(GENÈVE)

Mercedes-Benz viste for første gang deres topmotoriserede 258 hestes X-klasse på bilmessen i Genève, men snart kommer eCitan og eSprinter – X-klassens modsætninger.

Verdens største producent af lastbiler, Daimler, har mange bolde i luften i disse år. Ny Freightliner lastbil i USA, ny elektrisk Fuso eCanter i afsluttende testforløb og ny eSprinter også i testforsøg hos storkunder – og så går vi ikke i detaljer med modeller i tredjeverden som Indien og Kina.

I den lettere transportgenre, varebiler, har Daimler deres CEO Volker Mornhinweg, som vi mødtes med på bilmessen i Genève for at få snak om udviklingen i disse år og om nye og kommende modeller.

Helt nyt område

Blandt anden om den nye pick-up, X-Class, som i i V6-topmodellen fejrer premiere i Genève – en klasse, hvor den tyske fabrik nærmest ikke har bevæget sig i tidligere.

”Vi har fået en fin modtagelse af vores nye X-klasse pick up – såvel af kunder som af presse. På alle punkter en bil, som vi selv har designet, og jeg må afvise den kritik, der er, fordi vi ikke har konstrueret den selv fra bunden. Det er ”Cool Business” i 1-tons pick-up klassen med et relativt lille styktal – derfor er et samarbejde med Renault-Nissan alliancen fornuftigt,” siger Volker Mornhinweg.

X-klassen i den hvasse V6-udgave med betegnelsen d350 virker endda ligefrem ydmyg på den store Mercedes-Benz stand, hvor den er henvist til et hjørne, for på denne personbilsmesse er det mere den nye A-klasse, den nye Geländewagen og selvfølgelig de kostbare Maybach- og S-klasse nyheder, der trækker folk til.

Samme ingeniører

Men det har Mornhinweg det fint med, for det er jo de samme ingeniører, der bygger S klasse teknologi, som han samarbejder med. X350d har jo samme bomstærke V6 diesel, som bruges i mange personbiler.

Her er tale om at få et godt resultat til fabrikken i Stuttgart, og grunden til at gå med i pick-up kampen på et ret lille grundlag – med 3,3 mio. enheder på verdensplan og under 10 pct. afsat i Europa – er, at flere og flere synes, at en pick-up er sej og alsidig i en tid, hvor mange vil have et alternativ til SUV-biler.

En pick-up bruges til alt fra privatbefordring og varetransport plus et mix – ikke mindst i tredjelande, hvor de fleste af denne biltype sælges bedst.

Benytter Nissans erfaring

Nissan har 85 års erfaring med produktion og pick-up modeller, og det er en fordel for Daimler.

Med samarbejdet har man med X-klassen fundet en genvej til hurtigere markedsføring gennem de mange Mercedes-Benz forhandlere i verden – det er samme ramme som Nissan Navara og i de mindste udgaver også samme motor og samme drivline.

”Vi har i forvejen et rigtig godt samarbejde med Renault-Nissan, hvor vi har samarbejde med motorer i Vito – og Renault bygger også vores Citan-model på basis af deres Kangoo. Her kommer vi senere i år med en udtalelse om at udvide samarbejdet med en elektrisk udgave – som led i den tiltagende interesse for elbiler i Last Mile transporten,” siger Volker Mornhinweg.

Mange elbils projekter

Daimler-koncernen arbejder som før nævnt med mange elbilsprojekter. Lige nu er eludgaven af den netop præsenterede Sprinter et varmt emne. Ved verdenspremieren i Duisburg for nylig blev der givet ganske få oplysninger om eSprinter, men det bliver der gjort noget ved i forbindelse med de første testkørsler i Holland i næste måned.

”Med den nye Sprinter vil vi komme rundt endnu flere steder på jorden, og Sprinter er jo nok den transportbil med det stærkeste brand.The King of Vans. Vi er gået længere end nogensinde i udviklingsarbejdet – ikke mindst indenfor connectivity og serviceområder,” siger Mornhinweg.

Med prototypen Vision Van i efteråret 2016 præsenterede Mercedes-Benz Vans de muligheder, der er fremover. Varebiler skal ikke bare køre varer fra A til B – der er bl.a. tale om en digitalisering af transporten, om selvkørende varebiler, alternativ energi og vareudbringning med droner.

Brint lille emne til 2030

”Vores eSprinter er på markedet i 2019, mens vi år er klar med eVito. Rækkevidden er op mod 200 km, og det er nok til bydistribution. Men elbiler er stadig i sin vorden, og de meget beskrevne brintbiler tror jeg ikke på bliver et emne i større stil før tidligst i 2030. Der foregår fortsat meget forskning, og folk er ikke indstillet på hverken el eller brint. Der er tale om små styktal,” siger den tyske varebilchef.

Han er overbevist, at diesel i mange år frem vil være vigtigt for kunderne – til især længere ture og til tunge transporter.

Derimod har der ikke været meldt ud om en ny naturgas-udgave, som før har været en mulighed i en Sprinter.

Den digitale varebil

Men ny teknologi – den er her nu og her. Bl.a. det nye multimediesystem MBUX, Mercedes-Benz User X-Perience, hvor chaufføren kan tale til sin bil – hvortil kommer trådløs opladning af sin SmartPhone.

Bilerne kan også tale sammen – ligesom flådechefen skal kunne komme i forbindelse med bilerne. Det bliver endnu vigtigere, når Sprinter bliver delebil og lejebil, som Daimler kalder Mobility on Demand.

Der er også udviklet en app til Sprinter-kunden, hvor der kan hentes alle nyheder om bilen – og så det helt nye ”what3words”, hvor man kan med stemmen kan navigere til et vilkårligt sted på jorden med tre meters nøjagtighed – via bilens 7-tommer navigationssystem.

Del af værdikæden

Mest vigtigt bliver det måske for entreprenøren til at finde frem til det rigtige sted på en byggeplads. Han kommer også sikrere frem med bilens adaptive fartpilot. Og så kan man få bilen med Wi-Fi hotspot system.

”I fremtiden bliver vi en del af kundernes værdikæde med den digitale verden som platform,” sagde Volker Mornhinweg allerede ved præsentationen af Sprinter.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk