Scania Danmark er netop begyndt at levere de første af i alt 100 nye V8 lastbiler til det sønderjyske transportfirma Thermo-Transit Danmark A/S i Padborg.

De 100 V8 bilerer af typen Scania R 500 LA 6×2 MNA sættevognstrækkere – men dertil kommer tre Scania R 440 6×2*4 forvogne med kølekasse.

De 100 Scania R 500 er Danmarks hidtil største enkeltordre på lastbiler med Scanias legendariske V8-motor, der blandt chauffører og vognmænd har cementeret Scanias ry som ”King of the Road” gennem mere end 40 år.

V8’ere udgør 50 pct. af salget
Den store ordre udgør samtidig en ny milepæl for Scania i Danmark, idet 2013 dermed bliver første gang siden midten af 1990’erne, at andelen af V8’ere igen passerer 50 procent af Scanias samlede leveringer i Danmark.

Siden introduktionen af Scanias første V8’er på 350 hk i 1969 har den helt særlige motortype opnået et ry som noget af det bedste, når det gælder kraft, driftssikkerhed og brændstoføkonomi i prestigesegmentet for europæiske lastbiler.

Gennem de følgende godt 20 år blev den oprindelige version på 350 hk videreudviklet og forfinet til en topydelse på 530 hk, hvorefter den blev afløst af en moderne 15,6-liters version med ydelser fra 500 til 620 hk.

500 hk V8-udgaver
De 100 Scania R 500 til Thermo-Transit er udrustet med Scanias  15,6-liters version på 500 hk, 14-trins fuldsynkroniseret gearkasse med integreret retarder samt enkeltreduceret bagtøj. De er udrustet med Scanias mest rummelige Topline førerhus til langturskørsel, fordi bilerne ofte bemandes med to chauffører på de mange just-in-time transporter.

Bilerne er fabriksopbygget som sættevognstrækkere med drejeskammel, batterier monteret bagest i chassiset samt hævet galge til el- og trykluftforbindelser til sættevognen. For at opnå maksimal rækkevidde er de udrustet med godt 1.000 liter brændstofkapacitet fra fabrik, hvilket er unikt for denne 3-akslede sættevognstrækker.

Efter hjemkomst fra fabrikken er de yderligere klargjort med alu-afdækning af chassiset, automatiske VBG On-Spot snekæder samt ophæng til traditionelle snekæder på Scanias opbygningsafdeling i Vojens.

Plus tre kølebiler
Da alle bilerne skal leveres i løbet af efteråret, er de desuden udrustet med vinterdæk på alle hjul i samarbejde med Superdæk i Padborg, mens dekoration af bilerne er udført af Signmeup A/S i Padborg.

Ud over de 100 Scania R 500 indgår der også de nævnte tre Scania R 440 forvogne opbygget med Schmitz kølekasse, Thermo King kølemaskine samt Z-lift læssebagsmæk i ordren til Thermo-Transit.

For at opnå maksimal kapacitet i kølekassen er kølemaskinen placeret øverst på forvæggen, hvilket har gjort det nødvendigt at lave en udskæring i førerhusets tag for at få plads til kølemaskinen. På trods af udskæringen byder Highline-førerhuset på masser af plads og komfort til chaufførerne, der skal køre indsamlingskørsel med bl.a. fisk.

Salgschef Lars Klogborg har stået for salg og levering af de nye Scania lastbiler til Thermo-Transit, der skal anvende de mange nye lastbiler på sit fintmaskede transportnetværk over hele Europa.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk