Salget af erhvervskøretøjer i Danmark i 2018 blev tæt salget fra 2017. Et svagere salg i slutningen af 2018 fik totalsalget til at dykke.

2018 tegnede salget af erhvervskøretøjer helt frem til efteråret at overgå 2017, men et vigende salg af last- og varebiler i 2018 fik totalsalget til at dykke – så det blev ikke til et nyt rekordår.

I 2018 fik 33.861 nye varebiler nummerplader på. Det er et minus på 5,7 pct. holdt op mod 2017, hvor der altså blev solgt 35.889 varebiler. I december alene blev det til 2.725 varebiler, som er ca. 600 færre biler end sidste år i december – og ligeledes noget under novembers cirka 3.200 enheder.

Fortsat højt niveau

Derfor er konklusionen således, at varebilsalget blev lidt lavere i 2018 end vi så i 2017, men det er dog stadig et relativt højt niveau, som det har været i de seneste år.

Ser man på tendensen for de seneste fire år har varebilsmarkedet været stabilt, lidt op og ned men gennemgående stabilt på et ganske højt niveau, oplyser De Danske Bilimportører.

”2018 blev endnu et godt år for varebilerne. For selvom vi landede lidt under 2017, ændrer det ikke ved, at vi ser et meget højt niveau – og det har vi gjort i de seneste år efterhånden. Det betyder, at vores erhvervsliv har det glimrende, og der er behov for transport til erhvervene – det er jo positivt for os alle,” siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

Halvdelen af varebilsalget

Den mest solgte varebil i 2018 blev igen Fords Transit Custom med 3.811 solgte biler – det er halvdelen af varebilsalget i fjor (13,6 pct. af salget). Transit Custom blev efterfulgt af Volkswagens Transporter med 1.870 solgte biler (6,7 pct.) – og på tredjepladsen kom Mercedes-Benz Vito med 1.655 biler (5,9 pct.).

For salget i december beholdt Ford Transit Custom også førstepladsen med 339 solgte enheder (14,5 pct.) – men med tættere opløb med andenpladsen, Mercedes-Benz Vito, med 312 enheder (13,3 pct.) og tredjepladsen, Mercedes-Benz Sprinter, med 217 enheder (9,3 pct.)

En helt ny Mercedes-Benz Sprinter blev først lanceret efter sommerferien 2018 – og en ny Ford Transit Connect først i slutningen af 2018.

Naturligt sæson-udsving

4.993 lastbiler blev det til i 2018 – tæt på de 4.999 lastbiler, der blev solgt i 2017, men ingen ny rekord. I december alene fik 291 nye lastbiler nummerplader på – mod 352 lastbiler året før.

Nummer et i december sidste år blev MAN med 70 enheder foran Mercedes-Benz med 64 enheder, Scania med 60 enheder og Volvo Trucks med 35 enheder. Derefter kom DAF med 14 enheder, Iveco med otte enheder og Renault Trucks med én lastbil over 16 ton.

Den mest solgte lastbil over 16 tons i 2018 blev Scania.

Konklusionen for De Danske Bilimportører for 2018 er derfor også, at lastbilsalget er stabilt på et meget højt niveau, et niveau hvor det har ligget de seneste fire-fem år. Den vigende tendens de seneste måneder er et naturligt sæsonudsving.

”Årets lastbilsalg er på et meget stabilt og utrolig højt niveau, så vi er bestemt tilfredse med det flotte slutresultat hos De Danske Bilimportører. Vi forventer ligeledes, at året starter ligeså fint ud, som det forgangne sluttede, da der er stor interesse og behov for løbende at udskifte lastbilparken til de mest effektive og moderne teknologier, der passer til kørselsbehovet for vognmændene,” siger Gunni Mikkelsen.

Færre udbud – færre busser

Der kom 581 nye busser på vejene i 2018. Det er en del færre end sidste års rekordår for busserne, hvor der til sammenligning blev solgt 853.

Efterspørgslen efter busser er imidlertid primært styret af udbud på den offentlige transport og antallet af udbud i størrelse såvel som antal varierer, varierer ligeledes bussalget.

Udsigten for 2019 er lys

”Hos De Danske Bilimportører har vi generelt set positive forventninger til 2019. Vi tror på et bilsalg, der kommer til at være på stort set samme niveau som 2018 – måske med et minimalt fald grundet de økonomiske forudsigelser for væksten i Danmark, der peger en lille smule nedad fremadrettet. Dog forventer vi stadig, at interessen for at anskaffe sig et nyt og bedre køretøj fortsætter – og vi forventer ligeledes, at den seneste tids store fokus på klima og miljø, vil påvirke danskerne til at vælge både nye og grønnere biler. Her menes både de helt eller delvis elektrificerede, men også nye konventionelle biler, hvis krav til brændstoføkonomi og luftforurening hele tiden strammes og udvikles til det bedre,” siger Gunni Mikkelsen.

Salget af varebiler i hele 2018:
Ford Transit Custom 3.811 enheder.
Volkswagen Transporter 1.870 –
Mercedes-Benz Vito 1.635 –
Mercedes-Benz Sprinter 1.624 –
Renault Master 1.467 –
Renault Trafic 1.421 –
Ford Transit 2 tons 1.350 –
Peugeot Expert 1.207 –
Toyota Proace 1.013 –
Opel Vivaro 923 –

Salget af varebiler i december 2018:
Ford Transit Custom 339 enheder.
Mercedes-Benz Vito 312 –
Mercedes-Benz Sprinter 217 –
Renault Master 135 –
Peugeot Expert 131 –
VW Transporter 124 –
Renault Trafic 107 –
Ford Transit 2 tons 94 –
Toyota Proace 86 –
Ford Transit Connect 72 –

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk