48-årige Joakim Nilsson vender efter mange år hos Volvo Truck i Göteborg hjem til Danmark som chef for udrulningen af elektriske Volvo lastbiler i Danmark.

Elektrificerede lastbiler er efter de fleste klimaeksperters mening en vigtig brik i den grønne udvikling af transport på verdensplan.

Og blandt de producenter, som er længst fremme med opgaven, er svenske Volvo Trucks.

El-ekspert hos Volvo fra 2017

Her har nu 48 årige danske Joakim Nilsson siden 2017 været involveret i udvikling af elektrificering og muligheder for fremtidens grønne transportløsninger for Volvo Trucks.

Det er 19 år siden, at Joakim Nilsson forlod Danmark for at arbejde i Sverige – efter endt uddannelse som ingeniør ved DTU i Lyngby – og et kortvarigt arbejde i en dansk virksomhed i speciale i overfladeteknik, som egentlig er et af hans specialer fra DTU i Lyngby, hvor studieretningen hed metallurgi.

Tilbage til Danmark

Men 1. august vender han med hustru og to sønner hjem til et job hos Volvo Truck i Danmark, hvor stillingsbetegnelsen er forretningsudviklingschef nul emission. Huset i Mölnlycke er solgt – og et nyt er købt i Nordsjælland.

Joakim Nilsson er egentlig fra Silkeborg – og tog matematisk studentereksamen i Risskov i Aarhus, men flyttede studiet til Sjælland, hvor han tjente til studierne ved at arbejde som sælger i en lokal radioforretning – og salg og markedsføring har udgjort en stor del af tilværelsen siden i hans fantastisk spændende erhvervshistorie hos Volvo Trucks i Göteborg.

Chef for besøgscentret

Inden elbilerne kom i fokus, har han besat adskillelige jobs hos Volvo Trucks – som salgschef og med kunderelationer, coaching, prisudvikling, B2B relationer, personaleudvikling, logistik, produktchef – og har været chef for besøgscentret, der har 25.000 besøgende om året.

Hvordan er han så blevet ekspert i el-lastbiler, og hvad bliver hans opgaver i Danmark ?

Team af eksperter

”Min opgave er ikke nødvendigvis at være ekspert, men mere sammen med et stærkt team af eksperter på alle de forskellige områder finde og bane vejen frem. Jeg har arbejdet med salgs- og markedsudvikling på vores internationale markeder hvor opgaven netop har været at finde de rigtige løsninger og vejen fremad for både vores kunder, landene vi opererer i og os som producent,” siger Joakim Nilsson.

Hans dagligdag i Danmark bliver en bred rolle som kommer til at dække både kunder, forhandlere og lobbyarbejdet indenfor bæredygtighed.Nu gælder det så ikke alene hans egen fremtid – men også fremtidens lastbiler. Og han er meget positiv.

Store skridt fremad

Han mener, at mulighederne for el- og brintlastbiler i Danmark er præcis så store som vi gør dem til.

”Hvis vi sammen bestemmer os for at satse på holdbare løsninger og sikrer at forudsætningerne er på plads så kan Danmark tage store skridt fremad på udviklingen,” siger Joakim Nilsson.

Volvo Truck har meddelt, at der i 2040 fortsat vil være 20 pct. lastbiler, der kører på delvist fossilt brændstof som HVO, LNG og CNG.

Handler om omkostninger

”Jeg tror ikke, at danske kunder tipper til køb af elektrificerede frem for diesel lastbiler i stort antal lige med det samme. Den store overgang kommer først, når de totale omkostninger for kunden er på samme niveau som for en diesel lastbil. Hvornår dette sker er afhængig af den politik og de støtteaktiviteter, der bliver sat i gang og udviklingen i produktomkostningerne,” udtaler Joakim Nilsson.

På pressemødet i Göteborg fornylig – ved præsentationen af de nyeste tunge FH- og FM ellastbiler – var beskeden, at en el-lastbil koster op mod fire gange så meget som en diesellastbil – en udfordring for vognmandens økonomi.

Ikke uden økonomisk støtte

”Lige nu går det ikke uden en form for økonomisk støtte, men i løbet af de kommende år vil vi efterhånden som produktionen og teknologien modnes se en gradvis reduktion af omkostningerne,” siger Joakim Nilsson.

Men hvorfor skal man købe en el-lastbil – og hvorfor skal man købe en elektrisk lastbil fra Volvo, spørger vi ham?

Forme vejen frem

”I Volvo koncernen har vi allerede flere års erfaring med elektromobilitet, og vores strategi er udtalt at være frontløber i den fantastisk spændende udvikling, som vi er godt i gang med. Vi er først på markedet med tunge eldrevne serieproducerede lastbiler og vil forsætte med at drive udviklingen. Vi har stadig meget at lære og alle løsninger er ikke på plads endnu, men vi vil sammen vores kunder være med til at forme vejen frem mod et holdbart samfund,” siger Joakim Nilsson.

Han peger også på, at der må komme en form for støtte, når det gælder de dyre landestandere – da det ellers vil gå for langsomt med udviklingen af infrastrukturen. Senest har Volvo Truck og en række andre producenter dog meldt ud, at de fælles vil sætte gang i etablering af ladestandere i hele Europa.

Pisk og gulerod

Men hvor meget tror du bliver pisk og hvor meget gulerod fra politikerne – for at få branchen til at vælge el i stedet for diesel, spørger vi ham om ?

”I begyndelsen behøver vi mere gulerod for at kompensere for de initielle investeringsomkostninger, der også går gradvist over til mere håndfast motivering som afgifter, lovkrav og miljøzoner.”

Han ser fra begyndelsen offentlige myndigheder som de typiske kunder til ellastbiler – og dernæst firmaer med grøn profil.

Politisk indflydelse

”Det er her politikkerne er med til at afgøre, hvornår alternative løsninger kan blive interessante for vores almindelige kunder. Jo mere gulerod jo hurtigere vil udviklingen gå.”

Vi spørger ham også, om det i Danmark er de små FL og FE ellastbiler, der bliver mest populære – eller de store FM , FMX og FH.

Fra de små til de store

”Vi tror kunderne og transportopgaverne fortsat bliver det, der styrer, hvad der vælges. Hvis man i dag kører med FL eller FE, vil vi i stor udstrækning se valg af samme produkt fremadrettet. På grund af af den større vægt af batterier og behov for mere plads på chassis’et kan vi se en vis overflytning af kunder fra de mindre til de større biler,” siger Joakim Nilsson.

Senest har søsterselskabet til Volvo Trucks – Volvo Penta – meldt ud, at de ud over marinamotorer også skal levere el-drivliner til Rosenbauer brandbiler – det kan betyde samarbejde mellem Volvo Trucks og Penta.

Fælles strategi

”Vi har en fælles strategi inden vor Volvo gruppen, og det er ikke utænkeligt, at vi kommer til at samarbejde med Penta, men det er ikke noget, vi har taget fat i endnu,” siger Joakim Nilsson.

Men selv om det ser ud til, at han får meget travlt, skal der i første række være tid til familien – også til rejser og bl.a. skiture til vinter. Men interessen omfatter også biler og racing – og computere.

CV Joakim Nilsson:

Født 15. januar 1973 i Silkeborg.
Studentereksamen: Risskov, Aarhus.
Uddannelse: Civilingeniør DTU, Lyngby – 1992-99.
Retning: Metallurgi.
Studiejob: Sælger, Fredgaard Radio, Lyngby.
Produktionsingeniør Chembo Overfladeteknik Danmark, 2000.
Projektchef Acreo, Norrköping, Sverige, 2001.
Salgssupport Danmark og Sverige, Volvo Trucks, Göteborg, 2002
Produktchef Volvo FM og FH, Volvo Trucks, Göteborg, 2005.
Kundeprojektchef, marketing, Volvo besøgscenter, Volvo Trucks, 2009.
Direktør tilbudsstruktur, pris og salg Frankrig og Japan. Volvo Trucks 2016.
Acting direktør Logistik, pipeline. Forecast fremtid. Volvo Trucks 2018.
Acting vicepræsident ellastbiler, marketing commercial, salgsstrategi. Volvo Trucks 2019.
Direktør prisudvikling og profil – ellastbiler. Volvo Trucks 2020.
Forretningsudviklingschef nul emmission, Volvo Truck Danmark.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk