Først i det nye år vil Ford lancere deres nye 2-tons Transit med en trailervægt på 3,5 tons. Vi har i samarbejde med fagbladet MesterTidende prøvet den nye generation Transit med den p.t. maksimale 2,8 tons trailervægt.

Bilen, som vi tester, er udstyret med en 125 hk turbomotor, som under testen havde en last grussække på cirka én tons i varerummet – og selvfølgelig forsvarligt spændt fast, som loven siger.

Bilen blev lastet med gaffeltruck – men skal man laste manuelt, generer det, at der ikke er trinbræt, der adgangen til rummet ikke bliver så høj. I busudgaven af bilen er det løst med et udvendigt ekstra trinbræt, som nok også kan fås til Van-udgaven.

Rummeligt varerum
To tons Transit er den største Transit til dato – som skal slås med biler som Iveco Daily Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter, Opel MOvano og Renault Master. Samtidig er der kommet en lidt mindre Cusiom-model – så der i sedet for én Transit er kommet to.

Der er god plads i varerummet og mange fastgørelseskroge i gulvet. Testbilen havde ekstra LED belysning i varerummet, næsten giver dagslys om aftenen. Sidedøren er meget bred – og bagdørene åbner 180 grader. Varerummet var ekstra beklædt med finér-plader.

Vi har testet med og uden trailer – men man skal måske være glad for, at der ikke var mere gods på krogen – for den havde det selv med den lille mængde last svært ved at kapere en meget langstrakt bakke.

Ford har en 5-cylindret motor, der blev brugt til den tidligere Transit-serie – men den er kun på de amerikanske udgaver i dag. Desværre.

Lydsvag kabine
Til gengæld har den en lydsvag kabine, som er meget elegant – direkte hentet fra Fords personbilsprogram. Måske med lidt mange knapper og kontakter omkring rattet.

2,2 liter Duratorq dieselmotoren er en kendt motor, som også ses i bl.a. Citroën Jumper og Peugeot Boxer. Den er relativt kvik uden så meget læs, men der skulle arbejdes med gearene, når der var læs på.

Tom trækker den først i sjette gear fra 1.250 omdrejninger – eller 75 km/t. Derfor er det oplagt, at man skal vælge den større 155 hk motor og en anden udveksling, når der køres med tunge ting.

Klarer 13,9 km/l
For økonomiens skyld er der stop/start system – og bilen kører da også 13,9 km/l.  
Den nye såkaldte 2-tons Transit har et højt sikkerhedsniveau – bl.a. standard trailer-sway system – altså trailer stabilitets program, som går ind og stabiliserer traileren, hvis den kommer i slyng.

Køreegenskaberne er fornemme, og den kører godt generelt. Roses skal det letgående gearskift. Tom trækker den fra 1.300 omdrejninger – svarende til 65 km/t i femte gear og 85 km/t i sjette gear. Altså: fjerde gear i byerne. Men der er fartbegrænser, så man ikke utilsigtet kommer til at køre for stærkt. På langture er der speedpilot (fartholder.)

Smidigt gearskift
Desuden er der ESP (esc) stabilitetskontrol samt Fords nødkaldssystem med stemmestyring: Ford SYNC. Her er der også USB og Bluetooth. Bilen fortæller også, når du er træt og bør holde pause.

Bag rattet skal vi fremhæve det gode gearskift, det lækre læderrat (standardudstyr !) – som kan indstilles både lodret og vandret – samt det velformede førersæde. Det er dog lidt hårdt – og på langture kan man blive lidt øm bagi. Passagersædet er lidt lodret – og også hårdt polstret.

Kabinevarmer
Der er varme i både fører- og passagersæde – og programmérbar motor- og kabinevarmer. Endelig er der en holder til mobiltelefonen. Bilen fås også med en Dension-bilholder til iPhone – holderen tilkobles AUX indgangen eller FM-senderen.

Det dobbelte sidespejl giver tillige godt udsyn. Der er både kopholdere og flaskeholdere – og midter-ryglænet kan også vippes frem her, så der kommer en skriveplade til syne. Der er også god aflæggeplads – bl.a. over forruden og under passagersædet.
 
 
Tekniske data Fords Transit 350 Trend:
Slagvolumen: 2,2 liter. Turbodiesel.
Ydelse: 125 hk v. 3.500 omd.
Moment: 310 Nm v. 1.450-2.000 omd.
Topfart: 145 km/t.
Træk i 6. gear: Fra 75 km/t (1.250 omd.)
Gennemsnitsforbrug: 13,9 km/l.
Antal gear: 6
Trailervægt/forhøjet: 2.800 kg.
Læssehøjde: 61 cm.
Lasteevne (vægttavle): 1.271 kg.
Totalvægt: 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.029 kg.
Trailervægt max. 2,8 tons.
Trailerstabilitet: ja.
Pris ekskl. moms: 270.478 kr.
Pris fra: 233.394 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk