Citan er navnet på den nye, lille varebil fra Mercedes-Benz. Egentlig er den kun i sit ydre tysk, for den bygges af Renault på samme platform som den franske Kangoo – på Renault fabrik i Nordfrankrig.

Takket været en helt ny front, ændrede baglygter og ny kabineindretning med typisk tysk instrumentering samt mere isolering og en ændret undervogn med strammere opsætning, virker bilen helt anderledes at køre i.

Vi har prøvet den lange udgave af biler med 109 CDI motor på 90 hk – en motor, som endnu ikke findes i Kangoo, som ventes facelifted i 2013.

Andre motorophæng
Støjbilledet er lavere i Citan, som ud over isoleringen også har fået andre motorhæng end sin ophav.

Gearskiftet er letgående, men på motorveje savner jeg et sjette gear, som nok ville have sænket omdrejninger og støj yderligere.

Man kan ikke klage på smidigheden – motoren trækker fra 1.000 omdrejninger – med andre ord fra 35 km/t i fjerde gear og fra 50 km/t i femte gear – dog uden læs. Bilen laster i øvrigt 810 kg – og trækker en trailer på 1.050 kg. Her kan man glædes over bilens adaptive esp-system, der tager hensyn til kørsel med trailer.

Mercedes-Benz DNA
Den tyske kopi er der for ikke bare en kopi med re-badging, men en kopi, hvor Mercedes-Benz med vanlig tysk grundighed har spenderet adskillige millioner Euro på at strikke den sammen til en bil, som tyskerne nu kalder en rigtig Mercedes, hvor gamle kunder straks vil føle sig hjemme. Mercedes-Benz DNA så at sige.

Alene instrumenteringen er totalt ændret i forhold til Kangoo – med andre ure og med kun en enkelt stilk på ratstammen. Ligesom i en Vito f.eks. Sæderne er der også blevet set på med tyske øjne – og samlet har man fået en bil, der er knap så blød at køre i som sit franske forbillede.

Kraftigere bremser
Mercedes-Benz har samtidig gjort bremserne kraftigere, så de passer til en mere ilter tysk kørestil. Start/stop system er standard – og er meget velfungerende. Det kan dog slås fra, hvis man ønsker det. Det er en del af Mercedes BlueEfficiency teknologien. Testudgaven har et CO2-udslip på 130 gram pr. kilometer – forbruget er 18,9 km/l.

Vi må rose Citan for de nærmest sporty køreegenskaber – så man kan roligt tage den ud på en snoet landevej. En hurtig motorvejskurve generer den heller ikke. Men – esp (esc) er jo også standard.

Testbilen havde ekstra giraf-klap (vippeklap) bagest på taget, så man kan have stiger og lignende med. Dertil kommer en ekstra skydedør til venstre, klimaanlæg og el-ruder.

Fleksibelt varerums-gitter
Men rattet kan kun justeres op og ned (vertikalt) – og det særlige passagersæde, som kunne fældes ned i vognbunden, betød, at kun chaufføren havde varme i sædet. Med det særlige sæde følger et gitter, der kan drejes ind til højre for førersædet, så varerne bliver  i varerummet.

Der var ikke måtter i kabinen, men en glat plastbeklædt gulv – her savnede jeg et par måtter – men kabine-gulvet er jo nemt at rengøre. Det gælder også varerummet, som også havde en glat plast-overflade, hvor godset rutsjer rundt ved start og stop. Her må man huske at spænde det fast i bilens fastgørelses-kroge.

Meget ekstra-udstyr
Testbilen var fyldt med ekstraudstyr – udover det nævnte klimaanlæg og tagluge også aluminiumsfælge, tågelygter, passager-airbag og radio med bluetooth. Men rattet var af plast – og der var ikke handskerums-lås.

Med en begyndelsespris på basismodellen på 123.000 kr. plus moms, er Citan billigere end sit franske ophav, hvilket hænger sammen med, at Renault ifølge importøren først satser på Kangoo ved næste modelskift i 2013.

Testbilen var sin store udstyrsliste dog noget dyrere med sine knap 185.000 kroner.

Faktabox Mercedes-Benz Citan 109 CDI Lang.
Motor: 4 cyl. Dieselturbo.
Miljø: Euro 5 BlueEFFICIENCY.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 90 hk. v. 4.000 omdr.
Brændstofforbrug: 23,3 km/l.
Gearkasse: 5 trins manuel.
CO2 udledning: 123 gram pr. km.
Grøn ejerafgift halvårrig: 290 kr.
Moment: 200 Nm v. 1.750-3.000 omdrejn.
Køreklar vægt: 1.490 kg.
Totalvægt: 1.950 kg.
Egenvægt: Max. 1.340 kg.
Nyttelast: Max. 760 kg.
Påhængsvogns-vægt m. bremser: 1.050 kg.
Vendediameter (mure): 11,2 m.
Varerum: 3,1 kubikmeter.
Pris: Fra 134.995 kr. plus moms.
Testbil: 184.712 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk