Opels største varebil, Movano, er nu tilgængelig i Euro 6 udgave, som opfylder de nyeste miljønormer.
Euro 5 modeller har været til salg efter Euro 6 datoen i september sidste år på grund af dispensationer, som betød, at man kunne spare en del penge ved at vælge en Euro 5 udgave. Dette forhold var gældende ved stort set alle bilmærker.
Vi prøvede én af de store udgaver – L3H2 – med 13 kubikmeter varerum. Med forhjulstræk fås Movano med fra otte- til 14,8 kubikmeter varerum. Med baghjulstræk fra 12,4- til 17 kubikmeter.
Præstationerne er nogenlunde de samme i Euro 6 som Euro 5 – for man har for at kompensere for de strengere krav sat antallet af hk op fra 163- til 170 hk. Drejningsmomentet er øget fra 360- til 380 Nm, stadig fra 1.500 omdrejninger.
4. gear i byen
Der er trækkraft i både femte- og sjette gear fra 1.250 omdrejninger – det vil sige fra henholdsvis 55- og 65 km/t. Bilen er noget højgearet, og man må i fjerde gear i byerne, for at komme ned på 50 km/t.
Der er stop/start system for at få bedre økonomi. Den er dog ikke bedre end i Euro 5 udgaven. Fartpilot og -begrænser er godt til at holde hastigheden.
Motorens to turboladere sidder lige bag ved hinanden og arbejder sammen eller hver for sig for at komprimere indsugningsluften. Resultatet er et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og bedre præstationer ved høje omdrejninger.
Bilen er letkørt og meget smidig at arbejde med. Det seks trins gear er letgående – og køreegenskaberne tilfredsstillende. Indstigningen er høj – men bag rattet (af plast) har man en god kørestilling. Udsynet er godt – og der er bl.a. blind-vinkelspejl gemt bag højre solskærm.
Vægtafhængigt førersæde
Testbilen havde vægtafhængigt sæde med armlæn. Det er rart med et sådant sæde på langture og ujævne veje.
Vi har prøvet den med last på 500 kg – og det var ingen et problem. Den trak ubesværet selv op ad bakker.
Testbilen havde ekstra bagdøre, der åbner 270 grader. Fint, når man skal aflevere varer, for magneter sørger for at holde dørene oppe. Men testbilen havde kun fire fastgørelseskroge i varerummet på grund af beklædning af gulv og sider.
Den havde en maksimal trailervægt på 2,5 tons – og vælger man bilen med trækkrog, får den også trailerassistance, så traileren er lettere at manøvrere. Bilen i sig selv laster 1.317 kg. ifølge specifikationerne.
Bedre navigationsanlæg
På sikkerhedssiden har bilen fire skivebremser, esc stabilitetskontrol samt ABS. Den har Hill start assist, antispin og adaptive load control. Men kun én airbag til chaufføren.
Af andet udstyr kan vi nævne fartpilot og fartbegrænser, advarselslyd ved bakning, dobbelte sidespejle, stop/start system og air condition anlæg.
Tidligere havde bilen en Tom-Tom navigation i loftet – og den var svært at aflæse. Nu sidder navigationen i instrumentbrættet – og det har hjulpet på overblikket. Navigation indgår i en særlig pakke, hvor man også får regn- og lyssensor samt klimakontrol (pris ca. 12.000 kr. plus moms).
Aflæggepladsen i kabinen er god – bl.a. med hylde over forruden, aflæggerum i instrumentpanelet samt stort handskerum – dog uden lås. I dørene er der plads til store 2-liters vandflasker – og der er fire kopholdere i kabinen.
Movano fås i øvrigt med tre akselafstande, fire længder og tre højder – samt mulighed for både for- og baghjulstræk. Testbilen havde desuden en ekstra stor tank.
Fakta Opel Movano 170 hk:
Motor: 4 cyl. dobbelt-turbo.
Miljø: Stop/start. Euro 6.
Type: Common Rail.
Slagvolumen: 2,3 liter.
Ydelse: 170 hk v. 3.500 omdrejn.
Moment: 380 Nm v. 1.500 mdr.
Forbrugssnit. Max. 13,7 km/l.
CO2 emission: 189 g/km.
Serviceinterval: 40.000 km.
Træk: Forhjulstræk.
Dæk: Bridgestone.
Gear: 6 trin.
Bremser: ABS og esc (ESP).
Varerum: 3.733 x 1.765 x 1.894 mm.
Mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Sidedørsåbning: 1.270 x 1.720 mm
Bagdørs-højde: 1.820 mm.
Nyttelast/totalvægt: 1.317/3.500 kg.
Max trailervægt 2,5 tons.
Vendediameter: 15,7 m (kantsten).
Trailer: Trailerstabilitets-kontrol.
Bakke-starthjælp: Hill-start-assist.
Dæksikkerhed: Dæktrykskontrol.
Pris testbil: 270.000 kr. plus moms.