I dag er det bilmærkerne Kia, Isuzu og Aston Martin, der importeres af Nellemann bilkoncernen – hvortil kommer adskillige detailforretninger, men gennem de seneste 115 år har der været mange forskellige bilmærker ind over virksomheden, som egentlig begyndte med en cykelforretning i Brødregade i Randers – åbnet af grundlæggeren Wilhelm Nellemann.

Åbningen skete i morgen den 28. april i år 1900 – og der gik kun fem år, før bilerne i takt med tiden holdt deres indtog. Bilmærket var Minerva fra Belgien.

Danmarks største importør i 1974
Gennem årene har der været importeret mange forskellige bilmærker – bl.a. gennem forretningen DOMI (Dansk Oversøisk Motor Import) i nyere tid er de mest kendte mærker nok Austin, Morris (bl.a.den oprindelige Mini), MG, Triumph, Wolseley, prestigemærket Jaguar, Rover/Land-Rover, el-hybridbilen Fisker, Renault, Daihatsu og Subaru.

I 1974 var DOMI Danmarks største bilimportør.

Leyland lastbiler
Dertil kommer en mangeårig import af Leyland lastbiler samt John Deere landbrugsmaskiner og traktorer samt en mængde eftermarkedsprodukter.

Detailforretningerne handler med bl.a. Ford, Nissan og Seat – og senest Volvo. For nylig åbnede således en stor ny Volvo Flagship-store på Østerbro i København, der snart følges af en endnu en Volvo forretning i koncernens filial i Roskilde. Desuden har koncernen flere aktiviteter udenfor Danmark.

Rettigheder til motorløb
Herudover står Nellemann bl.a. bag leasingselskabet Nellemann Leasing og har desuden rettighederne til det klassiske motorløb CHGP, der i år for tredje år i træk afvikles på Bellahøj i begyndelsen af august måned.

115 år i en af de mest omskiftelige og krævende brancher, der findes, er noget af en bedrift. CEO i Nellemann Holding – og fjerde generation i familien, Jacob Nellemann tilskriver koncernens succes lige dele hårdt arbejde og omstillingsparathed.

Fornyelse og vilje
”At vi har kunnet være toneangivende i så mange år har sin begrundelse i, at virksomheden gennem årene har forstået at forny sig, når omstændighederne krævede det. Der skal nytænkning til, og en konstant vilje til at lade sig forandre, hvis man vil præge udviklingen. Omstillingsparathed er imidlertid kun en af flere brikker, der skal til for at lægge det store bilpuslespil. En anden meget vigtig faktor er det menneskelige element, og også her har vi hos Nellemann en klar vision om at vedblive at være blandt landets bedste – såvel internt som eksternt,” siger Jacob Nellemann.

Nellemann Koncernen beskæftiger i dag ca. 250 medarbejdere med både inden- og udenlandske aktiviteter – og har en årlig omsætning på godt to mia. kroner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk