Fiat Ducato er en væsentlig bedre bil end forgængeren fra 2006 – ikke mindst, når det gælder bedre samlekvalitet og bedre finish og robusthed.

Vi har testet udgaven med halvlang længde (L3) og halv højde (H2) – i basisudgaven Classic, men med masser af ekstraudstyr monteret – som er standard i de dyrere Techno og Lounge udgaver.

Udefra er den nye udgave mere rå og sporty at se på. Den nye front er tredelt, så bilen er billigere at reparere – og der er mulighed for LED-lys, som testbilen havde – til 2.500 kr. Der er en ny struktur på siden og varekassen er forstærket. Sidedøren, hængsler – og skinnen, døren løber i, er mere letgående – og så er der 12 fastgørelseskroge i varekassen. I testbilen var bunden forsynet med en tyk finér-plade.

Fastere affjedring
Teknisk kan vi nævne et bedre bremsesystem og fastere affjedring samt mindre krængning. Det betyder bedre køreegenskaber – også når det går ud over dårlige svenske skovveje. Testbilen havde tillige ekstra Traction T+ antispinsystem, der netop kom til sin ret på grusvejene, samt linjevogter (lane-departure-warning) – så man advares, hvis man kommer ud over de vognbane-striber.

Der er en stærkere kobling, ny og kraftigere foraksel og komposit-bagaksel, der gør det billigere at eje en Ducato.

Stærk motor
Vi testede den delvist med fuld last, men Fiat Professionals 2,3 liters dieselmotor med 130 hk er stærk nok til jobbet. Bilen tager også hensyn til lasten med Load Adaptive Control.

I forbindelse med overgangen til Euro 6 i 2016 kommer der både en udgave med SCR (Selective Catalyst Reduction), hvor der kræves AdBlue tilsætningstof, og EGR (Exhaust Gas Recirculation)– uden AdBlue. Testbilen var dog Euro 5 – og Euro 5 motorer vil blive tilbudt frem til Euro 6 træder i kraft.

I 130 hk udgaven var der trækkraft fra 45 km/t eller 1.000 omdrejninger i sjette gear. Denne motor vil blive solgt mest herhjemme – formentlig over halvdelen af alle bilerne. De forbedrede motorer har op 10 pct. bedre brændstoføkonomi (fra 17,5 km/l) takket været andre stempler og stempelringe. Og dæk med lav rullemodstand. Vægtreduktionen er på 35 kg.

Letgående gearskift
Gearskiftet er mere letgående end før, og den forbedrede ergonomi med justerbart rat (horizontalt) og højdejusterbart førersæde (både for og bagkant) er med til at give den gode kørestilling.

Bilen har ”Hill Descend” system, der ”holder” på bilen ned ad bakke mellem 4- og 25 km/t og ved fald på 3- til 50 pct.

Instrumenteringen er også fornyet – og her kan man anke over, at det er svært at aflæse instrumenter i dagslys. Testbilen havde ekstra navigation, regnsensor, sædevarme og sædearmlæn. Men plastrat.

Trang midterplads
Bilen havde bænkesæde, og her sidder passagererne meget lodret. Især på midterpladsen, hvor man også sidder tæt på instrumentbræt og kopholder-sektion. Der er i øvrigt masser af aflæggeplads i kabinen.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. esc (ESP) og fører-airbag. Nævnes skal også fartpilot. Desuden havde testbilen skiltegenkendelse, der viser stedets hastighedsgrænse i instrumentbrættet.

Som moden kræver, er der alle moderne kommunikationssystemer inklusive Bluetooth og iPhone stik. Nyt er holdere til telefon og tablet (iPad).

Forberedt for opbyggere
Chassiset er forberedt for opbyggere, som ikke behøver at bore og skære så meget i bilen. Fiat Professional sælgere er udstyret med en iPad, så de bedre kan vejlede kunderne ude i marken.

På servicesiden er pærerne lukket inde bag et skuelåg for ikke at skabe kondens, så når de skal skiftes, skal hele lygtehuset skrues af – det klares dog med to skruer.

Fakta – Fiat Ducato 33 130 hk H3L2:
Motor: 2,3 MJT turbodiesel.
Ydelse: 130 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.800 omdr.
Forbrug: 14,3 km/l i gennemsnit.
CO2: 183 gram/km
Topfart: 155 km/t.
Køreklar vægt: 2.084 kg.
Totalvægt: 3.300 kg.
Påhæng m. bremser: 2.500 kg.
Varerum: 3.705 x 1.870 x 1.932 mm
Bagdøre: 1.562 x 1.790 mm
Sidedøre: 1.250 x 1.755 mm
Varerums-volumen: 13 kubikmeter
Bremser: ESP (esc) er standard.
Forkofanger: 3-delt.
Radio: Med Bluetooth og MP3 afspiller. Ipad holder mulig.
Ekstra: 5 tommer touch-screen.
Gearkasser: Manuel 6 trin.
Trækkraft i sjette gear: Ab 45 km/t (1.000 omdr.)
Terrænkørsel: Traction+.
Oliefyr: Wabasto.
Dæk:  Pirelli Chrono Four Seasons 225/70 R 15c.
Pris testbil: 288.055 kr. plus moms.
(Pris/ Ducato 2,3: 233.598 kr. plus moms)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk