Når man køber den ny CrossCaddy fra VW sikrer man sig imod at leve i ubemærkethed, for med sin Pang-farve skiller man sig ud fra mængden.

Ud over den spøjse skriggrønne metalfarve i testbilen får man aluminiumsfælge på 205/50 R17 dæk, sorte plastelementer på skærmkanterne, sideskørter, bundplader under kofangerne for og bag i sølvdesign samt mørktonede for- og baglygter.

15.-17.000 kroner koster en Cross-udgave mere end standardmodellen med samme udstyr – men det er rent design. Mange kunder vil nok vælge at købe visse af udstyrsdetaljerne til montering bagefter – eksempelvis fælgene – så det er fint for reservedelslageret hos forhandleren.

Teknikken er den samme
Med mindre man vælger sin CrosssCaddy som 4Motion udgave, altså firehjulstrækker, er der ingen forskel rent teknisk på den normale Caddy og CrossCaddy. Men heftig ser den da ud med sine fede fælge og lavprofildæk, stafferinger, forkromede lister og tagrælinger, tonede ruder samt luksusprægede interiør.

CrossCaddy kører som den almindelige Caddy. Testbilen var en 102 hestes udgave med manuelt gear, men når man nu er i gang med at forsøde tilværelsen, bør man vælge det enestående DSG automatgear, som også fås til denne motor. Merprisen er dog heftig – nemlig 24.000 kroner.

Vælg Caddy med 140 hk
Personligt synes jeg bedst om den 140 hestes udgave, som jeg tidligere har prøvet. Den har lige de ekstra kræfter, som man er glad for, når man ofte kører med meget læs. Er det kun til bykørsel er de 102 hk dog tilfredsstillende.

Men bilen kører godt og har et godt vejgreb både med og uden læs, ,em affjedringen er ret fast. Man sidder også højt bag rattet, og det giver jo ekstra godt udsyn. Sæderne byder på god støtte. Sideairbags er ikke standard.

Udstyret omfatter skydedøre i begge sider, seks fastgørelseskroge i varerummet, beklædt varerum, handskerumslås, aflæggeplads over forruden og øverst på instrumentbrættet.

Læderrat og sædevarme
For komforten er der sædevarme i begge sæder, to-vejs justerbart læderrat, centrallås, el-spejle og elruder. Dertil bakkehjælp ved igangsætning (hill assist), start/stop system (som sparer brændstof), to kopholdere og omdrejningstæller. Dertil vandtemperaturmåler.

CrossCaddy er der seneste Cross-udgave efter Polo, Golf og Touran. Caddy har efter nogle år i stilhed – efter omlægning af registreringsafgiften for seks år siden – kommet tilbage og solgte i 2012 1.052 enheder. Caddy kom først frem i 1978, og den bygges i dag i Poznan i Polen.

Fakta CrossCaddy 102 hk.
Motor: 4 cyl. BlueMotion technology.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 102 hk v. 4.400 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Topfart: 170 km/t
Acc. 0-100 km/t: 12,2 sek.
Trækkraft 5. gear: Fra 65 km/t (1.200 omdr.)
Forbrug g/s: 19,6 km/l.
CO2 udslip 136g/km.
Gearkasse/testbil: 6 trin manuel.
Varerum: 3,2 kubikmeter.
Bremser: ABS/esc (ESP).
Bagklap: 1.558 x 1.116 mm.
Hjulkasser: 1.170 mm.
Totalvægt/lasteevne: 2.159/740 kg.
Pris: 152.890 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk