Der kommer flere og flere elbiler og elvarebiler på de danske veje, og udviklingen fortsætter – når man ser på registreringstallene for el- og plug-in hybridbiler.

For at komme de mange kunder, der skifter til elektrificerede biler, til undsætning – og dermed gøre det lettere at vælge elbilen, opsætter Q8 frem mod 2026 lynladere på alle deres bemandede servicestationer.

Alene i år planlægger Q8 at udvide netværket af lynladere i Danmark med minimum 25 stationer og 136 ladepunkter.

Lettere overgang til elbil

Q8 har et behov for at udvikle sig i takt med deres kunders behov, og derfor skal de også tilbyde den fulde pakke for de mange elbilsejere og -brugere.

”Samtidig håber vi, at vi kan gøre overgangen til elbil nemmere for dem, der måske er bange for at få logistikken til at hænge sammen som pendlere i elbil,” siger Louise Bonde Nielsen, forretningschef fra Q8 i Lund.
På de kommende ladestationer kan man betale både med sit almindelige betalingskort og med appen ”Q8 Opladning.”

Ingen merpris

Uanset hvilken betalingsform man vælger, er der ikke merpris for at lade, hvis man er kunde eller har et abonnement hos en anden operatør.

Prisen for strøm ved lynopladning fremgår af tankstationens pylon, helt som man kender det i dag for traditionelt brændstof som benzin og diesel.

Q8 vil gerne sikre, at man kan lade bilen på farten lige så let, som man er vant til med traditionelt brændstof – og med adgang til den service, som man kan få på en bemandet station i dag med mulighed for ophold.

Effekt på 150 kW

”Det kan være en oplagt mulighed til at tage en kaffepause, få læst avisen eller købe et måltid mad, mens man venter”, siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager for Q8 i Danmark.

Lynladernes effekt kommer til at ligge på 150 kW, hvilket er væsentligt højere end de nuværende knap 50 kW på en almindelig hurtiglader, hvor det tager omkring halvanden time for en fuld opladning.

En fuld opladning kan ifølge Q8 gøres på cirka en tredjedel af tiden ved en lynlader – dog afhængig af bilens og batteriets kapacitet. Q8 tror dog, at mange elbilister vil satse på kortere ladetider på 10-20 min på sigt.

Vil gøre det nemt

”Fremtidens elbilister kommer i højere grad til at lade efter det umiddelbare behov. Med et større ladenetværk kan man bedre lade til næste opladningsmulighed på arbejdet eller ved en servicestation med ladestander. Vores mål er at gøre det nemt og enkelt at køre elbil på tværs af hele Danmark,” siger Marc Skriver-Bayer.

Sammen med elselskabet Skellefteå Kraft, et af Sveriges ældste og største elselskaber, har danske Q8 og svenske OKQ8 et fælles mål om at etablere minimum 400 stationer og 1.100 ladepunkter med lynladere på tværs af de to lande frem mod 2026.

Fakta opladning hos Q8:
• Betalingsterminalerne accepterer Dankort, Visakort og Mastercard (EMV-kort).
• For erhvervskunder hos Q8 tilbydes en allround løsning, hvor man med ét kort kan betale for både el og de traditionelle brændstoffer og få et samlet overblik hver måned.
• Q8 vil i løbet af 2022 tilbyde betaling ved lynladerne med alle Q8-kort.
• Hver lynlader får to ladepunkter og kan kun bruges af elbiler, da hybridbiler kræver et særligt stik.
• Priserne forbliver transparente på pylonen, ligesom ved køb af traditionelt brændstof.
• Det bliver muligt at betale ad hoc for din opladning med dit alm. betalingskort – derudover er der intet tvunget abonnement eller binding.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk