Toyota lancerer næste år en afløser for varebilen HiAce mad navnet ProAce. Bilen bygges af PSA-gruppen (Peugeot/Citroën) i Frankrig, hvor HiAce kom fra Japan.

Der har været stor utilfredshed blandt kunderne, at Toyota ikke for længst fik sat planlægningen i gang til en HiAce afløser – men det havde de retfærdighedsvist gjort. Det fik jeg at vide for 4-5 år siden. Men finanskrisen fik fabrikken til at skrinlægge projektet – og man valgte i stedet for at finde en partner.

PSA-gruppen kendte Toyota i forvejen gennem samarbejdet med at bygge småbiler i Tjekkiet – bilerne Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, som er blevet en stor succes.

”Vi kan ikke afvise, at vi vil eventuelt vil bygge den sammen med en partner, som det er tilfældet med vores lille Aygo personbil, eller om vi måske senere vil udvikle en mindre cityvan, sagde vicepræsident for produktudvikling hos Toyota Motor Europa, Alain Uyttenhoven, til mig på sidste års Genève biludstilling.

Begge dele kommer til at holde stik. Når PSA afslutter samarbejdet om mellemklasse varebiler med Fiat gruppen i 2017 – og Scudo modellen ophører som søstermodel til Peugeot Expert og Citroën Jumpy – vil PSA og Toyota have udviklet en ny ”State of the Art” varebil til fremtiden.
Salget af biler i Europa er styrtdykket i forbindelse med finanskrisen. Bl.a. Ford har mistet 20 procent af salget og lukker tre bilfabrikker i Europa. Derfor er gamle arvefjender som PSA og Toyota pisket til at samarbejde for at få pengene til at slå til, men efterhånden samarbejdes der på kryds og tværs i bilbranchen.

Så når Toyota i sin pressemeddelelse skriver, at den nye ProAce trækker tydelige spor efter HiAce er det måske ikke helt i overensstemmelse med sandheden – men det er rigtigt ud fra et forhandlersynspunkt, for der skulle gerne genetableres kontakter med de gamle HiAce kunder.

ProAce er karosserimæssigt og teknisk helt identisk med sin nye franske familie, Expert og Jumpy, og det vil sige på op til syv kubikmeter varerum, to forskellige længder og to forskellige højder – samt op til to skydedøre og valg mellem sidehængslede bagdøre og tophængslet bagklap. Lasteevnen er også ens: 1.200 kg og trailervægten 2.000 kg.

I forhold til HiAce er ProAce jo mange generationer nyere – så nu kan der lokkes med højdejusterbare sæder, justerbart rat, radio med bluetooth til håndfri betjening af mobiltelefonen, fartpilot, esc stabilitetssystem (som Toyota kalder VSC) og læderrat.

Samtidig skifter Toyota så til forhjulstræk, men vil kunden have firehjulstræk bliver det dyrt. Det franske firma Dangel er leverandør til PSA og dermed også til Toyota.

Teknisk bliver der valg mellem tre motorer: 1,6 liter diesel med  90 hk og 180 Nm ved 1.500 omdrejninger, 2-liter diesel med 128 hk og 320 Nm ved 2.000 omdrejninger samt 2-liter diesel med 163 hk og 340 Nm ved 2.000 omdrejninger (alle Euro 5).

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk