Mange af mine kolleger i Van of the Year juryen mener faktisk, at den nye H350 fra Hyundai sagtens kan bide skeer med selv de bedste i klassen – for H350 kan præstere det samme, når det gælder præstationer og chaufførkomfort.

Gennem de senere år har både Hyundai og dens ”fætter” Kia fra samme koncern arbejdet sig op gennem salgslisterne – og de skal nok komme efter det på varebilssiden.

Indtil nu har man haft den mindre H1 varebil – men importøren har ikke gjort så meget ud af den herhjemme.  Faktisk blev der kun solgt tre H1 enheder i hele 2016 mod ni året før.

Forskellige lagaer
Men H1 er ikke på listen lige nu – kun H350, som primært skal slås mod Fords 2-liter Transit og trillingerne Renault Master, Opel Movano og Nissan NV 400 – for Sprinter og den nye VW Crafter og MAN TGE ligger i en anden liga. Ligesom IVECO Daily.

Men Transit, Master, Movano og NV 400 er alle med top-trimmede varebils-værksteder og medfølgende eftermarked. Her skal Hyundai bevise deres værd. Og her spiller prisen en altafgørende rolle – og den siger 238.000 kroner plus moms. Men så trækker Hyundai lige en trumf fra ærmet med tre års garanti uden kilometer begrænsning.

Få modeller
Hvor konkurrenterne har en masse basisvarianter – så har Hyundai kun få. Der kan vælges mellem to motorer, to udstyrsvarianter, og to længder.

Kunderne skal lokkes med rummelighed, komfort, lave priser og en god garanti. Plus et godt forhandlernet – men kun de forhandlere, der har uddannet personale får lov til at sælge varebiler.

Uden læs har alle konkurrenter problemer med at være let i ”bagen” – og her er H350 ikke anderledes. Men kom lidt last ind i varerummet – så kører alle bilmærker fint. Også H350. Især her ved vintertide med sne og blæst, så skal der holdes godt fast i rattet.

God førerkomfort
Man sidder ikke så lodret i den nye koreanske kombattant i 3,5 tons, og kørekomforten er generelt helt på højde med dens europæiske konkurrenter.

Ved marchfart på motorvej er det svært at tale med sine medpassagerer – men i lokalkørsel er det tilfredsstillende.

Bilen er meget letkørt – og især skal vi pege på en fin lille vendediameter.

Bedst med læs
Affjedringen er ikke speciel komfortaben uden læs. Vi har kørt bilen både med og uden læs, pg den er lidt urolig uden læs.

Men der er mange plus punkter så som vægtafhængigt førersæde (ekstraudstyr). Man bliver hurtigt dus med bilen, som er let at vænne sig til.

På udstyrssiden kan vi nævne (i testede udgave med Premium udstyr) navigation og bakkamera, god aflæggeplads (25 rum), skuffer under sæderne, køling i handskerum, LED kørelys, fartpilot, trinbrætter og mulighed for 270 grader åbning af varerum. Trailervægten er 3,5 tons.

Første prototype i 2014
Det er mange år siden, at den første prototype blev vist på IAA messen i 2014 – og siden har mange lande fået den nye varebil på programmet – men Hyundai i Danmark ville ikke begynde herhjemme før bl.a. forhandlerne var klar – især, når det gælder eftermarkedet. Ud over uddannelse har man indgået en masse aftaler med bl.a. indretningsfirmaer og finansfolk.

Det er ikke de store flådeejere, der står øverst på kundelisten – men de små og mellemstore virksomheder med op til 10 biler i flåden – bl.a. håndværksmestre og vognmandsforretninger og ikke mindst kurérfirmaer, der kan få glæde af den lange garantiperiode.

Bygges i Tyrkiet
Jeg har testet H350 i flere omgange – og det er en bil med en ret høj kvalitetsgrad – selv om det højeste sikkerhedsniveau ikke er standard. Nødbremsesystemer er ikke standard. Endnu. Men der er esc stabilitetskontrol, linjevogter og hill start assist (bakkehjælp) – og fire skivebremser,

H350 trækker i øvrigt en trailer på tre tons.

Hyundai H350 bygges i Tyrkiet.

Fakta – Hyundai H350:
Motor: 4 cyl diesel. Variabel Turbo Geometri (VGT).
System: Common Rail.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 2,5 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 373 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (4/5/6. gear: 50/60/70 km/t).
Forbrugssnit: 12,2 km/l.
CO2 udslip: 222 g/km.
Dæk: Michelin Agilis 235/65 R16c.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel m bladfjedre.
Dimension (lxbxh) kort: 5.515 x 2.436 x 2.690 mm.
Akselafstand: 3.435 mm.
Sidedøre: 1.280 x 1.810 mm.
Bagdøre: 1.550 x 1.810 mm.
Varerum: 3.100 x 1.796 x 1.956 mm.
Mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Læssehøjde: 690 mm.
Priser 10,5 kubikmeter: Fra 237.995 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk