerne fra tømmerhandlen til entreprenører og håndværker på de mange byggepladser.

Derfor er der selvfølgelig også med tvangsstyret og løftbar bogieaksel, så man ikke kører overfladen op, når man skal manøvrere.

Fint med MirrosCam

Her bliver man glad for det nye MirrorCam system, som har erstattet de klassiske sidespejle. MirrorCam er en kameraløsning, så man på to monitorer på A-stolperne har et godt udsyn bagude.

Man ved helt præcist, hvor ladet ender – men oveni har man også et eftermonteret bakkamera fra firmaet MXN til at hjælpe én rundt.

Vi passerede flere rundkørsler og sving. Oplevelsen var god, for vi havde hele tiden godt udsyn ned langs køretøjets sider. Når man skal mange ting på én gang – med en del trafik med hårde og bløde trafikanter omkring lastbilen, så er det også rart, at den ikke ”løber fra èn” mens man holder øje.”

Rene billeder

Hele forløbet ses så på de store monitorer på A-stolperne i kabinen – for der er All Round Visibility – det vil sige en meget bredere synsvinkel, og kameraerne bliver ikke snavset til, som sidespejle har for vane, på grund af kamerahusets aerodynamiske udformning.

Små stiplede distancelinjer på monitoren angiver også præcis, hvor lastbilens lad slutter – og tre rækker stiplede linjer bagest på monitoren indikerer, hvor køretøjerne bag lastbilen helt præcist befinder sig.

At vide, hvor bagenden af traileren præcist befinder sig, er også en stor hjælp, når man f.eks. skal bakke.
Lastbilens bagkofanger var udskydeligt, så man kan slå bagsmækken ned som en forlængelse af ladet – og dermed kan fragte længere emner sikkert.

Truck of the Year 2020

Den nye Actros-generation med MirrorCam i stedet for sidespejle blev iøvrigt valgt til Truck of the Year 2020 – ikke mindst på grund af den øgede sikkerhed.

Det er en stor fordel på eksport-lastbiler – men ikke mindre på en entreprenørbil herhjemme.

God komfort

Kabinen er i princippet identisk med den øvrige Actros familie og med samme muligheder for valg af lille eller stor multimedieskærm, men der er en skærm foran chaufføren med oplysninger om bl.a. hastighed – og en skærm midt på instrumentbrættet med bl.a. telefonoplysning.

Man har også navigation – og der er elektronisk parkeringsbremse.

Man sidder også rigtig godt bag det multijusterbare rat i det luftaffjedrede førersæde. Kørestillingen er fin og bilen er let at betjene under alle forhold. Den er letkørt – ikke mindst takket været 8-trins PowerShift 3 automatgear.

Avanceret nødbremse

Mange sikkerhedsdetaljer er bevaret – bl.a. Active Brake Assist, som er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer – via kamera og radar.

Lastbilen havde dog ikke adaptiv fartpilot, men almindelig fartpilot. Vi skal dog også nævne radarbaseret højresvingsassistent, der hjælper én med at holde øje med de bløde trafikanter, når man skal om hjørner.

MirrorCam er standard på den nye Actros, men hvis man hellere vil have de klassiske spejle, kan man spare i omegnen af 5.-6.000 kroner.

Faktabokse Mercedes-Benz Actros 5 tømmerbil:
Active Brake Assist 5:
ABA5 er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer via kamera og radar. Lastbilen byder også på trailerstabilitet og skiltegenkendelse.

Multimedie-cockpit:
Kabinen er ny i Actros – med et ny multimedie-cockpit med en primær skærm, hvor man bl.a. kan følge alle assistentsystemer – og en sekundær skærm, hvor man kan følge bl.a. app’s.

Mirror Cam:
I den nye Actros er spejlene blevet erstattet med kameraer, som sidder på lange kameraarme over dørene. Nu kan chaufføren altid se enden af lastbilen og siden af lastbilen. Alt ses på monitorerne på A-stolperne i kabinen – for der er All Round Visibility – det vil sige en meget bredere synsvinkel.

Teknik – Mercedes-Benz Actros V 2535 L 6×2/4:
Motor: 6 cyl. OM936 R6,
Ydelse: 354 hk ved 1.600 omdr.
Moment: 1.400 Nm ved 1.100 omdr.
Gearkasse: G140-8/ MB PowerShift 3
Foraksel: 9 tons parabel.
Bogie: 19 tons. Luftaffjedret.
Bogieaksel: Styrbar og løftbar
Totalvægt: 26 t
Akselafstand: 5.200 mm.
Bremser: Skiver. Active Brake Assist 5.
Motorbremse: High Performance
Brændstoftank: 290 liter
Førerhus: Classic Space.
Dæk: 385/55 R22,5/315/70 R22,5
Kran: HMF 2320-K5. Hydraulisk rækkevidde: 14,8 m.
Fastlad: HMF
Laddimension: 7.200 x 2.550 x 800 mm.
Nyttelast: 11,8 tons.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk