(SAN SEBASTIÁN)

Opel kommer til sommer med en 177 hk dieselmotor til deres Grandland-X, som sikrer en trailervægt på 2 tons.

Med en trailervægt på 1.100 kg. indtil nu på en Opel Grandland-X 1,2T og maksimalt 1.400 kg. som 1,6 diesel har der ikke været den store efterspørgsel til bilen som trækker, men til sommer kommer topmodellen, der løser problemet.

Den nye motor yder 177 hk og har et moment på 400 Nm mellem 1.700 og 2.500 omdrejninger, Momentkurven er relativt flad. Dertil 8-trins automatgear og en trailervægt på to tons.

Der er et varerum på mere end 1.600 liter, og bagest er der et ekstra rum under gulvet. Læssehøjden er 810 mm – indvendig dog 170 mm fra gulv til bagkant.

Trailer-stabilitet

Bestiller man sin bil med træktøj, får man også automatisk TSA-trailer stabilitets system med som standard.

Man kan hente et par hundrede kilo trailervægt mere ud af et par af de større og noget dyrere Insignia modeller, men i Grandland X sidder man som altid i en SUV model højere og med bedre udsyn end i Insignia.

2-liter motoren har variabel turbo-geometri, to knastaksler, balanceaksel – og bruger SCR (Selective Catalyst Reduction) som efterbehandling med AdBlue.

Grandland X 4×4 på vej

Senere kommer bilen også med en ny 1,5 liter turbodiesel på 100- og 130 hk som afløser for 1,6-liter diesel, og senere – røbede Opels chefingeniør Dietmar Breidert – tillige en 4×4 udgave. Og så bliver den for alvor interessant som arbejdshest. Den mindre 1,2T kommer også med 8-trins gearkasse.

Måske bliver den endnu mere interessant, når Grandland X præsenteres som plug-in hybrid model i 2019. Med bedre præstationer og bedre brændstoføkonomi.

Bilen er bygget på samme fabrik som søstermodellen Peugeot 3008, men den trækker i topudgaven GT med 6-trins automatgear og samme motor (ifølge Bil-Revyen) kun 1.700 kg.

Ultimate udgave ikke her

Prisen på den nye bil som Van er ikke beregnet. På hvide plader koster den fra 410.000 kr. Forvent en gulpladepris på godt 300.000 kr. plus moms.

I Spanien var det også første gang, at Opel lancerede Grandland X i top-versionen Ultimate med alt udstyr som standard – inklusive læderstue, men i Danmark vil Incentive modellen fortsat være topmodellen.

Til gengæld vil man kunne tilkøbe det meste af udstyret herhjemme.

God trækkraft

Nu fik vi ikke mulighed for at køre Grandland X 2,0 CDTI med trailer, da vi var til premiere på bilen i Nordspanien forleden, men en stort set plan momentkurve skulle sikre masser af trækkraft i den kraftige PSA-maskine.

Grandland X er ganske vist bygget på samme EMP2 platform som 3008, men den er en anelse fastere i afdæmpningen, som vi opdagede på de bjergrige veje mellem Bilbao og San Sebastián, hvor testen var henlagt. Man kan nok kalde den ganske sporty.

Det 8-trins automatgear skifter lynhurtigt – og man kan vælge skiftepladerne bag rattet, hvis man selv vil bestemme, hvornår der skal skiftes gear. Det er en fordel ned ad bakke at bruge den manuelle mode – så slipper man for at bruge bremsepedalen og kan mindske slid på bremserne.

Opel design og DNA

Opels ingeniører har været inde over og sikret Opels DNA – som både ses på det ydre design og på interiøret. Især instrumenteringen, hvor Peugeot har deres særlige i-Cockpit, men hvor Opel holder fast i en traditionel instrumentering.

Endnu er de særlige lægeudviklede og ganske komfortable AGR sæder forbeholdt Opel-biler. Men Opels personlige assistent med sikkerhedsnødtjeneste, OnStar, har Opel for sig selv.

Sikkerhedsmæssigt kan vi bl.a. nævne det fine LED-lys, antispin, 360 grader bird-view kamera, navigation, skiltegenkendelse og linjevogter.

Et stort plus er automatisk fartpilot, nødbremsesystem med skiltegenkendelse, elektrisk foldbare sidespejle, bakkamera for og bag, seks airbags, hillstart assist, regnsensor, sædevarme, varme i rat, tågelygter for og bag – samt fartpilot/begrænser.

Fakta Opel Grandland X Ultimate:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse: 177 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Forbrug: 22,2 km/l.
CO2 udledning: fra 126 g/km.
Topfart: 214 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Gear: 8 trins automatic.
Trailervægt: 2 tons.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Fælge/dæk: 19 tommer m. alu.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: Ventilerede skiver for/skiver bag. Esc. ABS. ASR.
Start/stop system: standard.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 810/170 mm.
Sikkerhed: Nødbremse mellem 5- og 140 km/t.
Garanti fabrik: 2 år.
Priser: Ikke oplyst (forvent godt 300.000 kr. plus moms.)
(Hvide plader: Ca. 410.000 kr.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk