Krisen kradser stadig – og Europa ligger underdrejet med især Sydeuropa som største udfordring. Det berører også danske virksomheder, som i mange tilfælde har valgt at gå ned i varebil-størrelse.

Man går fra den store kassevogn til den mellemste størrelse eller fra den mellemste størrelse til den mere kompakte størrelse.

Jeg har prøvet Citroëns Berlingo Cityvan i den lange udgave L2, som ofte kan klare samme opgaver som den større Jumpy. 3,7 kubikmeter varerum byder den lange L2 udgave på – mod 3,3 kubikmeter i den korte L1 udgave.

Stor indvendig
Den er lille udvendig og derfor smidig i trafikken – men samtidig stor nok i varerummet til at have plads til to Euro-paller. Varerumgulvet var udstyret med en glat plastflade – her skal man huske at spænde godset fast, så det ikke rutsjer rundt.

Kun 2.000 kroner er merprisen for den lange udgave – testbilen koster uden ekstraudstyr 134.990 kroner plus moms.

Testbilen havde ekstra en dansk produceret fast adskillelses-væg til 7.000 kroner plus moms mellem kabine og varerum med en lille lem bag højre passagersæde, så man kan køre med ekstra lange genstande i forbindelse med at man klapper det såkaldte extenso-sæde ned i gulvet.

Multi-midtersæde
Midter-sædet kan desuden klappes frem og bruges som armlæn eller dokumenthold /bord – med opbevaringsrum nedenunder til at gemme værdisager. Meget praktisk.

Desuden er der en masse aflæggeplads – bl.a. over forruden i bilens bredde –  i handskerummet (kan dog ikke låses), i et aflukkeligt rum på instrumentbrættets venstre side – foran rattet, mens der i modsatte side er en slags bakke til dokumenter og lignende.

Endelig er der to små rum i den lodrette midter-konsol – og i dørlommerne er der plads til to vin- eller vandflasker.

Veludstyret varebil
Som chauffør har man standard glæde af aircondition, el-betjente sidespejle og sideruder samt fjernbetjent centrallås og varme i førersædet.

Bag rattet, der er to-vejs justerbart, har man en god kørestilling – med højdejusterbart sæde, men ryglænet kan desværre ikke indstilles trinløst med rulle.

Takket været det elektroniske gearskift, som foregår via en drejeknap på instrument- brættet, kan tre personer sidde i kabinen. Dog ikke tre af de mest bredskuldrede murersvende samtidig – så bliver der for trangt. Derfor må man finde en spinkel lærling til midtersædet.

Brug gearet med omtanke
Det manuelle men elektrisk styrede gearskifte, kaldet E6G, kræver tilvænning. Man kan ikke bare træde speederen ned og forvente bløde skift op gennem gearene, for så bliver der forsinkelser i skiftene – og man føler nærmest bilen bremser op.

Man skal derimod accelerere gelinde – men så har man også en rar og kvik bil til bytrafik, hvor man kan koncentrere sig om medtrafikanterne.

Alternativt må man selv skifte gearene manuelt via de to skiftehåndtag bag rattet (af Formel 1 typen) – og så kan man accelerere så hurtigt, man vil. Bilen er dog et par sekunder langsommere end i modellen med manuel 5-trins gearkasse.

Lavt brændstof-forbrug
Sammen med E6G gearet har man start/stop system. Så kører man ifølge det officielle ECE-forbrugstal i snit 20,8 km/l i den lange udgave af bilen, hvor bilen med 5-trins gearkasse kun klarer 18,2 km/l. Det vil sige at udslippet af CO2 falder fra 143 g/km til 126 g/km. Og den halvårlige grønne ejer-afgift falder fra 2.030- til 1.350 kr.

På vejen har man en velkørende bil med gode  køreegenskaber – lidt bløde for mange måske, men den er meget komfortabel.

Med 90 hk maskinen er der masser af overskudskraft – og vejgrebet er fornemt – også med læs. Berlingo har i dag ABS bremser og ESC stabilitets-system som standard.

Fakta – teknik:
Motor: 4 cyl. HDI common rail
Slagvolumen: 1,560 ccm.
Ydelse: 90 hk ved 4.000 omdrejn.
Moment: 215 Nm ved 1.500 omdrejn.
Forbrugsgennemsnit: 20,8 km/l.
CO2 udslip: 126 g/km. (energiklasse A).
Halvårlig grøn ejerafgift: 1.350 kr.
Topfart: 165 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 15,5 sek.
Varerum: 3,7 kubikmeter.
Læssehøjde: 590 mm.
Sidedør BxH: 740 x 1.010 mm.
Bagdøre BxH: 1.250 x 1.200 mm.
Varerum LxBxH: 2.050 (3.250) x 1.620 x 1.250 mm.
Mellem hjulkasser: 1.230 mm
Totalvægt/køreklar vægt: 2.150/1.560 kg.
Påhængsvognvægt m. bremser: 940 kg.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag – ABS/ESC.
Vendediameter (kantstene): 11 m.
Garantier: Fabrik 2 år/Rust: 6 år/Lak: 2 år.
Pris: Fra 134.990 kr. plus  moms.
Testbil: 141.990 kr. plus moms-

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk