(BIRMINGHAM)

Det går hurtigt med at få elektriske varebiler på gaden i disse år.

På transportmessen i Birmingham forleden offentliggjorde franske PSA Peugeot Citroën, at man senere i år vil kunne tilbyde deres sværvægtere, Peugeot Boxer og Citroën Jumper, som el-udgaver inden årets udgang.

Det er dog ikke PSA selv, som har udviklet teknikken, men derimod producenten BD Auto and Energy Ltd. i London. Virksomheden har ombygget diesel-varebiler til el-varebiler siden 90’erne – og det er til dato blevet til 400 ombygninger.

Kendt i Storbritannien

Flere engelske producenter har dog i lighed med BD Auto i årevis bygget eksisterende dieselvarebiler om til varebiler – blandt de kendteste er nok Smith.

Ombygningen af Boxer og Jumper ventes udført på Fiats fabrik i Val di Sangro i det østlige Italien, hvor de to bilmodeller bygges sideløbende med søstermodellen Fiat Ducato. Om Fiat også bliver en del af aftalen, er ikke oplyst.

To rækkevidder

Boxer og Jumper kommer med to rækkevidder – på 225- og 270 kilometer – i henholdsvis L1/L2 og L3/L4 versioner. Der arbejdes med henholdsvis NEDC7 og NEDC3 systemer. WLTP rækkevidde oplyses ikke – det bliver først lovbefalet for varebiler i 1. september i forbindelse med Euro 6d Temp normen.

Med udmeldingen har PSA lagt sig fast på eludgaver af alle deres varebiler. I 2020 kommer eludgaver af Peugeot Expert, Citroën Jumpy samt Opel Vivaro.

Ny elektrisk PSA mini-Van

Peugeot Partner og Citroën Berlingo findes allerede som eludgaver – men helt ny teknologi skal være klar i 2121 – og vil også omfatte Opel Combo. Om samarbejdspartner Toyota får glæde af PSA’s el-strategi med henholdsvis deres Proace og Proace City, er ikke oplyst.

Citroën Berlingo har faktisk eksisteret i eludgave siden 1998 og er således pionér. Faktisk var Citroën klar med elbiler tidligere – med personbilen AX 1994 – og senere – fra 2010 – i samarbejde med Mitsubishi også med Citroën C-Zero og Peugeot Ion.

PSA strategiplan

”Vi sætter fart på elektrificeringen af vores model-pallette, som svarer til vores strategiplan. Det nye tilbud vil give os en konkurrencefordel for vores mærker i det hårde segment af lette varebiler,” udtaler Philippe Narbeburu, PSA’s Senior-Vicepresident Business Unit Light Commercial Vehicles – altså øverste varebilschef.

Derigennem styrker PSA yderligere sin position i Europa – idet man så opfylder den ny-opståede efterspørgsel efter (lokalt) emissionsfrie køretøjer.

Fiat bygger ikke el-varebiler

Fiat får sine mindre varebiler bygget af henholdsvis franske Renault (Fiat Talento) og tyrkiske Tofas (Fiorino og Doblò). Fiorino har tidligere været produceret i en eludgave. En kommende Fiat Panda elbil er dog netop vist som prototype – og den teknik kunne ihvertfald bruges i en Fiorino og Doblò elbil.

Renault bygger ikke søstermodellen af Talento – Trafic – i eludgave. Kun den mindre Kangoo og større Master. Men en elektrisk Trafic er dog varslet.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk