Dacia lancerer deres nye SUV mini-elbil med navnet Spring i efteråret til en pris på kun 129.000 kroner – med levering i september. Det er den første elbil fra Dacia, og den vil blive den billigste på markedet.

Den danske importør har også netop frigivet Van-priserne på den nye Sandero – så ”Spring,” der i størrelse minder om Dacia Duster, kan formentlig også tilbydes som Van – til en pris ex moms på nok 103.000 kr. plus ombygningskit  – hvis man ikke kan vente på en fabriksbygget Van-udgave.

Den kommer nemlig i 2022 – med plads til 1100 liter bagage, 325 kg nyttelast og en lastlængde på en meter.

305 km på ren el

Den højbenede Dacia Spring kan ifølge WLTP målingen kan køre op til 305 kilometer på ren el i byen og 230 kilometer på landevejen samt 220 kilometer WLTP snit. Bilen bygger på den fælles CMF-A platform fra Nissan og Renault.

Sikkerhedsmæssigt har den som standard seks airbags og AEB nødbremsesystem.

På komfortsiden er der som standard aircondition, syv tommer multimediesystem med stemmegenkendelse, elruder og mulighed for at oplade og tjekke batteristatus via Dacia app. Desuden er der elspejle og tagrails med i pakken i billigste version.

To udgaver

Dacia Spring, der er udviklet på Technocentre i Paris, fås i to versioner – en Comfort og en Comfort plus.

For 11.000 kroner ekstra får man udover standardudstyret også bakkamera, baksensor, metallak og 7 tommer skærm med Apple Carplay og Android Auto

Dacia Spring er en kompakt bil.  Den er 3.7 meter lang, knap 1.8 meter bred og 1.5 meter høj. Den har en vendediameter på 9,6 meter og vejer 970 kilo. plads til 290 liter bagage med sæderne oppe – og lægger man bagsædet ned, er der 620 liter.

Ladning med op til 30 kW

Motoren i Dacia Spring er på 33 kW, mens batteriet er på 27,4 kWh 44 hk. Dacia Spring kan lades op f.eks. hjemme ved AC/vekselstrøm op til 7.4 kW og i gaden med DC/jævnstrøm ladning (merpris 5.000 kr. i dyreste udgave) med op til 30 kW. Så en hurtiglader er bilen ikke.

Dacia Spring har gennemgået mere end én mio. testkilometer inden lanceringen.

For den danske importør er bilen lidt af en gamechanger. Mens der er mange om buddet i premium-segmentet, så er billige elbiler en mangelvare.

Det folkelige elbil-gennembrud

”Det ændrer Dacia Spring på. Teknologisk bruger den en helt ny platform, og der er mere sikkerhedsudstyr i den end i for eksempel fjerde udgave af Renault Clio,” siger kommunikationschef Søren Hyltoft fra Groupe Renault.

Han synes det er årets største nyhed.

”Vi er meget tilfredse med prisen. Spring kan være det folkelige gennembrud, som elbilen har ventet på,” siger Søren Hyltoft

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk