Indenfor et år vil Nissan formentlig være klar til at præsentere afløseren for deres Primastar-model -søstermodel til de tidligere Opel Vivaro- og Renault Trafic modeller.

Imens satser den danske importør hårdt på at holde salget af varebiler oppe – bl.a. ved at tilbyde en lavprismodel af den større NV 400 model, der er søstermodel til Opel Movano og Renault Master. Alle tre bygges i øvrigt hos Nissans alliancepartner Renault i franske Batilly.

Med et salg på beskedne 18 biler i årets to første måneder og 96 biler hele 2014 er der også brug for et ekstra skub til den i øvrigt velkørende bil.

Rabat på 55.000 kr.
139.900 kroner er prisen eksklusive moms – og det er en rabat på 55.000 kroner i forhold til tidligere. Det betyder også, at prisen ligger under selv bilens mindre konkurrenter. Der er tale om en udgave med kort akselafstand og lavt tag kaldet L1H1.

Selv om den er stor at se på i forhold til Primastar, er den let nok at køre i selv bytrafik. Med en længde på lige over fem meter er den endda til at parkere med, bare det ikke er skråparkering.  En parkeringssensor skal man unde sig selv.

Varerummet er pænt stort med otte kubikmeter – og bilen rummer 1.030 liter. Varerumsgulvet i testbilen var beklædt. Læssehøjden er kun på 58 cm. Men et ekstra trin ville lette ind- og udstigning. Skydedøren er 1.050 mm bred – altså nok til en europalle. Bagdørene åbner 180 grader.

Desuden er der mange aflæggepladser i kabinen. Basismodellen har dog ikke det ekstra store rum under passagersæderne. Vi savnede også handskerumslås.

Gode køreegenskaber
På vejen har man det godt i en NV 400. Bilen er fast dæmpet og køreegenskaberne  er gode. Gearskiftet er dog noget kantet at arbejde ned. Til gengæld er udsynet fint                                                                                                                                                                                                   
Motoren er en ny 2,3 liters Renault med enkelt turbo på 110 hk, som selv med halv lastklarer opgaven tilfredsstillende. En racer er den dog ikke. I sjette gear trækker den rent fra 1.250 omdrejninger eller 65 km/t.

Start/stop system har den mindste udgave ikke, men der er ECO-knap for standard- eller motorvejskørsel. Forbruget er 12,8 km/l og udledningen er 207 g/km. Der er 4.480 kroner i grøn ejerafgift pr. halvår.

Godt med udstyr
Selv om det er en basismodel er der dog (i testbilen) omdrejningstæller, elruder, vipbare og opvarmede  sidespejle, aircondition, armlæn, kørecomputer og moderne infotainment-system med bl.a. Bluetooths tilslutning. Dertil både kop- og flaskeholdere. Rattet var dog af plast.

Sikkerhedsmæssigt har den ABS bremser og esc stabilitetssystem – ikke fartpilot, men dog hastighedsbegrænser. De todelte sidespejle er store og tydelige. Testbilen havde også fabriksmonteret anhængertræk – og det er så med indbygget trailerassist-system.

Fakta Nissan NV 400 Access:
Motor: 4 cyl. diesel med single turbo.
Slagvolumen: 2,8 ccm.
Ydelse: 110 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 285 Nm v. 1.250-2.000 omdr
Gear: 6.
Brændstofforbrug: 12,8 km/l.
CO2 udledning: 207 g/km.
Grøn ejerafgift: 4.460 kr. halvårligt.
Vendediameter/kantsten: 12 m.
Varerum: 8 kubikmeter.
Varerumsmål: 2.583 x 1.765 x 1.700 mm.
Hjulkasser: 1.380 mm.
Bil-dimensioner: 5.048 x 2.470 (m. spejle) x 2.305 mm.
Skydedør: 1.050 x 1.581 mm.
Bagdøre: 1.580 x 1.627 mm.
Totalvægt: 2.800 kg.
Nyttelast: 1.030 kg.
Påhæng m. bremser: 2,5 tons.
Pris: 139.900 kr. plus moms.

Leave A Reply