Ser man på salgslisterne over gulpladebiler, har BMW altid ligget godt – ikke mindst med sin 1-serie og 3-serie biler. Ikke mindst på grund af sporty køreegenskaber, luksusaptering og et godt image på bilen kombineret med halv pris på gule plader.

Nu er der kommet en BMW, som bryder med alle traditioner fra bilfabrikken fra München: Forhjulstræk (med forlænget platform fra Mini).

Det har rystet mange – men med den tværstillede motor får man pludselig også mere plads til det gods, som man skal transportere. Hvad enten det er pakker eller golfkøller. Cirka 1.500 liter i alt.

Også med firehjulstræk
Vil man ikke have en BMW med forhjulstræk – men gerne vil have den rummelige kabine, kan man også bestille den med firehjulstræk – det gør ikke bilen billigere, men giver bedre vejgreb.

BMW kalder deres bil for en MPV – og det er pudsigt i en tid, hvor andre skifter til Crossover, men måske er det for at have en konkurrent til ærkefjender Mercedes-Benz og deres B-klasse.

Man kan blot konstatere, at BMW er lykkedes med en rummelig og velkørende bil, der måske ikke er så velegnet til at køre race med – selv om der er korte udhæng for og bag. Men med sin store akselafstand og længde skal den nok blive populær som Van – og så sidder man behageligt højt.

2-liter diesel med 150 hk
Vores testbil var udstyret med en to-liters dieselmotor (selv om den hedder 218d) på 150 hk med 6-trins gearkasse.

En ganske hurtig og meget støjsvag bil. Den trækker i femte- og sjette gear fra henholdsvis 55- og 65 km/t (1.100 omdrejninger) – så i bykørsel må man ned i fjerde. Det går så lidt ud over brændstofforbruget.

BMW 218d Active Tourer kører op til 24,4 km/l med 150 hk og et max drejningsmoment på 330 Nm. 0 til 100 km/t sker på 8,9 sekunder.

Smart fartbegrænser
Der kan vælges mellem ”Sport” og ”Ecopro” – hvis man vil køre sporty eller økonomisk. I den forbindelse kan man glædes over, at der er fartbegrænser – en endda smart udgave af slagsen, hvor det er let at skifte max-farten op og ned alt efter hastighedsbegrænsningen. Bilens instrument viste god ikke skiltegodkendelse.

Bilen er meget let at køre, når man har lært koblingen og koblingspunktet at kende – og det særlige gearskift, hvor første gear og bakgear ligger meget tæt (!). En fordel er først at gå i anden gear – og så op i første til starten. Sjovt nok er det samme tekniske udfordringer, som jeg havde med min gamle BMW 1802 Touring fra 1971.

Man sidder rigtig godt i de sportslige sæder med god støtte. Udsynet er godt – og spejlene store nok. Der er rimelig aflæggeplads i kabinen, men der er ikke plads til flasker i dørene.

Omfattende udstyr
Bilen havde udstyr, som er dog ret omfattende- imed 2-zone klimaanlæg, parkeringssensor, regnsensor, tågelygter og opvarmede sidespejle. Desuden tre-trins sædevarme i begge forsæder, midterboks med armlæn som låg, elektrisk håndbremsefunktion, nøglefri start, multijusterbart rat og sæde, læderrat, stop/start funktion – samt 6,5 tommer touchscreen med boardcomputer inklusive mange informationer, som styres via et drejehjul i midterkonsollen.

Sikkerhedsudstyret om fatter esc stabilitetssystem, Collission Warning og brake assist,  og Active Cruise Control med nødbremsesystem.

Der var dog ikke navigationssystem i testbilen – og ikke handskerumslås (som er godt i en Van). Trinløs justering af sæderyggen var der heller ikke (som i gamle dage). Til gengæld havde bilen aluminiumsfælge med Bridgestone Blizzak vinterdæk.

Faktaboks BMW Active Tourer 1,8d:
Motor: 2 liter. 4 cylindre.
Ydelse: 150 hk ved 4.000 omdr.
Drejningsmoment: 330 Nm ved 1.750-2.250 omdr.
Akselafstand: 2.670 mm.
Acc. 0-100 km/t: 8,9 sek.
Acc. i 6’te:  Fra 1.100 omdr. (65 km/t).
Topfart: 208 km/t
Dæk: Bridgestone Blizzak vinterdæk 205/60 R16.
Forbrug g/s: 24,4 km/l
CO2 udslip: 109 g/km (CO2)
Egenvægt/totalvægt: 1.450/1.955 kg.
Nyttelast: 515 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.300 kg.
Pris: 261.218 kr. inkl. moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk