I foråret 2023 vil Ford udvide deres Transit Custom varebil med en ren elektrisk udgave – som supplement til den allerede eksisterende modelrække med dieselmodeller, plug in udgaven – samt 48V-hybridudgaven, som p.t. ikke sælges herhjemme.

Custom-modellen, der er Danmarks mest solgte varebil, vil samtidig blive lanceret i en helt ny udgave – som kommer samtidig med en ny Volkswagen Transporter T7, som Ford skal producere som led i VW-Ford alliancen. Samarbejdet skal hurtigere få nye teknologier på markedet.

Ny Transporter bygges i Tyrkiet

Samtidig får Ford lov til at benytte MEB el-platformen til sine personbiler. Den kommende Volkswagen ID.Buzz Cargo skal dog bygges i Tyskland som rent VW produkt.

Produktionen af begge biler vil fremover ske i Tyrkiet, hvor bl.a. Custom og 2-tons modeller bygges i dag af Ford Otosan på den kendte fabrik i Kocaeli provinsen. Ford Otosan planlægger at investere 15 mia. kr. i en opbygning af fabrikken til bl.a. elkøretøjer.

Ford varebiler på strøm om tre år

”Den næste Transit Custom generation vil sammen med Transit el-udgaven styrke Fords position som Europas nummer ét varebilsmærke,” udtaler Stuart Rowley, president, Ford of Europe.

I sidste måned varslede Ford of Europe, at to tredjedele af deres varebilsportefølje ville kunne fås i eludgaver i 2030. Men at man allerede i 2024 ville tilbyde varebilerne i elektrificerede versioner.

Allerede i 2022 skulle den store 2-tons Transit være klar i el-udgave.

Drivliner fra Europa

Men alle kunder er ikke klar til rene el-varebiler. Derfor vil der også være bl.a. plug-in udgaver og dieseludgaver.

Produktionen af traditionelle drivliner til Transit – både dieselmotorer og gearkasser – vil fremadrettet fortsat blive produceret i henholdsvis Storbritannien og Tyskland.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk