(SÖDERTÄLJE)

Efter 22 år genopliver Scania navnet fra den daværende Euro 1 Streamline 1991, som blev lanceret på Scanias 100 års fødselsdag.

Den nye Streamline er som sin forgænger mere brændstoføkonomisk – og svenskerne lover 5-8 pct. bedre brændstoføkonomi.

Det er ikke mindst det nye design uden de to luftindtag på kanten af førerhuset , der gør 2013 Streamline genkendelig fra den 2012 årgangen. Det er i første omgang G og R modellerne, der får det nye facelift.

Anden generation Euro 6
Samtidig indføres Scania anden generations Euro 6 motorer til de seks og otte cylindrede motorer op til 580 hk.

Euro 6 bliver lovbefalet fra årsskiftet. Scania arbejder på en kombination af EGR (Exhaust Gas Recirkulation) og SCR (Selective Catalytic Reduction).

I øvrigt har Scania arbejdet intenst på miljø – faktisk lige fra de første krav kom. De seneste tre Euro-normer er komet hurtigt efter hinanden – Euro 4 i 2004, Euro 5 i 2007 – og nu 2006 i 2014.

730 hk V8 Euro 6 på vej
Det betyder, at kun den største 730 hk V8 motor mangler på Euro 6 listen, men Scania er lige på trapperne, erfarede VOTY.dk ved præsentationen i Södertälje ved Stockholm.

Vi prøvede den 6-cylindrede G 450 og R 520 V8 under besøget ved Scanias hovedkvarter. Netop de motorer, som den danske importør forventer sig mest af.

410 hk-udgaven er måske tilfredsstillende for mange vognmænd, men 450 hk udgaven er den mest smidige af de to, mens V8 måske er at overdrive, hvis man ikke kører sværgods eller lignende.

Forrygende Active Prediction
Da vi stiger om bord i den første bil – G450 – bemærker vi hurtigt de lækre Recaro-sæder med ventilation og varme. Ekstraudstyr, men meget behageligt.

Scania har ellers ikke ændret så meget på kabinen, men det er også teknikken, der er i centrum.

Forrygende er det GPS-styrede Opticruise med speedpilot-system Scania Active Prediction, som aflæser vejforholdene nogle kilometer frem.

Mere aerodynamisk design
Systemet justerer ganske enkelt kørslen med automatgearet, så Opticruide og GPS henter to-tre pct. besparelse hver. Resten hentes i design og mindre friktion i gearkasser.

Bag rattet mærker man ikke meget forskel på de nye Euro 6 teknologier – det er detalje-optimering. Man skal ud af bilen for at se ændringer så som ny batterikasse, sølvindlæg i grill’en i V8-modeller, spoiler over førerhuset, LED positionslys, nyt fjernlys, ny styring af luftaffjedringen, navigation og Bluetooth-opkobling, 

Faktabokse – Scania Euro 6:
I dag tilbyder Scania forskellige efterbehandlingssystemer  til deres lastbilsmodeller med Euro 6 miljønorm. Nyest er til G og R udgaver.
Lige fra ren SCR til mix af EGR (Exhaust Gas Recirkulation) og SCR (Selective Catalyst Reduction):

Ren SCR:
Scania R410 med 12,7 liter og 410 hk med 2.150 Nm. ved 1.000-til 1.300 omdr
Mix. EGR/SCR – 6 cyl rækkemotor:
Scania R 450 med 12,7 liter og 450 hk med 2.350 Nm. ved 1.000-1,300 omdr.
Scania R 490 med 12,7 liter og 490 hk med 2.550 Nm. ved 1.000-1.300 omdr.
En udgave med 370 hk introduceres senere.
450 hk udgaven fås i kombination med P-, G- og R førerhuse. 490 hk kun med G og R.
Mix. EGR/SCR – V8:
Scania R 520 med 16,4 liter og 520 hk med 2.700 Nm. ved 1.000-1.300 omdr.
Scania R580 med 16,4 liter og 580 hk med 2.950  Nm. ved 1.000-1.300 omdr.

Omkring årsskiftet kommer Scanias topmodel R730 som Euro 6.
580 V8 i Euro 6 har samme præstationer som 620 V8 i Euro 5. Brændstofforbruget er det samme.

Allerede på markedet er fire stk. Scania 5-cylindrede Euro 6 motorer mellem 250- og 360 hk i dieseludgaver. Dertil kommer to gas/biogas udgaver på 280 og 340 hk – og senere kommer etanol-udgave på 280 hk.

Scania Streamline:
Streamline er navne på lastbils-trækkere og forvogne med G og R førerhuse.

Scanias ingeniører har forfinet førerhusene med glattere overflader og blødere taglinje samt nye lygter.

Standard på Streamline:
Opticruise med automatisk kobling.
Scania Active Prediction.
H7 lygter.
Streamline skilte og mærkater (valgfri).
Farven Blue Ocean metallak (lanseringsfarve.
Centrallås.
Udtrækbar briks til R-førerhus.

Ekstraudstyr:
Scania tilbyder desuden en række pakkeløsninger: Chauførpakke med bl.a. nyt  Recarosæde, prestigepakke med bl.a. ventileret sæde og elektronisk klimaanlæg , belysningspakke med bl.a. Xenonlys for og LED lys bag samt stylingpakke med bl.a. metalfarve med klarlak.
Samtidig kan man få sin bil med navigation med opkobling til op til seks kameraer – samt nyt styresystem til luftaffjedringen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk