Italien er det europæiske land, der bliver solgt fleste naturgas-biler i – så ekspertisen er stor hos FPT, Fiat Power Train, i udvikling og salg af naturgasbiler. 1,4 millioner gasbiler er der solgt i Italien – det gælder både personbiler og erhvervsbiler.

Faktisk blev der i 2013 levere 2.100 gas-varebiler i Europa. 55 pct. af dem var fra Iveco. Iveco er alene om at levere lastbiler op til 16 tons. Mellem 19 og 44 tons er der solgt 650 lastbiler – de 30 pct. fra Iveco. Af 800 gasbusser har Iveco leveret 37 pct.

Salget er dog ikke stort herhjemme, fordi beskatningen stjæler interessen.

Stadig dyrere med gas
Herhjemme er Iveco med sin erfaring naturligt nok en af pionererne, når det gælder naturgas – men mere end et par biler er der dog ikke blevet solgt. Det er fortsat dyrere at køre i en naturgasbil end i en dieselbil på grund af afgifter.

Vi har prøvet Euro6 udgaven af Iveco Daily på naturgas – kaldet 35S14N, som er endnu renere end Euro5 udgaven.

Bilen har en ombygget dieselmotor, der kører med naturgas – men som også har en reservetank på 15 liter benzin, som bilen også kan køre på. Når gastanken er tom, slår teknikken automatisk over på benzin.

Kører som en benzin-drevet bil
Bilen er ganske hurtig – nærmest som en benzindrevet bil. Og er lig så støjsvag. Smidig er den også smidig. Trækker i sjette gear fra 1.000 omdrejninger – det er ved 50 km/t. Momentet på 350 Nm er da også maksimalt fra 1.600 til 2.730 omdrejninger. 3-liters motoren er på 136 hk.  Forbruget er opgivet til 9,6 kg. pr. 100 km.

Man fornemmer en hyletone fra motoren ved acceleration. Men den er ikke høj. På benzin er ydelsen i øvrigt 82 hk og momentet er på 130 Nm. Men man fornemmer ikke en større ændring i trækkraften.

Benzintanken er dog kun reserve – og de 14-15 liter benzin kan give en rækkevidde på op mod 80 km. Men det fjerner den stress der var tidligere – uden benzintanken – når der var langt til en gas-stander. Herhjemme er der p.t. syv tankstationer med gas – et par mere er på vej.

Større fordel i Sverige
Ganske vist er naturgas (CNG) og diesel skattemæssigt blevet ligestillet – hvilket har fået flere udbydere af naturgas til at opstille naturgas-standere. Men gasbilerne er fortsat dyrere at købe – og der er ikke samme tilskud på bilerne som i Sverige.

Fordelen ved naturgas er at der er meget lidt partikeludslip og meget lidt NOx udslip – bl.a. fordi det koster noget at få naturgassen frem. Derimod er CO2 udslippet kun i begrænset del mindre end diesel.

Men hele tankegangen er, at bilen vil blive næsten helt forureningsfri, når der er kommet biogas i større mængder. Men med faldet i udledning af partikler og NOx, er det rarere at opholde sig ved gasbiler i byerne.

Biogas fra affald
Hvad der kræves, er en opdeling af affald, så man kan komme til at få biogas – men vi samler ikke i tilstrækkelig grad affaldet sammen – som man gør i Holland. Men der er på landet driftige landmænd, der har opbygget biogasanlæg – endda med offentlige tilskud – der byger på gylle. Andre steder er det affald, der er grundlaget.

Vi har prøvet den nye udgave af Iveco Daily – opbygget med lad fra Danlad i Ejby. Endnu det første eksemplar – med i foråret vil de kunne leveres. Leveringstiden er tre måneder.

I Sverige kører der 170 Daily CNG i dag – her er der stort tilskud til bil og brændstof.

Kommuner viser størst interesse
Herhjemme er det mest kommuner, der er på kundelisten – og måske et par grønne selskaber. Merprisen på bilen hos forhandleren er cirka 45.000 kroner.

Vi har ikke talt så meget om bilen i sig selv, men den er helt som enhver Daily. I den nye udgave med et helt nyt instrumentbræt med god oversigt. Testbilen havde tre sæder – og masser af aflæggeplads i kabinen. Dertil tre kopholdere og to flaskeholdere i dørene.

Gearskiftet virkede lidt stramt – men bilen havde kun kørt få hundrede kilometer.

Bedre finish end forgængeren
Generelt kan vi sige, at Iveco Daily har bedre finish end forgængeren. Dertil kommer en forbedret og mere komfortabel affjedring og mindre udhæng, der sikrer bedre køreegenskaber.

Testbilen var dog ikke lastet – og da testen foregik i øsregnvejr, var der visse udfordringer i form af små udskridninger ved accelerationer i den baghjulstrukne bil.

Faktaboks – Iveco Daily 35S14N Natural Power:
Motor: 136 hk ved 2.730-3.500 omdr.
(i benzinmode: 82 hk)
Moment: 350 Nm ved 1.500-2.730 omdr.
(i benzinmode: 230 Nm).
Slagvolumen: 3 Liter.
Miljø: Euro 6.
Specifikt forbrug ved max moment: 204,5 /kWh.
Affjedring: Uafhængig for/Bladfjedre bag.
Baghjul: Enkeltmonteret.
Træk: Baghjulstræk.
Konstruktion: Chassisramme.
Totalvægt: 3.500 kg.
Totalvægt med trailer: 7 tons.
Bremser: Skivebremser/ABS/esc (ESP).
Listepris ekskl. opbygning, moms og afgifter: 278.000 kr.
Afgift: 56.800 kr. ekskl. moms
Klimaanlæg: Ekstra 9.600 kr.
Lad: Danlad, Ejby.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk