Toyota har siden 1997 solgt elektrificerede biler – siden første Prius model – men nu går man endnu længere ved at vise koncernens første egenudviklede rene elbil, der har navnet bZ.
Måske Toyota også opfatter sig en protestbevægelse – men i hvert fald er det navnet på fabrikkens nye elbilsmærke, der står for ”Beyond Zero.”
bZ skal bidrage til Toyotas mål om ingen CO2 i hele bilens livscyklus – og med bZ vil fabrikken gå endnu videre og realisere nye fordele for miljøet, enkeltpersoner og for samfundet i bred forstand.
Konceptbil – kommer snart
Første model er næste generation af den ellers ret nye RAV-4 – derfor betegnelsen bZ4X – som er en batterielektrisk, firehjulstrukken SUV. En bil, der også forventes at kunne sælges som Van – i lighed med alle RAV-4 udgaver siden første generation RAV-4 i 1994.
Som sædvanlig hos Toyota kaldes bilen, der vises på den kinesiske bilmesse i Shanghai i disse dage, en konceptbil – men hos Toyota har det ofte vist sig, at bilmodeller dukker op hos forhandlerne kort tid efter.
Den endelige produktionsudgave af bilen forventer Toyota dog først introduceret i midten af 2022. Tidspunktet for en dansk lancering er ikke oplyst.
Sammen med Subaru
Den nye elbil er udviklet af Toyota i samarbejde med Subaru og har taget udgangspunkt i de to virksomheders særlige evner og erfaringer inden for både høj driftssikkerhed, firehjulstræk og elektrificering. Som SUV sikrer den let ind- og udstigning og en høj siddestilling.
Det store frontgitter fra bl.a. RAV-4 i dag er væk til fordel for en nydesignet front, der gemmer på sensorer, lys og strømlinede elementer.
Bilen er bygget på Toyotas modulære platform, e-TNGA, der er udviklet særligt til elektriske biler.
Kopierer Peugeot-design
Som i Peugeot og deres i-cockpit er instrumenterne sænket ned – og er placeret over rattet, så man skal flytte øjnene mindre fra vejen for at aflæse urene.
De fleste kontakter er placeret ved midterkonsollen – og designet, så de er lette at genkende og betjene.
Rattet minder mest som rattet i et fly – og der anvendes ”steer-by-wire”-teknik, så man ikke mærker ujævnheder i vejbanen. Det gælder også i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene.
Første elkøretøj er landet
Ud over den nye bZ model sælger fabrikken hybrid-, plug-in hybrid og brint-køretøjer – iøvrigt både personbiler, varebiler og lastbiler. Også under Toyotas lastbilsmærke Hino.
I samarbejde med franske PSA har man netop lanceret den elektriske Proace Electric varebil. Nyt er i øvrigt også, at den nye bZ bil har indbygget solopladningssystem, som forøger rækkevidden.
Bilen udmærker sig som en SUV med god frihøjde og et intelligent firehjulstræksystem udviklet i samarbejde med Subaru med elmotorer placeret på både for- og bagakslerne.
Fire aspekter ved bZ
Toyota sigter mod i 2025 at have introduceret hele 15 nye elbiler – heriblandt syv dedikerede elbiler under Toyota bZ-mærket.
Toyota har defineret fire aspekter ved begrebet ”beyond Zero”.
Det første og vigtigste af de fire er ”Du og miljøet”. Det er ikke kun vigtigt at fokusere på den strøm, som man bruger til at oplade bZ-modellerne med, men også på, hvordan bilerne kan gøre nytte af både regenerativ og vedvarende energi som fx solenergi.
Forberedt for fremtiden
Det andet aspekt er ”Du og din bil”, der handler om, hvordan en elbil, som er bygget på en dedikeret elbilsplatform, kan gøre brug af de seneste teknologiske features og gode tilslutningsmuligheder for at sikre høj sikkerhed, ro i sindet og en sjov køreoplevelse.
Med det tredje aspekt, ”Du og andre”, skal man med ”beyond Zero” begrebet være i stand til at skabe et rum, hvor man kan byde folk velkommen, slappe af sammen – samt være med til at skabe nye oplevelser og endnu tættere relationer mellem mennesker.
Endelig handler det fjerde aspekt, ”Du og samfundet”, om den bredere indvirkning på samfundet, der gør verden et bedre sted at være for alle.
Fuld hybridbiler fylder mest
Planen er, at Toyota i 2025 vil tilbyde over 70 elektrificerede køretøjer globalt, heraf vil mindst 15 af disse være fuldt elektriske elbiler.
I dag er knap seks ud af ti solgte biler fra Toyota i Europa elektrificerede, men om blot fire år i 2025 vil mindst ni ud af ti solgte biler fra Toyota i Europa være elektrificerede.
Fuld hybridbiler vil stå for over 70 procent af salget, plug-in hybridbiler for over 10 procent og nul-emissionsbiler som brintbiler og elbiler ligeledes for over 10 procent.