(GENÈVE)

Tesla biler fortsætter med at chokere. Det gjorde den nye Tesla X også ved den amerikanske lancering i september i fjor, og igen ved den europæiske premiere på biludstillingen i Genève, der åbnede i sidste uge.

Vi var inviteret på en VIP-gennemgang af bilen på Teslas nærmest belejrede stand, og her kunne kommunikationschef Even Sandvold Roland fra elbilland nummer ét i Europa, Norge, berette om model X og dens fortræffeligheder for et par danske journalister.

Hvor Tesla S har taget danskerne med storm – og bl.a. blev den mest solgte enkeltmodel i december i fjor, kommer nu den Tesla X, den første elektriske SUV fra Tesla med firehjulstræk. Der er en elmotor for og en elmotor bag til at styre 4×4-systemet.

Tungere end model S
Bilen er ikke alene hurtig. Den er også meget sikker. Batteriet er monteret i gulvet og dets tyngde er med til at sænke tyngdepunktet, så bilen har eminente køreegenskaber for en SUV. Batteriets placering øger også styrken i karosseriet – og øger sikkerheden ved sidekollisioner.

”Batterierne er de samme som i den nuværende model S, men den meget teknologi gør model X cirka 250 kg. tungere end model S,” fortæller Even Sandvold Roland.

En spoiler indstiller sig automatisk til bilens fart, og det betyder, at spoileren er nede under 72 km/t og løfter sig over denne fart. Kanten af spoileren er udformet som bremselys. Luftmodstands-koefficienten på 0,24 Cw viser bilens utrolige aerodynamik.

Højt sikkerhedsniveau
”Selve teknikken ligger forrest – under et stort bagagerum, der også fungerer som deformations-zone.

Bilen er fyldt med sikkerhedssystemer – bl.a. virker bilens nødbremsesystem også ved motorvejsfart. Der er flere sensor- og kameraløsninger i bilen, som orienterer chaufføren om omgivelserne. Udsynet i sig selv er også godt gennem den kæmpe store forrude.

Der er i personbilsudgaven god plads til syv voksne, hvis de to på bageste række ikke måler over 1.80 meter, og man sidder i super luksusomgivelser i lækre lædersæder.

Som Nissan Leaf er det muligt for virksomheder at bygge den om som Van – så sparer man momsen, og der er god reklameværdi i bilen.
Der er ventilation og pollen-ventilationsfilter, som arbejder med overtryk i kabinen for at holde snavs ude.

Vingedøre med elmotorer
Vingedørene, af Tesla kaldet Falcon Wing Doors, gør det ud for de bageste sidedøre, hvor de forreste døre er standard front-hængslede døre. Dørene bag bøjer to steder via elmotorer, så dørene kan åbnes selv i skråparkering, hvor der kun er en meter til bilen ved siden af.

Dørene åbner så højt op, at man kan stå op under dem uden at dukke sig. Sensorer sikrer, at man ikke rammer en bil ved siden af – eller loftet i p-kælderen – når dørene åbnes.

De fleste elbiler må ikke trække en trailer, men i Tesla X er det anderledes. 2.268 kg er trailervægten opgivet til – næsten som i en stor firehjulstrækker.

Bilen kommer i en P70D-version og to P90D udgaver. Det refererer til batteristørrelserne på henholdsvis 70- og 90 kWh. Den største 90D-model er ”Performance” modellen.

Sportsvogns-præstationer
Bilen byder på fantastiske præstationer – bl.a. når bilen til 100 km/t på 3,4 sekunder med en særlig (Ludicrous) fartopgradering i ”Performance” modellen. Topfarten er op mod 250 km/t, og rækkevidden er opgivet til 470 kilometer. Rækkevidden i 70D er 400 kilometer, og bilen er så seks sekunder om at nå 100 km/t.

Der er gratis hurtigladning ved særlige ladestationer i hele Europa. Der er otte års garanti for motor og batteri – uden kilometerbegrænsning – og fire års fabriksgaranti eller 80.000 km.

Dyr for Danmark
Udbredelsen i Danmark bliver nok bremset lidt af de nye afgifter på elbiler. Prisen uden afgift ligger på cirka 580.000 kr. eksklusive moms og afgifter for 70D– og knap 700.000 kroner for den billigste 90D.

Vil man vil have en Van ud over det sædvanlige til virksomheden er det  ingen idé i at betale moms – så er prisen den samme som på hvide nummerplader. Men man skal være hurtig – hvis det ikke skal være for dyrt.

Afgiften er 20 procent af registreringsafgiften i år og 40 procent næste år. I 2018, 2019 og 2020 stiger afgiften på elbiler herhjemme til henholdsvis 65-, 90- og 100 procent af registreringsafgiften, og så vil få personer herhjemme nok investere i elbiler – men vil gå tilbage til benzin- og dieseldrevne biler. Brintbiler er dog fortsat friholdt for afgift – så det er også en mulighed.

Leverancer denne sommer
 ”Leverancerne til de kunder, som allerede har bestilt bilen, begynder her til sommer. Nye kunder, der bestiller nu, kan nok forvente at få deres bil i slutningen af året eller begyndelsen af 2017,” fortæller Even Sandvold Roland.

Har man bestilt en elbil inden 8. oktober i fjor, og kan få den leveret inden 1. juli i år, slipper man for afgiften, har Folketinget bestemt. Det vil blive svært at opfylde, når det gælder Tesla X.

”Vores målsætning med model X er at producere 1.000 enheder om ugen til kunder over hele verden,” siger Even Sandvold Roland.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk