Volvo er nu klar med den anden ud af tre XC konceptbiler – bygget efter fabrikkens nye Scalable Product Architecture – nemlig Concept XC Coupé.Næste conceptbil i trilogien bliver efter alt og dømme den færdige Volvo XC90.

Netop XC90 har herhjemme været solgt som gulpladebil i stor stil på grund af den højre hvidpladepris. Den første XC 90 kom frem tilbage i 2002 – så en ny XC 90 er et vigtigt kort for Volvo – ikke mindst i USA.

Det begyndte med Concept  Coupé, der blev vist på biludstillingen i Frankfurt sidste efterår.
 
Spændende udfordringer
”Personer med hang til sportsgrene, der udfordrer tyngdekraften, søger gerne nye, spændende udfordringer. For at være sikre på, at de returnerer i ét stykke, foretrækker de avanceret kvalitetsudstyr, som kan give dem den ultimative følelse af frihed og beskyttelse,” siger Thomas Ingenlath, designdirektør hos Volvo Car Group.

Thomas Ingenlath er tysker og var tidligere leder af VW’s designcenter i Potsdam. Jobbet hos Volvo overtog han fra Peter Horbury 1. juli 2012, da Horbury blev designchef hos Volvos kinesiske moderselskab Geely.

Nyt design-koncept
Meningen med de tre konceptbiler er, at de skal vise vigtige dele af Scalable Product Architecture (SPA): selvtillid, størrelse og karakteristiske designkendetegn.

 ”Takket være større brug af højstyrke borstål og strukturer med ny, fleksibel konstruktion kan vi gøre SPA biler mere kompakte og sikre på samme tid,” siger Thomas Ingenlath.

Den todørs, firesæders bil har stærke bånd til Volvo Concept Coupé.  Større 21” hjul, mere fremtrædende hjulkasser og en højere taglinie giver et mere robust udseende.

En bil, der kan og vil
Afstanden mellem instrumentbræt og foraksel er større og er et meget kraftfuldt, visuelt element. Detaljer som den nye motorhjelm og ’taljen’, som spænder en elegant bue hen langs bilen, sender signaler om, at her er en bil, der både kan og vil.

 ”Adskillige orangefarvede detaljer og eksteriørgrafik i kombination med dristig brug af matte gummilister foran og bag på bilen understreger designets signaler om, at her er en særdeles velfungerende bil,” siger Thomas Ingenlath.

SUV elementer såsom sidelister og beskyttelsespaneler er mere integrerede i det elegante design og flugter med de omgivende karrosseriområder.

Følelsesmæssig værdi
 ”Begge konceptbiler viser, hvordan vi kan forme vores biler i fremtiden. Vi tilfører mere følelsesmæssig værdi til Volvo-mærket med den rolige, selvtillidsfulde skønhed, der kendetegner skandinavisk design,” siger Thomas Ingenlath.

 Volvo banede vej for et helt nyt segment, da de introducerede V70 Cross Country i 1997. Siden da er modelprogrammet løbende videreudviklet og udvidet. For øjeblikket spænder det fra Volvo V40 Cross Country via XC60 og XC70 til XC90.

Tæt på den nye XC 90
Tredje element bliver conceptbil tæt på den endelige XC 90, der er arvtager til den nuværende XC 90.

Spørgsmålet er, hvor meget Concept XC Coupé vil ligne den endelige XC 90.

”Volvo Concept XC Coupé er den anden demonstration af, hvad vores nye arkitektur kan. Den bringer os lidt nærmere den helt nye XC90, men det siger sig selv, at en trerækkers, syvsædet bil får et større og mere fuldtonet udseende end denne firesæders. Volvo Concept XC Coupé er nærmere en Cross Country udgave af en elegant sportswagon, siger Thomas Ingenlath.”

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk