Af Finn Bruun

Den 240 meter langefærge  Stena Germanica bliver som det første skib i verden konverteret til at kunne sejle på metanol.

Det vil ske i starten af 2015 på det polske skibsværft Remontova.

“Vores fokus har altid været på innovation til gavn for både kunder og samfund som helhed, og dette er et førsteklasses eksempel på, når det går hånd i hånd. Vi evaluerer hele tiden forskellige fremtidige brændstoffer, og det at være først i verden med en metanolkonvertering er et stort skridt frem mod bæredygtig transport. Projektet er blevet muligt takket være det gode teamwork og samarbejde mellem vores tekniske personale, Wärtsilä og Methanex, siger Carl-Johan Hagman, adm. direktør i Stena Line.

Omfattende samarbejde
Projektet er et samarbejde mellem motorproducenten Wärtsilä, Göteborg Havn, Kiel Havn og verdens største metanolproducent og –leverandør Methanex Corporation.
Svovlkrav

“På grund af vores størrelse har vi et bredt perspektiv på at håndtere de nye svovl-regler, og det er sandsynligt, at vi vil bruge forskellige løsningstyper i de kommende år. Men baseret på resultaterne af vores metanolprojekt har vi i sinde at konvertere flere færger, siger Carl-Johan Hagman.

Metanol kan komme til at konkurrere med LNG som miljøvenligt brændstof, men er nemmere at håndtere end LNG, som endnu ikke har nogen udbygget infrastruktur.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk