Seks millioner kunder – private-, offentlige- og erhvervskunder – i det østlige England stoler på, at de får rent vand hver dag og at spildevandet på lovlig vis bringes tilbage til naturen.
Det sørger vandforsynings-selskabet Anglian Water med hovedsæde i i Huntingdon ved Cambridge.
Virksomheden klarer vandet i byer så langt fra hinanden som Grimsby, Ipswich, Milton Keynes og Petersborough.
I alt bliver det til 1,2 mio. liter vand om dagen. Og spildevandet skal man lige sørge for kan komme tilbage til naturen via rensningsanlæg og 80.000 km. afløbsrør.
1.240 boringer og anlæg
Arbejdet kræver specielle køretøjer, der kan komme ud til kunderne på bl.a. øde gårde og landsteder – og rundt og tilse selskabets 1.240 boringer og rensningsanlæg. Med andre ord: firehjulstrækkere af mange slags og størrelser.
Senest er det fire salgsfolk, der har fået fire Nissan Qashqai+2 4×4 til det ofte ufremkommelige job – med mudrede stier, lerede marked og snedækkede veje i området mellem Grimsby i nord til Themsens bredder mod syd og fra Buckinghamshire i vest til Nordsøens bred. 1.240 km. kystlinje har man at gøre godt med.
Området er kendt for lav nedbørsmængde – en tredjedel under resten af landet – men da en fjerdel af området ligger under havets overflade, er der ofte oversvømmelser, så selskabet skal også stå for at pumpe vand væk.
Syv egne værksteder
Man så på bl.a. Skoda Yeti og Mitsubishi Outlander, før man valgte Qashqai. Pris, service, brændstofforbrug og 139 gram CO2/km i 1,6-liters dieselmotoren gjorde udslaget.
Anglian Waters har selv syv værksteder til at holde vognparken i orden.
”Vi har 100 4×4-køretøjer i flåden, som har helt forskellige opgaver. De nye Qashqai skal både bruges jobbet i marken og som familiebil for medarbejdernes familier. Vi er tilfredse med det gode brændstofforbrug og lave CO2 udslip – og Qashqai+2 udgaven kombinerer en god plads til udstyr gennem ugen og fordelen ved syv sæder i fritiden, fortæller Nigel Allen, flådechef i Anglian Water.