(WÖRTH)

Den nye eActros fra Mercedes-Benz er letkørt under alle forhold – og samtidig helt lydløs og ganske smidig i trafikken.

Det er vores erfaring efter et par timer bag rattet i den nye tysker, der snart kan ventes herhjemme.

For et halvt år siden gik serieproduktionen af den nye elektriske eActros fra Mercedes-Benz i gang – og perioden med feltprøver hos udvalgte kunder er nu skiftet ud med salg eller leasing til alle interesserede kunder.

De dyre batterier

Merprisen er nok tre-fire gange op i forhold til diesel – og 40 procent af prisen er batterierne. Men det ikke eksisterende støjniveau (som var i diesellastbilen før) sikrer ekstra høj komfort og minimal træthed efter en arbejdsdag.

Fire år har vi ventet på eActros – siden vi første gang prøvede den som prototype i forbindelse med transportmessen IAA i 2018, og bag rattet er det ikke mindst den digitale instrumentering, der er den store visuelle forskel – med forbedret opløsning.

Designet af bilen er som de fleste lette Actros-modeller, som fra begyndelsen hed Antos – og de første danske kunder får den i år. En el-lastbil kører typisk ikke så langt. Ofte som distributionsbil.

Kan køre i mange år

Fabrikken kalkulerer med at den kan køre i 10 år – men det vil nok være længere herhjemme. Elbiler er generelt billigere at holde kørende end en dieseludgave, da der er færre bevægelige dele.

Bilen drives via en e-aksel fra Mercedes selv – med 840 kg. vægt.

Vores teststrækning var på 44 km – med en gennemsnitsfart samlet på 28 km/t. Det skyldes meget kørsel gennem små byer. Forbruget var på 68,1 kWh pr. 100 km.

Sætter selv farten ned

Der var udtalt meget rekuperation, hvor der samles strøm op.

Vi var ganske imponeret over kørslen, hvor lastbilen selv satte farten ned inden sving og rundkørsler – helt som vi i sin tid kørte den opdaterede diesel-Actros i Spanien.

Der var fem trin på retarderen via en stilk på ratstammen, så vi ikke behøvede at røre bremsepedalen ret meget. En fordel med tungt læs eller i bytrafik.

Tre batteripakker

Lige som andre el-køretøjer er der maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t. Og det er rart at opleve ved især by- og regional transport, som er den typiske test, bilen udsættes for.

1 ton vejer den nye elektrisk drevne Mercedes-Benz eActros dog i forhold til en tilsvarende diesel-Actros.

Det opvejes af det ekstra ton som bilen kan registreres med som 0-emmisions lastbil.

Tre batteripakker

Vores testbil var en eActros 300 – med tre batteripakker á 740 kg. – der ifølge fabrikken har en rækkevidde på op til 300 km. Samlet batterikapacitet er 336 kWh.

Model 400 har 400 km rækkevidde – med 448 kWh batterikapacitet installeret, men trækkeren til tungere transport kaldet 600, der dukker op i 2024, har op mod 500 km rækkevidde. Her er flådeforsøgene hos kunder ikke overstået.

20- til 80 pct. på en time

Hjertet i den elektriske lastbil er drivlinen, som udgøres af en bagaksel med to integrerede elmotorer og en gearkasse med to trin.

De to motorer leverer en kontinuerlig ydelse på 330 kW (449 hestekræfter) og kortvarigt 400 kW (544 hestekræfter).

Drivlinen opsamler desuden energi ved nedbremsninger, så der også tilføres strøm til batteriet under kørslen.

Opladning på en time

eActros kan lade med 160 kW og 400 ampere – og meget styres over en app – her man kan reset’e, hvis der er fejl på laderen uden at skulle ud af bilen.

Man kan vælge ladetiden og booke tid på app’en hjemme. Det er jo oftest billigst at lade om natten.

Med hurtiglader kan man lade fra 20- til 80 pct. på cirka en time.

WLTP forbrug ikke klar

Opladningen kan også følges på instrumentbrættet. Her ses også rækkevidden. Fabrikken har dog endnu ikke færdiganalyseret forbruget ifølge en WLTP standard.

Når der er 10 pct. strøm tilbage, går bilen i slow mode. Opladningen skaber en del varme – men der er kølesystem under førerhuset.

Kølingen sker via termisk styring, som er optimalt for driftstemperaturen.

Dyr hurtiglader

Laderen koster hvis den skal kunne lade med den maksimale effekt i øvrigt en kvart million kroner hos f.eks. ABB eller Siemens.

Testbilen var forsynet med Spier box som skiftelad– lidt højt placeret, som gjorde det muligt at se teknikken.

Nyttelast på chassiset er 10,6 tons. Opbygningen vejer 3,5 tons plus lift.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne en række assistentsystemer så som nødbremse (Active Brake Assist 5), Stability Control, LaneKeeping Assist, Sideguard Assist, Roll Assist Control og Attention Assist.

Mercedes-Benz Trucks har udstyret eActros med den forbedrede anden generation af MirrorCam, som byder på forbedringer med hensyn til især display og sikkerhed.

Udvendigt er kameraarmene på begge sider blevet forkortet med ti centimeter hver – og man får et bedre udsyn ned langt lastbilens sider.

Sammen med konkurrenterne

En stor udfordring for elkøretøjer er ladeinfrastruktur, som halter bagefter.

Daimler kan ikke løse den alene – det kræver, at politikerne kommer mere på banen. Mercedes-Benz Trucks, TRATON GROUP og Volvo Group har dog i et joint venture samarbejde skabt en ambitiøs plan om et omfattende netværk af offentlige hurtigladere designet til lastbiler og busser.

Netværket skal dække hele Europa, og med aftalen forpligter parterne sig til at investere massivt i udrulningen af ladeinfrastruktur til den voksende gruppe af kunder inden for tung, elektrificeret transport. Det fælles mål er komplet klimaneutral transport i Europa inden 2050.

Stor kundeinteresse

“Den enorme interesse for vores eActros-arrangementer for kunder i Wörth er endnu et bevis på den popularitet, som e-mobilitet allerede vinder hos kunderne. Kunderne sender således et stærkt signal til alle interessenter om, at kombinere indsatsen og hurtigt sætte flere og flere elektriske lastbiler på vejene, udvide opladningsinfrastrukturen og skabe omkostningsparitet,” udtaler Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks.

Pres fra kunderne

Der bliver også et øget pres på kunderne og kundernes kunder fra mange store virksomheder og offentlige myndigheder, som ønsker flere grønne køretøjer.

Daimler tilbyder da også eConsulting overfor kunder, der overvejer en el-lastbil – hvor man over tre trin analyserer kundernes ruter og lade-infrastruktur, omkostningsanalyse og concept-udvikling samt integration i dagligdagen.

Trecifret antal i år

Jean-Marc Diss, salgschef for Mercedes-Benz Trucks i Europa, mødte vi dagen før vores test af eActros.

“Mercedes-Benz Trucks har forpligtet sig til Paris-klimaaftalen. Som virksomhed deltager vi i CO2-reduktion og tackler problemet med en masse engagement,” sagde Diss.

Mercedes-Benz Trucks har til hensigt at levere et trecifret antal el-køretøjer inden årets udgang,
Ud over eActros vil eEconic til kommunal brug rulle af samlebåndet fra juli som det andet fuldt elektriske el-køretøj.

Opladning hos kunderne

De første prototyper af den 40 ton tunge eActros 600 trækker er allerede i gang med test. Inden årets udgang vil test af køretøjet ske på offentlig vej. eActros ”LongHaul” muliggør såkaldt megawatt-opladning.

Diss understregede dog også, at det ikke vil være nok blot at udvide udvalget af e-lastbiler for at levere køretøjerne til kunderne.

Opladning hos kunder

“Vi er nødt til at tackle problemet med opladning hos kunderne. I sidste ende er det selvfølgelig vigtigt, at totaløkonomien (TCO) er den rigtige for kunden. Spørgsmål om reparation, service og finansiering spiller også en rolle,” sagde Jean-Marc Diss.

Daimler er som nævnt også gået sammen med Volvo Truck om udvikling af brintteknologi – men her taler vi om fem års forskningsarbejde forude.

50 pct. på el i 2030

Der er lang vej til endemålet i 2030 med 50 pct. af Daimlers køretøjer som eldrevne i Europa, Nordamerika og Asien – men fabrikken har allerede hentet en del erfaring fra busdivisionen, som har kørt med el-køretøjer i en del år.

“Med eActros markerer Mercedes-Benz Trucks en milepæl i elektrificeringen af den tunge transport. Vores mål er, at mere end hver anden lastbil, vi producerer i 2030, er elektrisk,” fortæller Mercedes-chef Karin Rådström.

Med 50 pct. el-lastbiler i 2030 vil der så være 50 pct. andre drivliner – hvor diesel også er med. Der forskes derfor også i nye dieselmotorer – således ud fra den kommende euro 7 standard formentlig i 2027. Næste skridt lige nu bliver en ny OM 471 motor, der kommer dette efterår.

Faktaboks Mercedes-Benz eActros 300 4×2:
Længde: 9.300 mm.
Bredde: 2.500 mm.
Akselafstand: 5.500 mm.
Vogntogsvægt: 19 tons.
Nyttelast chassis: 10,6 tons.
Motortunnel: 170 mm.
Ydelse elmotor max/konstant: 400/300 kW.
Træk: e-aksel med to motorer på 300 – til 400 kW.
Topfart: 89 km/t.
Gearkasse: 2 trin.
Batteri: Litium-ion.
Batteripakker: 3.
Opladning: 160 kW.
Lademulighed: 400 A (DC).
Opladning 20-80 pct.: 1 time.
Batterikapacitet: 3×112 kWh (336 kWh).
Ladestik: CCS Combo 2.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk