Den er meget letkørt, men absolut ingen racer. VOTY.dk har prøvet Frederiksberg Kommunes nye elektriske skraldebil – ikke på Frederiksberg, men med udgangspunkt hos Phoenix Danmark i Brøndby, som har leveret bilen.
I forvejen har Frederiksberg Renovation 14 britisk byggede Dennis Eagle skraldebiler med Volvo-diesemotor. Den nye el-skraldebil har samme britiske førerhus, men el-systemet er indbygget af PVI i Frankrig, Power Vehicle Innovations, som har leveret en del lignende køretøjer til byen Paris – faktisk i over 30 år.
Så det er et gennemprøvet køretøj, og Frederiksberg ville netop gerne have en skraldebil, hvor de ikke skulle være prøveklud. Der var enkelte detaljer, der skal ordnes ved bilen, før den blev sat ”i rute” – bl.a. et aircondition anlæg. De store glasruder i bilen gør den til et kørende drivhus uden.
Ikke nemt med bakker
Men vi klarede heden på turen rundt i Albertslund og omegn. Største prøvelse var turen op ad jernbanebroen på Vallensbæk Torvevej ved FDB’s Ferskvareterminal. Så var farten kun 40 km/t – endda uden skrald i komprimatoren. Men på Frederiksberg er der jo helt fladt, så det er ikke noget problem.
Bilen vejer 26 tons, hvor batterierne står for de tre tons – men ni tons nyttelast, som er tilbage, passer til tre ruter og en tur/retur rejse til Amagerforbrænding. Hastighederne alt efter vægt ligger mellem 70- og 90 km/t. El-skraldebiler har aldrig har så stor aktionsradius før.
Lige ud ad landevejen følger den med trafikken – og ZF gearkassen er behagelig med sine nu trin, så skiftebevægelserne bliver silkebløde. Modsat den 5-trins Allison gearkasse, som man har i de øvrige Dennis Eagle biler, som skifter lidt hårdere.
Advarselsklokke
Nu er en skraldebil jo ikke til lange ture, men til konstante stop/start manøvrer. Her kan man med tom vogn sagtens starte i tredje gear, så er den ikke hurtigere i første. Der er i øvrigt et ekstra horn, der lyder som en klokke, så man kan advare trafikanterne mod, at der kommer en lydløs skraldebil.
Men når den er lydløs er det jo en ”gave” til befolkningen, at den ikke siger noget, når den arbejder. Det er jo bl.a. tidligt om morgenen, at den kommer forbi. Dieselmotorerne plejer at gå op i omdrejninger, når komprimatoren betjenes – det sker ikke her. Batterierne ligger i øvrigt i et antal kasser mellem førerhus og komprimator.
De første Dennis Eagle skraldebiler til Fredreriksberg havde busdøre. Nu har de normale døre, for så kan andre bilister i god tid se, når skraldemændene skal ind og ud.
Førerhus til hårdt arbejde
Bilen er ret simpelt indrettet med hårde plastflader – ikke meget luksus, men så er det også nemmere at gøre bilen ren bagefter. Kontakterne i førerhuset er ekstraordinær store – for skraldefolk kører ofte med arbejdshandsker.
”Prisen for en sådan ”grøn” skraldevogn er cirka fire mio. kr., hvor Energistyrelsen giver tilskud på 400.000 kroner. En normal diesel-skraldebil koster halvanden mio. kr. – men merprisen skulle gerne hentes hjem på længere levetid og billigere drift i forhold til brændsel og vedligeholdelse, siger Nils-Ole Heggland, konservativt bestyrelsesmedlem i Frederiksberg Kommunalbestyrelse og formand for Drifts- og Forsyningsudvalget.
I forvejen har kommunen knap 20 små el-golfvogne, fire 5,5 tons britiske Modec lastbiler og en el-ladbil, så de kender til at arbejde med el-køretøjer. Den nye PVI skraldebil skulle betyde en reduktion af CO2 udslip på 1.000 tons om året.
Halvandet år undervejs
”Det er halvandet år siden, at kommunen rettede henvendelse om en el-skraldebil – hvor vi så tog kontakt til Dennis Eagle, siger Brian Olesen, der er direktør hos Phoenix Danmark A/S, der importerer de engelske skraldebiler.
Det var borgmester på Frederiksberg, Jørgen Glenthøj (Kons.) , der i slutningen af juni præsenterede den nye el-skraldebil, der har været en del forsinket – men den har været værd at vente på, sagde han.
”Eldrevne skraldebiler gør det naturvis ikke alene – de er et led i en større indsats. Men princippet med ”mange bække små” gælder i udpræget grad, når vi gerne vil beskytte klimaet. Man kan jo sige, at skraldebilen indgår i en cyklus – nemlig indsamlet affald til forbrænding, som efterfølgende bliver til el, der igen oplader bilen. Så den er bestemt værd at fejre, siger Jørgen Glenthøj.
Teste bilens driftssikkerhed
Elbilerne forurener ikke på stedet, men det er lettere at sætte ind med filtre og lignende på elværkerne – og dermed nedsætte forureningen mere end ved det i trafikken.
”Så det er bestemt ikke udelukket, at vi skal have flere el-skraldebiler. Den første bil er et pilotprojekt – vi skal i første omgang teste bilens driftssikkerhed i et nordisk klima, men erfaringerne fra Paris er gode, siger Nils-Ole Heggland.
I efteråret følger i øvrigt to britiske Smits el-lastbiler.
”De er opbygget på et koreansk Daewoo førerhus – der dog samles hos Avia i Tjekkiet. Prisen er her det dobbelte af normale lastbiler, nemlig 1,3 mio. kr. De har faktisk været på vej i to år, siger direktør Brian Olesen.
De 14 Dennis Eagle skraldebiler med Volvo motorer har præsteret upåklageligt på Frederiksberg, men de næste, der bestilles, bliver med nye 7,7 liters Euro 6 motorer, som bygges i Lyon i Frankrig af Volvo Powertrain. Kommunen ser også på hybrid-løsninger – hvor man kan få en Volvo-Renault udgave med teknisk løsning fra Nissan UD lastbiler i Japan.
Fakta PVI el-skraldebil:
Totalvægt/nyttelast: 26/9 tons
Batterikapacitet: 255 kWh/600 Volt.
Ladetid: 20-100 pct: 6 timer
Ladetid: 0-fuld: 9 timer.
Aktionsradius max: 225 km.
Aktionsradius renovation: 120 km.
Forbrug kapacitet før ladn: 80 pct./204 kWh.
Forbrug kørsel alm. Vej: 204 kWh/225 km-0,9 kWh/km.
Forbrug renovationskørsel: 204 kWh/120 km-1,7 kWh/km
Reduktion af CO2-udslip ca. 1.000 tons pr. år.
Ingen støj.
Ingen tomgangskørsel
Ingen partikel fra diesel.
Ingen omdrejningsstigning ved komprimering.
Passer til Frederiksbergs størrelse.
Lavere driftsudgifter (udenlandske erfaringer).